Decibel skrev:sirmiro skrev:Decibel skrev:Ditt bevis: Någonstans i lagtexten
Jösses, om du nu ska kräva bevis till höger och vänster bör du ju backa upp dina egna påståenden till att börja med.
1. Det heter övervakningskamera och trafiksäkerhetskamera
2: Att det heter olika beror på att de klassas olika i regler och lagar
Så...
En trafiksäkerhetskamera kan självklart fotografera att du har gylfen öppen men tillståndet vägverket har sträcker sig inte längre än just hastigheten.
Det har varit på tapeten tidigare att de även ska plocka rödljuskörningar, men det togs bort bara något år efter plåtpoliserna kom.
Också därför många kameror står intill stoppljus, gärna övergångsställen
Så om du kör utan bälte, petar dig i näsan, idkar oralsex med en giraff eller helt enkelt sitter åt fel håll i stolen kan du aldrig bli åtalad för.
Dessa brott måste tas i färde, d.v.s. när de händer, inte en månad efteråt.
En privatpersons mobilkamera kan fälla folk, så vad kameran heter spelar ingen roll.
Och det jag skrev från start är att länsstyrelsen kan ta det i åtanke om de ska utreda om man ska ha kort eller inte.
Och sen att de inte tar rödljuskörningar innebär inte att de inte enligt lag kan ta rödljuskörningar, utan att det blir för mycket arbete med det. Om polisen ska granska massa bilder manuellt för att se om folk har bälte skulle det bli dyrare och mer tidsödande än det redan är. Det finns inte resurser att ha samtliga kameror aktiva, så ett steg i taget är helt rätt väg att gå. Men om ett foto granskas manuellt, var står det då att polisen inte får ge böter för lagbrott som är 100% tydliga? För det är trots allt polisen som hanterar kamerorna.
Eller menar du att en person kan sitta med en pistol mot en annan person och fångas på bild och allt är lugnt?
Så var finns informationen att det jag säger är felaktigt? För alla tänkbara saker som kan hända och fastna på bild samt deras straffskala finns inte uppspaltat. Men om det finns en text som "...personer som fastnar på bild vid en trafiksäkerhetskamera kan endast bli fälld för hastighetsbrott..." så vill jag gärna se den. Om det inte finns något i stil med det innebär det att det jag säger är korrekt då det är flera helt korrekta lagar som används tillsammans.
I rikspolisstyrelsen skrivelse gällande regler och sammanfattningar kring trafiksäkerhetskameror står att "" ATK kamerorna skall övervaka hastigheten... ""
Om ett brott har begåtts i orten X och det kan antas att personen kört mot orten Y och därimellan återfinns en trafiksäkerhetskamera så kan utredande myndighet begära en förfrågan om fotografier mellan klockan ditt och datt.
Det enda som ett ev. foto på skurkarna kan göra är att påvisa att de befann sig i en bil med reg-nr xxx.xxx klockan 00.00 på platsen XXXYYY (kan underlätta i övrig utredning).
Återigen, det är skillnad på olaga hot (grovt, brottsbalken) som i ditt exempel som ett trafikbrott (utan bälte) som hör till (267/1981) 103 §.
Dessa brott (trafikbrott/trafikförseelser) måste tas i färde, d.v.s. när de sker.
Du kan inte åtala en person för att ha kört utan bälte i annan form än att den som är polis stoppar herrn och ger honom böter.
Således, ev. bilder på en person utan bälte kan inte användas (förutom när t.ex. du blir filmad av polis, men du måste fortfarande tas när det sker, inte dagen efter (osäker exakt var gränsen går))
Är det nog tydligt ?
Självklart är det skillnad på att inte ha bälte och olaga hot.
Det jag menat med texten är att allt som sker på bilden kan komma att bli föremål för granskning. Jag tog exemplet att sakna bälte, vilket kan tas in i beräkningen om personen är lämplig innehavare av körkort. Jag har inte skrivit att personer kommer få böter om de är utan bälte.
Detta är självklart av den anledning jag tog upp innan, det är för mycket krångel. Samma sak gäller med belysning och allt sånt. Det tar för mycket tid än så länge. Först skulle alla kameror vara aktiva hela tiden och även mäta medelhastighet, vilket inte varit praktiskt tillämpbart, ännu.
Alla trafikbrott man gör måste tas när det sker. Även fortkörning. En bild på det exakta tillfälle där du gör brottet är med andra ord godkänd.
Och texten " ATK kamerorna skall övervaka hastigheten... " lämnar det spelrum jag har påpekat. De har som huvudfunktion att övervaka hastighet och det är vad de används till, men det finns inget i den texten som begränsar användningen till BARA hastighetsbrott. Skulle de inte få nyttja bilder till något annat än hastighetsbrott skulle det stå något i stil med: ATK kamerorna skall endast övervaka hastigheten...
Ser vi sen det med bevis/motbevis inom forskning så är en sak bevisat först när det ej går att motbevisa. Exemplet: "0.999... = 1" är så tydligt. Ingen kan bevisa att det stämmer, men då det inte kan motbevisas är bristen på motbevis bevis för att det stämmer.
Sen uppskattar jag om vi håller detta på en vuxen nivå, ord som "idiot" när någon kommer med inlägg är inte passande. Speciellt inte då det jag säger går att göra enligt de luckor som finns i lagtexten. (riktat till inlägg #38)
Senast redigerat av sirmiro (14 september 2009)
0
0
0
0