3433
Sök

Bilstereon dör, hittar inget fel!

18 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Hallå.. Nu har jag slut på ideér.
Stereon dör hela tiden när jag vill höja volymen. Den dör även när jag slår på från positionsljus till halvljus och även när jag bromsar.

Saker jag har testat.
Bytt Generator,
Provat olika laddnings relän, (bilen är från 59 så det sitter likströmmare i),
Bytt Batteri,
Kollat alla kablar,
Kopplat kablarna direkt på batteriet,
Monterat motstånd på pluskabel till stereon (Det blev en aning bättre efter denna åtgärd men inte bra),
Kopplat ur högtalare, delningsfilter en efter en,
Provat med gamla högtalare med lite efekt,
Bytt Stereo,
Bytt kabelstammen från stereon till iso kontakterna.
Dragit ny jord mellan motor och kaross,

Läste någonstans i forumet om en stereo som krånglat på glapp i ljuskontakten, men det har jag inte hunnit kolla, vet med mig att ljuskontakten är lite glapp! Stereon är kopplad + på tändning, minne på batteri och jord i karos. Bilen är ju också gammal å elhärvan i bilen lika så, men. Borde inte en stereo bara fungera när man kopplar den direkt på batteriet? Hade den kopplad så förut innan jag byggde om hela systemet (drog nya kablar och monterade nya högtalare + delningsfilter) och då fungerade det utmärkt.

Systemet består av Alpina Mp3 Stereo köpt 2008, JBL GTO 4x6" högtalare + diskanter och delningsfilter och JBL,s värsta 6x9"or modell T-696 jubileums modellen..

Jag har inga problem med laddning, ingenting som drar ström och har aldrig start problem. Jag har inget slutsteg + baslåda monterat bara stereo med högtalare.

Så nu, är det någon som har några tipps på hur jag går vidare så vore jag väldigt taksam!

Något ni undrar över fråga bara!
Tack på förhand!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
Lite nyfiken bara..hur ska ett motstånd på pluskabeln göra så det blir bättre?

De vanligaste felet när stereon beter sig så är otillräckligt med power till den. Du har testat dra nya kablar osv och dessutom testat koppla direkt till batteriet utan att det fungerar, så jag tippar på att du har fel på din huvudenhet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

18 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Lite nyfiken bara..hur ska ett motstånd på pluskabeln göra så det blir bättre?

De vanligaste felet när stereon beter sig så är otillräckligt med power till den. Du har testat dra nya kablar osv och dessutom testat koppla direkt till batteriet utan att det fungerar, så jag tippar på att du har fel på din huvudenhet.

Mvh Tommy

Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning vad det ska göra för skillnad med motståndet, men det blev skillnad!
Har bytt stereo flera gånger.. Kan knappast vara fel på alla! Samt dem apparater som dessutom fungerar utmärkt i andra bilar!

560 Inlägg
16 september 2009
Testa att INTE koppla stereon till tändningen, känns annars som du testat det mesta.

_olzzon_ skrev:
Hallå.. Nu har jag slut på ideér.
Stereon dör hela tiden när jag vill höja volymen. Den dör även när jag slår på från positionsljus till halvljus och även när jag bromsar.

Saker jag har testat.
Bytt Generator,
Provat olika laddnings relän, (bilen är från 59 så det sitter likströmmare i),
Bytt Batteri,
Kollat alla kablar,
Kopplat kablarna direkt på batteriet,
Monterat motstånd på pluskabel till stereon (Det blev en aning bättre efter denna åtgärd men inte bra),
Kopplat ur högtalare, delningsfilter en efter en,
Provat med gamla högtalare med lite efekt,
Bytt Stereo,
Bytt kabelstammen från stereon till iso kontakterna.
Dragit ny jord mellan motor och kaross,

Läste någonstans i forumet om en stereo som krånglat på glapp i ljuskontakten, men det har jag inte hunnit kolla, vet med mig att ljuskontakten är lite glapp! Stereon är kopplad + på tändning, minne på batteri och jord i karos. Bilen är ju också gammal å elhärvan i bilen lika så, men. Borde inte en stereo bara fungera när man kopplar den direkt på batteriet? Hade den kopplad så förut innan jag byggde om hela systemet (drog nya kablar och monterade nya högtalare + delningsfilter) och då fungerade det utmärkt.

