kourosh skrev:
1. anledningen till att jag sa att han skulle leka med bränslet var att jag inte tror att han vill kosta på den bilen så jävla mkt, en som köper en vanlig crx brukar vanligtvis tänka på priset, om man har gott om cash så satsar man på vtec.
du har helt rätt ang trimningen men en sak, med de pengarna till mappning, kolvar stakar mm så kan han köpa en crx vtec o bara byta lite saker på den så går den fan i mig skit bra.
sen det där med att
porta insuget ska du veta att det inte är många som kan göra det riktigt bra på honda motorerna, jag vet inte om det är svårt på alla motorer men jag är säker på b16 motorerna.
Okej,men av
Vilken anledning skall han leka med bränslet om han inte vill kosta på den motorn så mycket pengar?
Helt rätt,vill man och har råd/möjlighet så köper man ev VT i stället, men TS frågade om sin motor.Inte om B16a1 som sitter i VT.
Mappning är inte nödvändigt om man inte gör allt på "listan".Gör man det vanligaste på dessa motorer,dvs:
Avgas,gren,filter,tändning så behöver man inte mappa.
Inte nödvändigt med spjällhus svarvningen och insuget heller, Men det kan vara bra vid den nivån.
Varför skall han porta insuget när det finns gott om eftermarknads insug till Z5orna?
Jag har iaf inte skrivit nått om det.
Porta insuget på hondas motorer är inte så mycket svårare än på andra.Däremot att porta Vtec topparna är lite annorlunda vad jag vet då det inte bara är "stora" kanaler det räcker med.
Samt att B-seriens toppar redan är skapliga från början, tom så att B18c6 topparna är fabriks portade/till snyggade aningen.
Men topp Vs insug - porta är olika saker.