3151
Sök

Inget fullt laddtryck

45 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#1
tja har en 855 t5 94...orginal.

var ute med sambon och körde...så när vi kom ut på E4:an så tryckte jag på fullt och genom detta så lossnade luftröret till turbon den stora som går över motorn. de pööööös rätt gött stanade bilen fort som fan och skruvade fast den igen...men efter detta så går den inte som den ska, utan den laddar inte fullt ut vid kraftigt gaspådrag... de är liksom inte samma go i bilen som innan detta hände...vad kan detta vara för fel?

MVH Pontus

vintern är kommen =(

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
11 september 2009
#2
Har förmodligen gått in i grundladd och säkerhetsläge, plocka av minuspolen så databoxen får nolla sej

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

45 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#3
har även tagit bort den nån minut...men funkade inte...hur länge ska den vara borta då tro?

vintern är kommen =(

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 september 2009
#4
Låt den stå i ca 30-60min utan polerna på. Har för mig att vissa behöver längre tid för att nolla.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

45 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#5
så jag ska ta bort + också

vintern är kommen =(

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 september 2009
#6
Nä det måste räcka att ta bort -polen.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

45 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#7
tack för svaren ska ut sedan vid 12 ikväll och se ifall de har blivit bättre.

vintern är kommen =(

45 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#8
nja de blev inget bättre utav de...kan de vara nån magnetventil eller nått sådant.

vintern är kommen =(

3 295 Inlägg
11 september 2009
#9
du kanske har nåt yterliggare läckage, sprucken intercooler, trasiga slangar, vakumslangar?


45 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#10
vad kostar magnetventilen..nån som har en till salu...tänkte kolla att byta den medans man håller på

vintern är kommen =(

217 Inlägg
11 september 2009
#11
jag har samme problem, tappat laddtrykket,ser på det i morgen, gir beskjed om jag hittar felet,har 855t5 1995mod, tappade ladd når jag kjørde
(jag ar norsk, derrav skrivningen)


724 Inlägg
12 september 2009
#12
Du kan ju kolla fel koderna och sedan nollställa dom..tar 5-10min.


724 Inlägg
12 september 2009
#13
Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen med kablen nedstucken i valt hål och tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diod blinken och utläs i listan nedan vad de innebär.
Ett exempel. Felkod 2-1-3 För hög spjällägessignal. 2 blinkningar med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 3 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och låt tändningen vara på.
Tryck ner testknappen i ca 5-8 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5-8 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Kolla vad felkoden betyder i listan nedan.

Automatlåda
Sockel A1

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Soleniod S1 kortsluten till batterispänning

1-1-3 Fel i styrenheten

1-1-4 Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets

1-2-1 Soleniod S1 kortsluten till jord eller fel i styrenheten

1-2-2 Soleniod S1 öppen krets

1-2-3 Soleniod STH kortsluten till batterispänning

1-2-4 Programväljare felaktig eller kortsluten till jord

1-3-1 Soleniod STH öppen krets, kortsluten till jord eller fel i styrenheten

1-3-2 Fel i styrenheten

1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

1-4-1 Givare för oljetemp, kortsluten till jord

1-4-2 Givare för oljetemp, öppen krets

1-4-3 Kick-down kontakt felaktig eller kortsluten till jord

2-1-1 Fel i styrenheten

2-1-2 Soleniod S2 kortsluten till batterispänning

2-1-3 För hög spjällägessignal

2-2-1 Soleniod S2 kortsluten till jord eller fel i styrenheten

2-2-2 Soleniod S2 öppen krets

2-2-3 För låg spjällägessignal

2-3-1 Oregelbunden spjällägessignal

2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas

2-3-3 Hastighetsmätarsignal felaktig

2-3-5 För hög oljetemperatur

2-4-5 Signal för momentbegränsning kortsluten eller öppen krets

3-1-1 Varvtal från växellådan saknas

3-1-2 Varvtal från växellådan felaktig

3-1-3 Signal från växellägesgivaren felaktig

3-2-2 Fel utväxling för angiven fart

3-2-3 Låsning (lock up) slirar eller är ej in ingrepp

3-3-1 Soleniod SL, krets kortsluten till 12 volt

3-3-2 Brott på kretsen för soleniod SL

3-3-3 Soleniod SL, krets kortsluten till jord




Bränslesystem
Sockel A2

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Fel i styrenheten

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

1-1-5 Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 2, cyl 3,5,6 felaktig signal
Motr 4.3 Fenix 5.2 - Signal till insprutningsventil, cylinder 1, felaktig

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig

1-2-5 Signal till insprutningsventil cylinder 2, felaktig

1-3-1 LH 3.2 LH 2.4 - Varvtalssignal från tändsystemet saknas vid start
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignal saknas vid start

1-3-2 Batterispänning för låg eller hög

1-3-3 Spjällkontakt i tomgångsläge felaktig

1-3-5 Signal till insprutningsventil cylinder 3, felaktig

1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

1-4-4 Lastsignal saknas eller är felaktig

1-4-5 Signal till insprutningsventil cylinder 4, felaktig

1-5-2 Signal till luftpumpsventil saknas eller är felaktig

1-5-3 Signal bakre lambdasond, saknas eller är felaktig

1-5-4 EGR-system: för mycket flöde i systemet

1-5-5 Signal till insprutningsventil cylinder 5, felaktig

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

2-1-3 Spjällkontaktsignal i fullastläge felaktig

2-1-4 Fenix 5.2 - Impulsgivarsignalen är polvänd eller felaktig
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignalen saknas sporadiskt

