2300
Sök

Köpråd S40, 9-3 lr Bmw 3

OEM <3
6 957 Inlägg
19 september 2009
#61
Rquired skrev:
Bjork skrev:
imilj skrev:
Saab är lägre värderade i jämnförelse, ie du får en finare bil för pengarna om du väljer saab. Men en bmw har viss körglädje smile
Det får du definitivt i en 9-3 SS Aero med wink får faktiskt säga att 9-3an är roligare än en E46:a
Och JA, den ena har jag ägt och den andra kört ett flertal ggr.

Så illa som S40 målas upp i tråden är den inte. Kompisen hade en Steg 3 trimmad S40 med realcarkit
och allt som hör till och den var vass, riktigt vass.
SS är skoj, framför allt så är den väldigt neutral. Understyr inte mkt, det är snarare så man kan kalla den överstyrd. Framför allt med tanke på att den driver fram. Men lite som jag skrev om volvon, Saab har en snudd på artificiell känsla i styrning, vxl-låda, väghållning osv. jämfört med en Bmw (E46). Det är en fråga om smak kanske, men Saab ligger snäppet under Bmw i väghållning och saknar känslan helt.
Vxl.lådan är ju gudomlig i SS:en (jag pratar F40-lådan, 6vxl) tkr både den och BMW:n känns lika mekaniska och väghållningen är inte snäppet under BMW:n, den ligger jämt upp skulle jag vilja säga.

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#62
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:

Det får du definitivt i en 9-3 SS Aero med wink får faktiskt säga att 9-3an är roligare än en E46:a
Och JA, den ena har jag ägt och den andra kört ett flertal ggr.

Så illa som S40 målas upp i tråden är den inte. Kompisen hade en Steg 3 trimmad S40 med realcarkit
och allt som hör till och den var vass, riktigt vass.
SS är skoj, framför allt så är den väldigt neutral. Understyr inte mkt, det är snarare så man kan kalla den överstyrd. Framför allt med tanke på att den driver fram. Men lite som jag skrev om volvon, Saab har en snudd på artificiell känsla i styrning, vxl-låda, väghållning osv. jämfört med en Bmw (E46). Det är en fråga om smak kanske, men Saab ligger snäppet under Bmw i väghållning och saknar känslan helt.
Vxl.lådan är ju gudomlig i SS:en (jag pratar F40-lådan, 6vxl) tkr både den och BMW:n känns lika mekaniska och väghållningen är inte snäppet under BMW:n, den ligger jämt upp skulle jag vilja säga.
Då har vi olika åsikter helt enkelt wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

820 Inlägg
19 september 2009
#63
Du har inte kollat nåt på Audi då? Kan säga att jag provkört ett gäng Audisar av nyare modeller och dom är alltid bekväma och trevliga att köra. Det är samma med alla mina Audis jag har haft, men min senaste tar nog priset, visste väl att den skulle vara bekväm men när jag provkörde fastna jag, riktigt skön smile
När det gäller Volvo så hade jag nog satsat på S60 istället, sjukt bekväma bilar att köra och med en T5a under huven så händer ju nått också smile
När det gäller Saaben så har jag ingen aning, aldrig kört en Saab så jag säger inget, dock så är tycker jag att den är ful men det spelar ingen roll.

Offtopic: Ni som snackar skit om Volvo och höjer BMW till skyarna tycker jag ska tänka efter lite.. BMW är ett premium, Volvo är lite mer allround. Det går liksom inte riktigt att jämföra TYCKER JAG.

Om man säger

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#64
Panzar_Audi skrev:
Du har inte kollat nåt på Audi då? Kan säga att jag provkört ett gäng Audisar av nyare modeller och dom är alltid bekväma och trevliga att köra. Det är samma med alla mina Audis jag har haft, men min senaste tar nog priset, visste väl att den skulle vara bekväm men när jag provkörde fastna jag, riktigt skön smile
När det gäller Volvo så hade jag nog satsat på S60 istället, sjukt bekväma bilar att köra och med en T5a under huven så händer ju nått också smile
När det gäller Saaben så har jag ingen aning, aldrig kört en Saab så jag säger inget, dock så är tycker jag att den är ful men det spelar ingen roll.

Offtopic: Ni som snackar skit om Volvo och höjer BMW till skyarna tycker jag ska tänka efter lite.. BMW är ett premium, Volvo är lite mer allround. Det går liksom inte riktigt att jämföra TYCKER JAG.
OT: Vad som diskuterats är om Bmw har bättre vägegenskaper och högre körglädje eller inte. Inte om en Bmw är värd mer priset gentemot en Volvo eller ej smile

För övrigt håller jag med dig om Audi bortsett från den senaste A6 med 2.0t och manuell låda. Ketchupeffekt, effektryck, odräglig gasrespons och snäv koppling passar i en liten rolig stadsbil typ A3 men känns fullständigt malplacerat i stora lugna A6. Där fattar jag inte hur Audi tänkt...
Senast redigerat av Rquired (19 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

V-Power
1 186 Inlägg
19 september 2009
#65
torpis skrev:
en trimmad FWD om du vill åka fort....  sänk den och montera sportstötdämpare om du vill få BMW:s väghållning....   

