vilket ladd tryck kan man köra på max i en volvo 855 T5R utan att alla stakar o allt ska skickas åt helvete, bara en nyfiken fråga för många säger olika?
Senast redigerat av king_of_the_road89 (17 september 2009)
Några har sagt 1,2 och några 1,4 bar. Därför säger jag 1,3 Om du inte ska plåga bilen något djävulskt med att dra långt från botten på 5:ans växel så håller det med 1,4-1,5 också. Ett tag..
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.
Polaren slängde på ett 19T aggregat på sin 850R, ny intercooler, 3" downpipe och ommappning, och fick 342hk vid 1,1bars laddtryck, så det går att få bättre effekt trots lågt laddtryck.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.
okej okej, men ja känner en som ör på 1,5 o inga problem men däremot en annan polare som hade en 850R den röda, han klarar av 1,5 i en vecka sen krökte sig stakarna
Generellt sett så är det väl 1,3 man säger är max, men vad som gäller för just din motor går inte att säga. Det finns exempel åt alla håll, från dem som krökt stakar på bilar som varit original till dem som plockat ut 350-400hk ett tag innan det rasat.
okej okej, men ja känner en som ör på 1,5 o inga problem men däremot en annan polare som hade en 850R den röda, han klarar av 1,5 i en vecka sen krökte sig stakarna
Jo, men sen beror det lite på med vilken turbo, hur högt upp i registret trycket (eller egentligen verkningsgraden) och framförallt körsättet. Till råga på allt så verkar det vara ojämn kvalite på stakarna. Ett chip räcker bra för att det ska va risk för stakarna. Det enda man kan säga säkert är att dem ger sig, men när märker man. Det finns ingen som kan lova att stakarna ska hålla.
På de nya vitmotorerna har stakarna blivit mycket bättre. Har inte hört talas om några, som har krökt stakar på t.ex. S40T5. upp emot 400 hk på E85 går tydligen bra.
Säg mej, har fått för mig att E85 är mycket snällare mot stakarna än bensin är?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Det rullar en S40 -00 i kroatien som enligt utsago är oöppnad, på den sitter en GT3071R med 2,2bar laddtryck på topp. laddtrycket är begränsat på lägrevarvtal och stiger ganska linjärt från 1bar vid 4500 till 2.2bar vid 7000rpm. och det håller Filmer från bilen verifierar att det puffar på med kring 400hk.
mappar man smart så kan det alltså hålla, men det är ju alltid tråkigt att hålla igen på laddet när det finns mer att ge
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
På de nya vitmotorerna har stakarna blivit mycket bättre. Har inte hört talas om några, som har krökt stakar på t.ex. S40T5. upp emot 400 hk på E85 går tydligen bra.
Säg mej, har fått för mig att E85 är mycket snällare mot stakarna än bensin är?
Det är lika illa oavsett. Man kör ju gärna med lite högre tändning på E85 vilket ökar vridmoment och således påfrestningen.