Hur man förstår en 325 E46 att understyra förstår jag inte, den går neutralt med lite överstyrning om man pressar den. Däremot, en Bmw lägger "mycket av greppet" fram om folk förstår hur jag menar. Sitter där då slitna däck, skitdäck eller dubbdäck etc kan man faktiskt åka på understyrning.
Känns som det behöver förklaras tydligare, när du slänger in en Bmw i en kurva biter den fast med framvagnen rejält. Och om det du skulle gå för fort så försvinner greppet bak innan det gör så fram, så länge du då har rätt däck. Sedan kan förstås framvagn etc vara sliten också, jag utgår från en helt frisk bil i exemplet. Så de som tycker sin Bmw är understyrd bör kolla över bilens skick och däckbestyckning, detsamma rekommenderar jag Torpis som tror en S40 får samma väghållning med en sänkningssats
Klart det spelar roll, sätt dåliga däck bak på en "tryggt understyrd volvo" så ska ni se att den kommer börja svansa den med.
Vilken bör du välja i mina ögon? Jag tycker du gör ett lite konstigt val, det finns premiumbilar (här menat Mercedes, Bmw, Audi typ) och svenssonbilar (Volvo och Saab etc). Enkelt så får du mycket nyare bil med mindre mil för samma peng om du köper en svenssonbil. Men du får "mer" bil om du köper en "premium". (Även om den på pappret är äldre)
Enligt vad jag erfar har det alltid visat sig bättre att köpa sig premiumbilen, främst för att den är så mycket trevligare att leva med. Tystare, bättre väghållning, bättre kvalitet, smartare lösningar. Men det är en sak som upplevs olika, vilket du märker ovan.
Av de du räknar upp hade jag köpt en Bmw. Bortsett från alla anledningar ovan så HAR den mycket bättre väghållning och samspel mellan bil och förare än Saab och Volvo, eller nej. En svensk har fan inget samspel mellan bil och förare ens...
Provkör så märker du, i en Bmws växellåda är det en tung mekanisk känsla. Man verkligen känner när växeln går i. I en Volvo (ex) känns de som TV-spelen som man kunde hitta på färjorna för ett par år sedan, *klick* så går växeln i. Inget motstånd, ingen känsla, det är bara att dra spaken tills man hör att den slår emot. Detsamma gäller styrning, pedaler, blinkersspak etc etc. En Bmw är ju inte känd som "a drivers machine" bara för att tillverkaren påstår så i reklamen...
Sedan har vi motorerna, hur härliga som helst. Turbofolket påstår de är trötta, jag tycker tvärt om de är pigga. För det första så finns det en elasticitet i dem så en turbofyra bara kan drömma om, jag kan köra på 5an i 20 km/h i 328an utan problem/skak. Kompisens Saab är fullständigt död på 2an i 20, det går men det känns hela tiden som att ettan är ett bättre val.
För det andra så är de varvvilliga på ett helt annat sätt, detta är svårt att förklara. Men kör en Bmw eller Alfa och jämför med en Saab eller Volvo så förstår du.
Vill andra användare sedan hävda motsatsen får de göra så, jag kommer aldrig ändra åsikt förens jag kört en svensk som motsvarar en tysk. Åter igen så varierar åsikten stort mellan olika personer.
Jag tycker utan tvivel du skall köpa en Bmw 330i för de pengarna, det är den roligaste och mest kompletta bil jag kört för den summan i alla fall. Och det är framför allt motorn som står på pluslistan, den är en helt annan sak än 320 eller 325.