BMW om du vill slippa argumentera för ditt val på yatzy och garaget wink  för snabb är den inte och så bra väghållning som man får uppmålat har den icke.  visst, bra men inte SÅ bra...   smile
Okej, först skriver du att man ska modifiera en FWD bil (t ex S40) för att få BMW:s väghållning. Sen längre ner skriver du att BMW varken är snabb eller har bra väghållning. Då skulle alltså en S40 vara totalt livsfarlig orginal? Eller hur menar du?

Sen såg jag att du vill utmana Brandt på ringen, visst det hade varit kul och se när han har en BMW M3 (som han argumenterade för) och inte en 9-3 som inte ens är Aero.

Annars kan du möta mig på 402 meter, när du står och byter framdäck halvvägs så är jag redan på väg hem.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

OEM <3
6 957 Inlägg
19 september 2009
#66
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:

SS är skoj, framför allt så är den väldigt neutral. Understyr inte mkt, det är snarare så man kan kalla den överstyrd. Framför allt med tanke på att den driver fram. Men lite som jag skrev om volvon, Saab har en snudd på artificiell känsla i styrning, vxl-låda, väghållning osv. jämfört med en Bmw (E46). Det är en fråga om smak kanske, men Saab ligger snäppet under Bmw i väghållning och saknar känslan helt.
Vxl.lådan är ju gudomlig i SS:en (jag pratar F40-lådan, 6vxl) tkr både den och BMW:n känns lika mekaniska och väghållningen är inte snäppet under BMW:n, den ligger jämt upp skulle jag vilja säga.
Då har vi olika åsikter helt enkelt wink
Jopp, men båda är bra bilar!

OEM <3

2 982 Inlägg
19 september 2009
#67
Har ts bestämt sig nu?


111 Inlägg
19 september 2009
#68
ni missar en viktigt uppstickare.......take a wild guess!!!legacy rsk...färdig i svea rike kommer du ligga runt 100tkr+
4wd,280hk, snygg, låg vikt, bästa bil subaru har gjort när det gäller kvalite...

alla bilar oavsett märke har sina konstigheter för sig....jag tycker man ska prova sig fram(som jag gjorde)
det handlar i slutända om vad jag får för pengarna...allt snack om att bmw så sånt och sådär eller att volvo är blablabla....bara kvalificerat skitsnack
Alla bilar har sina svagheter


806 Inlägg
19 september 2009
#69
sjunne75 skrev:
ni missar en viktigt uppstickare.......take a wild guess!!!legacy rsk...färdig i svea rike kommer du ligga runt 100tkr+
4wd,280hk, snygg, låg vikt, bästa bil subaru har gjort när det gäller kvalite...

alla bilar oavsett märke har sina konstigheter för sig....jag tycker man ska prova sig fram(som jag gjorde)
det handlar i slutända om vad jag får för pengarna...allt snack om att bmw så sånt och sådär eller att volvo är blablabla....bara kvalificerat skitsnack
Alla bilar har sina svagheter
Ajusste jävlar ja dom är feta:D eller om man ska importera en Mugen type r det är en riktig jävla dräpare när det kmr till kurvor, eller en modulo type r grrr


Impossible Is Nothing
128 Inlägg
19 september 2009
#70
torpis skrev:
brandt_ skrev:
Skicka din bil till ringen och se om den äns kör snabbare än en orginal m3 e36
Jag utmanar dig!!

Vi åker till ringen till sommarn, du med din BMW och jag med min S40.  Så kör vi ett varv och ser vem som är först i mål. Fair enough?
Jag accepterar utmaningen! men som R1kard sa, när jag har en bmw m3 som jag argumenterade för och inte fattig saab, skriv gärna ner detta så det inte glöms bort!