Systemet består av Alpina Mp3 Stereo köpt 2008, JBL GTO 4x6" högtalare + diskanter och delningsfilter och JBL,s värsta 6x9"or modell T-696 jubileums modellen..

Jag har inga problem med laddning, ingenting som drar ström och har aldrig start problem. Jag har inget slutsteg + baslåda monterat bara stereo med högtalare.

Så nu, är det någon som har några tipps på hur jag går vidare så vore jag väldigt taksam!

Något ni undrar över fråga bara!
Tack på förhand!

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

18 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Ja men det har jag redan gjort, när jag kopplat stereon direkt på batteriet.. Ja det gör ju det därför de känns så surt, har aldrig varit med om något jävligare.. sad

18 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
ingen som har någon ide om vad felet kan vara?

2 035 Inlägg
17 september 2009
Ta ett bilbatteri. Koppla in stereon svart-jord gul och röd på plus. ta några högt som fungerar och koppla in dem.  Testa nu att spela. Men testa detta utan att vara i närheten utan bilen.

Fungerar det??

Dra helt nya kablar annars. Du måste ju inte koppla så stereon slås på med hjälp utav tändningen.

Biljudsveteran sen 1984!

2 914 Inlägg
17 september 2009
ingen högtalare som har kortslutning?? kolla köpa en ny högtalare / låna av någon och pröva med en högtalare som du vet säkert att fungera.

18 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
tack för alla svar, men tyvärr så har jag ju redan provat allt de ni skrivit.. men inga fler tips från någon?

21 761 Inlägg
20 september 2009
_olzzon_ skrev:
Borde inte en stereo bara fungera när man kopplar den direkt på batteriet? Hade den kopplad så förut innan jag byggde om hela systemet (drog nya kablar och monterade nya högtalare + delningsfilter) och då fungerade det utmärkt.

Jag tolkar det där som att det fungerade förut när du hade stereon kopplad direkt till batteriet, tolkar jag fel?

I så fall, har du även mätt vilken spänning det är i kabeln från tändningen på båda sidor om ISO-kontakten?
Har du även kollat jordkabeln till stereon så att den har bra kontakt?
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2009)

18 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tolkar det där som att det fungerade förut när du hade stereon kopplad direkt till batteriet, tolkar jag fel?

I så fall, har du även mätt vilken spänning det är i kabeln från tändningen på båda sidor om ISO-kontakten?
Har du även kollat jordkabeln till stereon så att den har bra kontakt?

Hej, japp då tolkar du helt rätt, men jag har även provat att dragit om kablarna direkt på batteriet igen men utan ressultat.

Japp har mätt spänningen före och efter iso kontakterna. Och har kontrollerat jordkontakten, stereon fungerar ju utmärkt i andra bilar och då borde den ju bara fungera när jag kopplar den till batteriet men icke. Måste hitta skället till varför stereon dör när jag höjer volymen. Det blir spänningsfall till stereon av någon anledning om det nu var det svaret du var ute efter. Men jag hittar inga fel och det är dåligt frusterande.

Har läst i något stereo forum om en kille som hade liknande problem i en bubbla, och han hade fel på ljuskontakten (glapp eller något), som störde ut stereon på något sätt. Och jag vet ju att min är glapp och jag har problem eftersom jag blir av med lyset ibland. Så där kan ju boven vara, men annars så känns det som om jag har problem.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2009
det är inte så att du har högtalare i denna bilen som överbelastar den så den stängs av? Eftersom den dör när du höjer volymen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
20 september 2009
_olzzon_ skrev:
Japp har mätt spänningen före och efter iso kontakterna. Det blir spänningsfall till stereon av någon anledning om det nu var det svaret du var ute efter. .

