4257
Sök

Identifiera farfars gamle skogsvrak

20 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Undrar bara vad det är för bil.
...Eller snarare vad det har varit för bil.

Dessa få kvarlevor räcker tyvärr inte för att jag ska kunna tyda något.

Finns ettpar fotografier på denna länken:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … top_cat=10
Senast redigerat av Palltruck (21 september 2009)

Även den starkaste måste ta i när han skiter

2 230 Inlägg
14 september 2009
ja nog var det ett vrak alltid, men kan det inte vara en gammal ford typ t ford eller nå?  enda jag kan komma på smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 september 2009
Hotrod objekt? tongue du har ju en ram och en bakdel att bygga på smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 september 2009
Hmm, det var intressant. Med dom pressveckan ovanpå torpedplåten ska det väl inte vara alltför svårt. Värre om det inte hade varit så. Då kunde det ha varit vad som helst.
Ska i vilket fall googla som en dåre. smile

MVH, T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 005 Inlägg
14 september 2009
haha det var inte mycket kvar av den du. smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 september 2009
Palltruck skrev:
Undrar bara vad det är för bil.
...Eller snarare vad det har varit för bil.

Dessa få kvarlevor räcker tyvärr inte för att jag ska kunna tyda något.

Finns ettpar fotografier på denna länken:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … top_cat=10

Årsmodell är tidig tjugotal och det ser man på att det varit trästomme i karossen. Helstålskarosser hade de flesta tillverkarna redan vid 1926-27 utom just Chevrolet som fortfarnde hade trästomme på sina karosser tom. -36 eller var det 1937? (osäker).
Hur som helst... det är absolut INGEN Ford! Inte heller någon Chevrolet. Ser heller inte ut som en Chrysler eller Dodge. Men bilmodellen går nog att utröna efter pressningarna på torpeden. Dels mitt uppe som delar bilens mittlinje och så sidorna där det är en speciell pressning som böjer av framåt. Men finns det  verkligen ingen i din familj eller släkt som vet då?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2009
Hur mkt idiotförklarar ni mig när jag skriver att jag tror det är en Volvo, säg Pv 659 har ungefär samma former, även om den är lite för ny skulle jag tro. Alla bilar från detta årtionde ser ju iofs i princip likadana ut... Här finns några gamla volvos: http://www.hemsida.net/volvo140/140insforegangare.htm
Jag tror iaf att det är en Europé, inget amerikanskt.

TS: Finns det inget annat kvar av bilen? Ingen släkting som kan veta? Gamla fotografier eller något?

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (14 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

471 Inlägg
14 september 2009
te_wik skrev:
Hur mkt idiotförklarar ni mig när jag skriver att jag tror det är en Volvo, säg Pv 659 har ungefär samma former, även om den är lite för ny skulle jag tro. Alla bilar från detta årtionde ser ju iofs i princip likadana ut...

TS: Finns det inget annat kvar av bilen? Ingen släkting som kan veta? Gamla fotografier eller något?

Mvh Tommy

i svergie så hade vi ju högertrafik den tiden och den där är högerstyrd så ja.. jag vet inte kanske lite långsökt men ja mer en så har inte jag att komma med xD

Skiiit du nedde ! ;)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2009
240boy skrev:
te_wik skrev:
Hur mkt idiotförklarar ni mig när jag skriver att jag tror det är en Volvo, säg Pv 659 har ungefär samma former, även om den är lite för ny skulle jag tro. Alla bilar från detta årtionde ser ju iofs i princip likadana ut...

Mvh Tommy

i svergie så hade vi ju högertrafik den tiden och den där är högerstyrd så ja.. jag vet inte kanske lite långsökt men ja mer en så har inte jag att komma med xD

Många länder som hade och har än idag högertrafik så det är inte mkt att gå på tongue

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 september 2009
Kanske inte helt otippat är en engelsk bil, men som sagt, inte bara dom som var högerstyrda.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Skogsmålare
630 Inlägg
15 september 2009
240boy skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Vi har väl högertrafik i sverige. Vi hade vänstertrafik, men då även vänsterstyrda bilar

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
jynsa skrev:
240boy skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Vi har väl högertrafik i sverige. Vi hade vänstertrafik, men då även vänsterstyrda bilar

Så fel det kan bli inbland.. ^^

Mvh Tommy

1 335 Inlägg
15 september 2009
Baktill ser det ut som en gammal Volvo av någon PV modell, andra helften av 30tal. Men pressväcket på över torpedplåten gör mig lite osäker. Kan tänka mig att det kan vara någon engelsk bil också...

12 086 Inlägg
15 september 2009
Jag tror det är 13 öre/kg blandskrot på skroten.
Senast redigerat av JapMax (15 september 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 september 2009
Många engelska bilar som såldes i Sverige på 30-40talet var vänsterstyrda fastän man hade högertrafik. Det tillverkades exportversioner som var vänstertyrda som sedan såldes ute i Europe, inklusive här. Idiotiskt tycker vi idag, men då var det praktiskt att parkera vid trottoaren och kliva ut där.

Ang trästomme så hade engelsmännen det hela 30talet.

Vad säger att den är högerstyrd? Jag tycker det ser ut som om den varit vänsterstyrd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
16 september 2009
caromania skrev:
Många engelska bilar som såldes i Sverige på 30-40talet var vänsterstyrda fastän man hade högertrafik. Det tillverkades exportversioner som var vänstertyrda som sedan såldes ute i Europe, inklusive här. Idiotiskt tycker vi idag, men då var det praktiskt att parkera vid trottoaren och kliva ut där.

Vad säger att den är högerstyrd? Jag tycker det ser ut som om den varit vänsterstyrd.

Ja det är ju lämpligt att bilen är vänsterstyrd om man har högertrafik? Typ som i resten av alla bilar i hela världen förutom där de är tvärt om.
Bilen var troligen högerstyrd för att det är hål för ratten på höger sida.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 september 2009
JapMax skrev:
caromania skrev:

Ja det är ju lämpligt att bilen är vänsterstyrd om man har högertrafik? Typ som i resten av alla bilar i hela världen förutom där de är tvärt om.
Bilen var troligen högerstyrd för att det är hål för ratten på höger sida.

Men faktum kvarstår att de flesta bilar som såldes i Sverige då vi hade vänstertrafik var vänsterstyrda fastän det idag verkar knäppt. Hur ser alla gamla Amazoner och bubblor ut etc från före trafikomläggningen? Eller kolla gamla foton. Alla bilar är vänsterstyrda, trots vänstertrafik. Titta även på engelska bilar, sålda i Sverige. Anglior, Fordar, Jaggor osv. Alla är vänsterstyrda.

Hålet i torpeden är inte där ratten gått ner, det är något slags kabelgenomföringshål. Rattstången går ner i den stora öppningen under torpeden. På ramen sitter någon profilerad plåt på vänster sida. Det är sannolikt något fäste för bromspedalens stång.

3 259 Inlägg
16 september 2009
alseryd skrev:
Om det fanns en regplåt även en äldre så kan man spåra bilen via landsarkivet.
Dom har allt om gamla bilar.
Mvh Eva.

Ja just ja! Att ingen tänkt på det!roll

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Eliminator
1 441 Inlägg
16 september 2009
Här är en tänkbar modell?

http://www.adclassix.com/ads2/29desotosix.htm

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 september 2009
Har du hittat något om bilen?

Sök