4057
Sök

Prestandaökning Honda Crx -90

Bilburen slusk
15 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Skulle bara kolla om det är någon som vet några pålitliga sidor som säljer lite trimgrejer till min Honda Crx.
Jag har precis köpt bilen och vill gärna trycka i ett par extra hästar.
Tacksam för svar smile

/Marcus

Honda Performance Club
236 Inlägg
16 september 2009
#2
vad är det för crx? b motor eller d motor?

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

Bilburen slusk
15 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#3
Det är en 16v d motor skulle jag tro.. har inte det där i skallen får ta och kolla upp det.

Bilburen slusk
15 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#4
Glöm det... vet inte vad jag pratar om just nu. Tar reda på det imorgon.

Honda Performance Club
236 Inlägg
16 september 2009
#5
ok det är den med 125hk. det är D motorn,www.kudoz.se och www.trixieracing.se, skriv till trixieracing och fråga efter delar till till din crx, han fixa nästan allt o till bra pris.

nytt avgassyste, alltså extraktorgrenrör, racekatt, catback.
sen kan du börja leka med bränslet lite, men jag tror inte att det är värt att trimma den bilen då det kommer kosta mer än vad en crx vtec kostar.

ha bilen ett tag, lek med den och sen när du är redo att satsa på hk så köp en crx vtec, de går sjukt bra, väger 1000 och har org 150hk.

annars så kan du byta motor till en b16a1 motor men det är ju lite jobb.
i slutändan kommer du vinna på det om du köper en crx vtec, då räcker det med att du trimmar den med typ 20hk. med 170 hk och en bil som du har lättat till 900 kg är det inte många som kan ta dig.

lycka till

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

654 Inlägg
16 september 2009
#6
Om du inte har vtec modellen (EE8) så har du en D16z5 (124hk) motor i din bil.
Enklaste och billigaste sättet att trimma dessa är:
Filter
Avgassys
Grenrör
Katersättnings rör
Öka på tändningen
Svarva spjällhuset
Byta insuget
(Obs: ovan är sug trimmning och inga problem med bes)
Efter att ovan sakerna är gjorda så är det aktuellt med en mappning för att justera in motorn.

*överkurs:*
Kammar
Kolvar
Bultar
Portning osv
etc etc
Sen finns det många fler saker man kan göra,men det är då det börjr springa iväg i kostnad.

Lustgas är även rätt skoj i dessa bilar=).

Det någon skrev om att leka med bränsle finns ingen anledning att lyssna på!
Man leker inte med bränslet för lekandets skull, man mappar (optimerar) upp motorn med tändning,bränsle.

Ett tips dock, vill du inte ha ett jäkla jobb och kostnad framför dig så swapar (byter) du inte till B16a1 motorn från Crx vtec.Kostar för mycket gentemot att köpa en Crx vtec bil.

Ställena du hittar ditt godis hos till broch förmånliga priser är:
Kudos
trixie
XLR8 performance

Honda Performance Club
236 Inlägg
16 september 2009
#7
1. anledningen till att jag sa att han skulle leka med bränslet var att jag inte tror att han vill kosta på den bilen så jävla mkt, en som köper en vanlig crx brukar vanligtvis tänka på priset, om man har gott om cash så satsar man på vtec.

du har helt rätt ang trimningen men en sak, med de pengarna till mappning, kolvar stakar mm så kan han köpa en crx vtec o bara byta lite saker på den så går den fan i mig skit bra.

sen det där med att porta insuget ska du veta att det inte är många som kan göra det riktigt bra på honda motorerna, jag vet inte om det är svårt på alla motorer men jag är säker på b16 motorerna.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

654 Inlägg
17 september 2009
#8
kourosh skrev:
1. anledningen till att jag sa att han skulle leka med bränslet var att jag inte tror att han vill kosta på den bilen så jävla mkt, en som köper en vanlig crx brukar vanligtvis tänka på priset, om man har gott om cash så satsar man på vtec.

du har helt rätt ang trimningen men en sak, med de pengarna till mappning, kolvar stakar mm så kan han köpa en crx vtec o bara byta lite saker på den så går den fan i mig skit bra.

sen det där med att porta insuget ska du veta att det inte är många som kan göra det riktigt bra på honda motorerna, jag vet inte om det är svårt på alla motorer men jag är säker på b16 motorerna.

Okej,men av Vilken anledning skall han leka med bränslet om han inte vill kosta på den motorn så mycket pengar?
Helt rätt,vill man och har råd/möjlighet så köper man ev VT i stället, men TS frågade om sin motor.Inte om B16a1 som sitter i VT.

Mappning är inte nödvändigt om man inte gör allt på "listan".Gör man det vanligaste på dessa motorer,dvs:
Avgas,gren,filter,tändning så behöver man inte mappa.
Inte nödvändigt med spjällhus svarvningen och insuget heller, Men det kan vara bra vid den nivån.