2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns

2-2-2 Regina - Signal för systemrelä saknas eller är felaktig
Fenix 5.2 - Signal för huvudrelä saknas eller är felaktig

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

2-2-5 Motr 4.3 Fenix 5.2 - A/C tryckgivare, signal saknas eller är felaktig

2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

2-3-3 Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde

2-3-5 EGR-omvandlare, saknas eller är felaktig

2-4-1 EGR-system: för lite flöde i systemet

2-4-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde

2-4-5 Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig

3-1-1 Hastighetssignal saknas

3-1-2 Knackuppfetningssignal från tändsystemet saknas

3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

3-1-5 EVAP-system

3-2-1 Signal för kallstartsventil kortsluten till jord eller saknas

3-2-2 Signal för renbränning av luftmassmätare, för låg signal

3-2-3 Signal till miljölampa är felaktig

3-2-5 Minnesförlust

3-3-5 Begäran om miljölampständning från AW50-42, felaktig signal

3-4-2 Styrsignal för A/C-relä felaktig

3-4-3 Styrsignal för bränslepumpsrelä felaktig

3-4-4 Avgastemperaturgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-1 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde

4-1-3 EGR tempgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck

4-1-6 Laddtryckssänkning från AW 50-42

4-2-5 Bakre lambdasond reglering

4-3-2 Temperatur i elbox för hög, nivå 1

4-3-3 Bakre kanckgivarsignal saknas eller är felaktig

4-3-5 Främre lambdasond långsam

4-3-6 Bakre lambdasond kompenserar maximalt

4-4-2 Luftpupmsrelä signal saknas eller är felaktig

4-4-3 Katalysatoreffektivitet, låg

4-4-4 Accelerometer, signal saknas eller är felaktig

4-5-1 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 1

4-5-2 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 2

4-5-3 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 3

4-5-4 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 4

4-5-5 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 5

5-1-1 Adaptiv lambdareglering tomgång, vid undre gräns

5-1-2 Lambdareglering vid undre gräns (för fet)

5-1-3 Temperatur i elbox för hög, nivå 2

5-1-4 Elkylfläkt, halvfart felaktig

5-1-5 Elkylfläkt, helfart felaktig

5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig
Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig

5-2-2 Förvärmning bakre lambdasond felaktig

5-2-3 Signal till elfläkti elbox kortsluten till spänning

5-2-4 Momentbegränsningssignal, bekräftelse till växellåda

5-3-1 Slutsteg i styrenhet grupp A, oidentifierat fel

5-3-2 Slutsteg i styrenhet grupp B, oidentifierat fel

5-3-3 Slutsteg i styrenhet grupp C, oidentifierat fel

5-3-4 Slutsteg i styrenhet grupp D, oidentifierat fel

5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel

5-4-1 EVAP-ventil, felaktig signal

5-4-2 Misständning emmisionsnivå, mer än en cylinder

5-4-3 Misständning emmisionsnivå, minst en cylinder

5-4-4 Misständning katalysatorskada, mer än en cylinder

5-4-5 Misständning katalysatorskada, minst en cylinder

5-5-1 Misständning som ger katalysatorskada cyl 1

5-5-2 Misständning som ger katalysatorskada cyl 2

5-5-3 Misständning som ger katalysatorskada cyl 3

5-5-4 Misständning som ger katalysatorskada cyl 4

5-5-5 Misständning som ger katalysatorskada cyl 5


402 Inlägg
12 september 2009
#14
VovveW40 skrev:
vad kostar magnetventilen..nån som har en till salu...tänkte kolla att byta den medans man håller på

En ny mv kostar drygt 700:- på volvo, men verkar lite långsökt att den skulle paja just
när slangen ploppa väck.hmm Kolla om du har nåra felkoder först, så den inte går på grund-
mapp.wink


45 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#15
hmmm hittar ingen sådan enhet...de enda som sitter till höger är batteriet..

vintern är kommen =(

724 Inlägg
12 september 2009
#16
VovveW40 skrev:
hmmm hittar ingen sådan enhet...de enda som sitter till höger är batteriet..

Höger från förarplatsen. alltså vid spolar behållaren.


45 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#17
hur ser den ut da?smile

vintern är kommen =(

724 Inlägg
12 september 2009
#18
Som 2 svart små lock. lyft på den närmas framskärmen och stick in tråden i sockel 2.


http://www1.garaget.org/gallery/archive … p9pvu6.jpg
Senast redigerat av volvo-racer (12 september 2009)


45 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#19
ja hittade den...de finns sockel A och B sedan en massa hål...7-3-   6-2   5-1 vilken ska kabel in i nu då

vintern är kommen =(

724 Inlägg
12 september 2009
#20
VovveW40 skrev:
ja hittade den...de finns sockel A och B sedan en massa hål...7-3-   6-2   5-1 vilken ska kabel in i nu då

A2



Sök