3644
Sök

SAAB 900i -88 Tråkig vid gaspådrag (Precis vid start)

660 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Hejsan

Har precis köpt mig en SAAB 900 som jag ska fixa upp lite, den har bara gått 12 000 mil därför vill jag ha den fullt fungerande utan krångel och fel...

Vad jag har noterat dom första milen jag kört med bilen är att när man startar den (Nu när det är fuktigt ute på morgonen) och motorn är kall så är den extremt tråkig och har en tomgång på ca 500 - 700 RPM och går knappt att köra... Det ända jag märkt än så länge som hjälper är att trycka gasen genom torpedväggen och efter ca 3 sek går varven upp och när mätaren passerar 4 000 RPM så går den som den drömbil jag vill att den ska vara..  efter att man gasat till den så lägger sig tomgången som den ska och den fungerar som den dagen den rulla ut ur fabriken.. ska kanske tilläggas att den inte är ett dugg svårstartad

Kanske inte är en så stor grej men det är något jag vill fixa iaf, vad kan detta tänkas bero på?

Vad jag vet så är nästan alla tändslitdelar bytt plus luftfilter och sånt om det kan vara av betydelse att veta?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 043 Inlägg
12 september 2009
Går den på alla cylindrarna?

660 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
norpan1 skrev:
Går den på alla cylindrarna?

Ja, den låter inge konstigt som att den gick på 3 burkar eller liknande...

Var och hämta en pizza nyss och när jag starta bilen så gick den igång som vanligt men batterilampan lös så jag tänkte "ähh gasar till den så slocknar den" och självklart hände mer än så.. det liksom bara small till sen dog bilen...

Jag öppna huven och inga fel kunde ses, prova att starta men inget hände, motorn bara gick runt.. Fick ett tips av grannen att hålla full gas vilket jag gjorde och då hoppa den igång igen som om inget hade hänt..

Bilen  börjar kännas väldigt mysko faktiskt.. hoppas någon kan komma på något man kan kolla upp för så här ska det definitivt inte vara tongue

//Soderqvist

1 043 Inlägg
12 september 2009
Det låter som att den får för lite bränsle vid kallstart.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 september 2009
Testa att ta bort kontakten på kallstartsventilen. Ska va en blå kontakt mitt på insuget har ja för mig. Kan ha ärjat.
Sen kör du i en hel flaska injection clean med 10 liter bensin. Är de då skit i den så kanske de löses upp. Men kör den aldrig varm för då används ju inte ventilen wink

Blir de inte bättre så testa att byta den.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

260 Inlägg
12 september 2009
Jag har faktiskt ett liknanade problem. Min Saab 900i -85 är grymt kass vid kallstart. Den är väldigt "hoppig" på tomgången och jobbig. Men redan efter man kört några minuter så redar den till sig och spinner som aldrig förr! Tyvärr har jag ingen lösning på problemet.. Vi provade "koppla bort" någon kallstart, men då gick det inte alls, så den borde ju vara okej.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 september 2009
Ja visst ja. Ja har ju 16v motorn tongue

Vet inte hur de ser ut på en 8v med insprut för de lär de va om det är en 88 wink

660 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
jag har en 8 ventilare med mekaniskt insprut, det där med bensinen kan mycket väl stämma..

Lika sitter det till vänster i motorrummet en sak som så vackert kallas för "styrtrycksventil" som enligt han på skroten ska bygga upp soppatrycket.. den väsnas lite och låter som en trasig soppapump ca 1 sek efter att man startat bilen.. den kanske också har något med saken att göra?

Har nästan bara kört förgasare innan så det här med givare och databoxar är nästan helt nytt för mig :S

//Soderqvist

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 september 2009
Databoxar behöver du inte va rädd för på k-jet. Finns inte så mycke el på dem.

Men elektronisk kallstartsventil borde väl finnas på saabens k-jet? Finns ju på volvo och merca såvitt ja vet.

Bilmekaniker
235 Inlägg
13 september 2009
Hade nog börjat o kolla jordningen under kylaren! sitter en bunke där som brukar arja sönder!  Sitter nog någon sorts kolv/ar vid/rund insuget, kommer inte riktigt ihåg! men ta av o rengör med tandkräm! smile

Sök