Och sen argumenterade jag för bilen, inte för mig själv som förare, men jag antar att du tog slut på argument och kanske insåg hur det verkligen ligger till.

torpis skrev:
Då faller BMW bort eftersom de bilarna kräver betydligt mer arbete om de skall bli fart i dem
Haha, tro mig, lägger man ner lika mycket tid och pengar på BMW som du gjort i din s40 så kommer den BMWn vara snabbare. En kompressor är inte så värst dyr.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#71
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:

Vxl.lådan är ju gudomlig i SS:en (jag pratar F40-lådan, 6vxl) tkr både den och BMW:n känns lika mekaniska och väghållningen är inte snäppet under BMW:n, den ligger jämt upp skulle jag vilja säga.
Då har vi olika åsikter helt enkelt wink
Jopp, men båda är bra bilar!
Utan tvivel, hade gärna haft en 9-3 Aero X eller vad den heter. Riktigt gott ljud i den!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#72
Nu var den köpt.
Blev en svart BMW 525IA LIM -01 men den hade bara gått 5500 mil en ägare fullstämplad etc.

Jag fastnade för komforten direkt som var viktig, lite motor finns det också iaf.

Tack för alla tips
Senast redigerat av Arv (19 september 2009)

806 Inlägg
19 september 2009
#73
Arv skrev:
Nu var den köpt.
Blev en svart BMW 525IA LIM -01 men den hade bara gått 5500 mil en ägare fullstämplad etc.

Jag fastnade för komforten direkt.

Tack för alla tips
5k mil och den är 8 år gammal? jävlar


OEM <3
6 957 Inlägg
19 september 2009
#74
Arv skrev:
Nu var den köpt.
Blev en svart BMW 525IA LIM -01 men den hade bara gått 5500 mil en ägare fullstämplad etc.

Jag fastnade för komforten direkt som var viktig, lite motor finns det också iaf.

Tack för alla tips
Grattis till en riktigt motorvägsglidare big_smile 5500mil? Damn, där måste du sprängt budgeten eller? tongue
Går iofs hitta fina importer för dom pengarna.

Mvh

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#75
Arv skrev:
Nu var den köpt.
Blev en svart BMW 525IA LIM -01 men den hade bara gått 5500 mil en ägare fullstämplad etc.

Jag fastnade för komforten direkt som var viktig, lite motor finns det också iaf.

Tack för alla tips
En riktigt go bil det där, lägg upp den här på Garaget vet jag. Grattis till köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
20 september 2009
#76
Hoppas säljaren inte är kvd eller linusbil


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 september 2009
#77
brandt_ skrev:
när jag har en bmw m3 som jag argumenterade för och inte fattig saab, skriv gärna ner detta så det inte glöms bort!

Och sen argumenterade jag för bilen, inte för mig själv som förare, men jag antar att du tog slut på argument och kanske insåg hur det verkligen ligger till.
Så du har sålt BMW:n?  Det visste jag inte. (känner ju inte dig alls)

Men nog är det väl lämpligt om vi kör våran respektive bil själva om det nu blir av.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
512 Inlägg
21 september 2009
#78
Skippa BMW direkt! Överbetald med kass kvalitet! Rost och ryss tråkigt inredning, men snygg på utsidan, vi köpte, eller min sambo ville ha en 3 serie touring, vart en 320 touring -2002, Sv såld och komplett bok. rost rost rost, och skrammel och fel överallt, trång och små och törstiga, och klart överbetalda!

Gillar inte Saab, men nyare 9-3´an måste vara mycket bil, och ser jäkligt bra ut, och med överladdning blir de snåla, och effekt när det behövs..

/A.

461 Inlägg
21 september 2009
#79
Crozzfire skrev:
Skippa BMW direkt! Överbetald med kass kvalitet! Rost och ryss tråkigt inredning, men snygg på utsidan, vi köpte, eller min sambo ville ha en 3 serie touring, vart en 320 touring -2002, Sv såld och komplett bok. rost rost rost, och skrammel och fel överallt, trång och små och törstiga, och klart överbetalda!

Gillar inte Saab, men nyare 9-3´an måste vara mycket bil, och ser jäkligt bra ut, och med överladdning blir de snåla, och effekt när det behövs..

/A.
Bara för att din rostar, skramlar, krånglar så är inte alla på det viset.

Trång?! Varför köpte du inte en 5-serie då t.ex.?

Törstig? Köp en Polo då för fan om du inte har råd med en bil som drar ca 0.8l/mil! Vad trodde du egentligen, att den skulle dra 0.4?

BMW - Better Make Way

V-Power
1 186 Inlägg
21 september 2009
#80
Crozzfire skrev:
Skippa BMW direkt! Överbetald med kass kvalitet! Rost och ryss tråkigt inredning, men snygg på utsidan, vi köpte, eller min sambo ville ha en 3 serie touring, vart en 320 touring -2002, Sv såld och komplett bok. rost rost rost, och skrammel och fel överallt, trång och små och törstiga, och klart överbetalda!

Gillar inte Saab, men nyare 9-3´an måste vara mycket bil, och ser jäkligt bra ut, och med överladdning blir de snåla, och effekt när det behövs..

/A.
Haha du har ju nån störning big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/


Sök