Varför skall han porta insuget när det finns gott om eftermarknads insug till Z5orna?
Jag har iaf inte skrivit nått om det.

Porta insuget på hondas motorer är inte så mycket svårare än på andra.Däremot att porta Vtec topparna är lite annorlunda vad jag vet då det inte bara är "stora" kanaler det räcker med.
Samt att B-seriens toppar redan är skapliga från början, tom så att B18c6 topparna är fabriks portade/till snyggade aningen.
Men topp Vs insug - porta är olika saker.

Honda Performance Club
236 Inlägg
17 september 2009
#9
hehe jag skrev fel, jag menade porta toppen och jag vet inte varför men jag fick för mig att du skrev det. men men jag håller med dig helt.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

99 Inlägg
17 september 2009
#10
Bästa billigaste du kan göra är att köpa en b16 och hinka i med tillhörande ecu.


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 september 2009
#11
Det finns inga eftermarknadsinsug till D16z5. Jag har däremot ett insug som är portat med H22 spjällhus liggandes.

Plana toppen står inte med men ger mycket.

Filter: KN i boxen.
Hondatapackning, koppla bort vattnet från spjällhuset.
Supersprint eller DC extraktor (DC behöver moddas?)
2,25tums rör
"decat"
Tändning byglad och dragen i botten (ja det är riktigt...)
99 oktan
Planad topp ca 1mm
löda i chip för mappning

165hk minst med en vridkurva som b16-maskinerna bara kan drömma om.

Kammar suger på dessa, bilen blir långsammare även om dynografen visar 170hk.

Insugsportarna är riktigt dåliga jämfört med b16. Portmatcha insug plus putsa insuget ger lite extra då det också är väldigt rått på insidan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bilburen slusk
15 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#12
Då ska jag passa på att tacka för svaren smile ska föra vidare dessa förslag och bevaka gärna det kommande projektet.
När ni ändå är igång med svaren så kanske någon vet hur det är att turbokonvrtera dessa bilar?

Got N/A?
358 Inlägg
18 september 2009
#13
För att säga någonting utöver det "vanliga" så måste vi ju veta vad det sitter för motor i bilen. Fanns tre olika motoralternativ till CRX
D16A6 (kanske bara tidiga modeller dock) - 107hk
D16Z5 (Mest troligt att du har denna) SOCH VTEC - 125hk
B16A1 - DOCH VTEC - 150hk

Som jag ser det så bör du nog inte ge dig på en turbokonvertering. Men annars finns ett kit på HK för 5k till D-serie.


204 Inlägg
18 september 2009
#14
trodde inte det om dig stollen..


63 Inlägg
22 september 2009
#15
GroundX skrev:
För att säga någonting utöver det "vanliga" så måste vi ju veta vad det sitter för motor i bilen. Fanns tre olika motoralternativ till CRX
D16A6 (kanske bara tidiga modeller dock) - 107hk
D16Z5 (Mest troligt att du har denna) SOCH VTEC - 125hk
B16A1 - DOCH VTEC - 150hk

Som jag ser det så bör du nog inte ge dig på en turbokonvertering. Men annars finns ett kit på HK för 5k till D-serie.

Z5 motorn är en DOHC non vtec


Bilburen slusk
15 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#16
Lindberg87 skrev:
GroundX skrev:
För att säga någonting utöver det "vanliga" så måste vi ju veta vad det sitter för motor i bilen. Fanns tre olika motoralternativ till CRX
D16A6 (kanske bara tidiga modeller dock) - 107hk
D16Z5 (Mest troligt att du har denna) SOCH VTEC - 125hk
B16A1 - DOCH VTEC - 150hk

Som jag ser det så bör du nog inte ge dig på en turbokonvertering. Men annars finns ett kit på HK för 5k till D-serie.

Z5 motorn är en DOHC non vtec

Det stämmer för det är ingen vtec.

63 Inlägg
23 september 2009
#17
Kolla på tuningshop.se, där brukar dom ha fina prylar till z5 motorerna.. Förskottsbetalning


Bilburen slusk
15 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#18
Lindberg87 skrev:
Kolla på tuningshop.se, där brukar dom ha fina prylar till z5 motorerna.. Förskottsbetalning

Tackar! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 oktober 2009
#19
Tuningshop hade ju inte så mycket till z5...? Bättre leta begagnat på HPC eller ebay.co.uk/.de.

De där spoon-chipen skulle jag akta mig redigt för.
Senast redigerat av caromania (12 oktober 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bootlegger
8 Inlägg
10 mars 2010
#20
caromania skrev:
koppla bort vattnet från spjällhuset.

vad är det för bra med det? tongue

RPM - Replacement for disPlaceMent


Sök