Har du sett genom mätning att det är spänningsfall eller är det bara ett "logiskt" konstaterande? smile

I så fall exakt vart någonstans uppstod spänningsfallet?
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2009)

18 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
det är inte så att du har högtalare i denna bilen som överbelastar den så den stängs av? Eftersom den dör när du höjer volymen...

Jo det kan det vara, men har ju provat att koppla ur 6x9orna, och även frontsystemet men utan resultat. Har ju inte direkt dem sämsta 6x9orna man kan hitta så jag tänkte på det, men tror ju att stereon ska klara av fram högtalarna + diskanterna iaf.

18 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
_olzzon_ skrev:
Japp har mätt spänningen före och efter iso kontakterna. Det blir spänningsfall till stereon av någon anledning om det nu var det svaret du var ute efter. .

Har du sett genom mätning att det är spänningsfall eller är det bara ett "logiskt" konstaterande? smile

Nope genom mätning, när stereon dör så faller även spänningen för en sekund. Sen startar stereon om på samma volym och dör igen, och så håller den på ända tills jag sänker volymen 1-2snäpp. Men fortsätter man spela på samma volym i ja 5min till tex så borjar stereon dö och starta om igen ända tills jag sänker den ytligare 1-2 snäpp. Ibland går det så långt att stereon inte startar på 20-30min och ibland inte på flera timmar. Den beter sig som om det skulle ladda ur men jag har inga som helst problem med laddningen eller att jag blir strömlös. Bilen bara startar och går.

Och även som jag skrev i första inlägget så har jag bytt batteri, generator och provar 5 olika laddnings relän.

Edit: Har gjort mätningarna före och efter iso kontakten. Men bara när stereon varit kopplad på tändning, har ej mätt efter koppling direkt till batteri.

Edit: Har inte heller mätt på batteriet samtidigt som stereon dör..
Senast redigerat av _olzzon_ (20 september 2009)

21 761 Inlägg
20 september 2009
Du skulle nog passa på att göra en mätning när stereon är direktkopplad till batteriet, om spänningen beter sig lika konstigt så ser jag ingen annan orsak än glapp i kontakten på något sätt. Då får du nog koppla kanske både plus och minus förbi kontakten så att det blir en mer säker kontakt.

Att det skulle vara problem med batteri eller laddning tycker jag man kan utesluta, då ska ju även bilens övriga funktioner krångla i samma ögonblick som stereon dör. smile

18 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du skulle nog passa på att göra en mätning när stereon är direktkopplad till batteriet, om spänningen beter sig lika konstigt så ser jag ingen annan orsak än glapp i kontakten på något sätt. Då får du nog koppla kanske både plus och minus förbi kontakten så att det blir en mer säker kontakt.

Att det skulle vara problem med batteri eller laddning tycker jag man kan utesluta, då ska ju även bilens övriga funktioner krångla i samma ögonblick som stereon dör. smile

Jo det tycker jag med, ja ska försöka få ordning på grejorna på något vis. Tack för att du tog dig tid iaf! smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 september 2009
Hur beter sig stereon när du kör den obelastad? Alltså utan högtalare inkopplade men att du spelar musik iaf?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

18 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
discokapten skrev:
Hur beter sig stereon när du kör den obelastad? Alltså utan högtalare inkopplade men att du spelar musik iaf?

Det har jag inte provat, det blev aldrig så. Har inte tänkt på att man kan göra det heller om jag ska vara ärlig! Det ska jag testa så fort som möjligt!

18 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Nu har jag provat spela stereon utan några högtalare kopplad, och stereon fungerade bra, gick att höja å sänka volymen som man ville mellan min å max, men när jag slug på lyset så dog stereon. Det kan ju vara så att det nu är dåligt med ström i batteriet med, så ska testa koppla 6x9orna på steg nu och ladda batteriet. Får man hoppas att det löser sig.

Sök