3136
Sök

BMW Alpina B10 V8 '97

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 oktober 2009
#41
lite dåligt med bilder tycker jag sad lägg upp lite vetja big_smile


2 014 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#42
nixon89 skrev:
lite dåligt med bilder tycker jag sad lägg upp lite vetja big_smile

Ska se om polaren Mårten kan tänka sig att knäppa av lite bilder inom snar framtid. Han har, till skillnad från mig, en grym kamera samt stativ och är en mer rutinerad fotograf. Dessutom har jag lite gentjänster att inkassera, så han ska inte komma undan. tongue

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#43
Fredagen 16 oktober 2009:

Återigen dags för en mindre uppdatering då. Idag har jag installerat den nya huvudenhet som tidigare införskaffats i syfte att kunna spela brända skivor med MP3-filer. Efter en del strul beroende på avsaknad av nödvändiga verktyg gick det slutligen vägen och den nya enheten satt på plats som den skulle.

Ett funktionstest genomfördes naturligtvis men utföll inte helt till belåtenhet. Allting fungerar, men inte riktigt som det ska. När man lyssnar på radio eller en CD-skiva som sitter i den nya huvudenheten så är ljudet extremt lågt, även om man höjer volymen så pass att samtliga högtalare surrar. Vid denna volym kan man nätt och jämnt urskilja musiken och sången i de låtar man bränt på CD-skivan. Om man däremot sätter samma CD-skiva i den originalmonterade CD-växlaren i bagaget, så fungerar hela ljudsystemet klanderfritt, precis som före mitt ingrepp.

Kan tillägga att jag är mycket konfunderad... Utredning pågår.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#44
Tisdagen 27 oktober 2009:

Har inte hänt särskilt mycket på sistone på grund av pengabrist. En sak man har lärt sig när det gäller bilprojekt är att det alltid saknas tid eller pengar, oftast det senare. Tiden fanns dock denna gång, och därför har jag idag lagt lite av den varan på att CAD-rita mina framtida ventilkåpsplattor med Alpina-logo. Här är en liten bild på slutresultatet:

http://farm3.static.flickr.com/2510/4049974446_848b21e5dc.jpg

Inget vidare avanverat egentligen, bara en jäkla massa beräkningar då man ska utgå från en bitmapbild i formatet 16x198 pixlar. Nu är det klart i alla fall. Dessa ska sen fräsas ut som ett projektarbete i skolan, därefter delvis lackeras och kläs i kolfiber samt klarlackas innan de monteras på de befintliga ventilkåporna. Slutresultatet är tänkt att bli liknande det här, men med kolfiber över och under texten (de "tomma" utrymmena på föregående bild):

http://farm3.static.flickr.com/2741/4049241667_f50821c3c6.jpg

Ska fundera lite över vad mer man kan göra för grejer till bilen med hjälp av CAD och maskiner... Lite planer finns ju alltid, annars lär de nog funderas fram under vägen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
27 oktober 2009
#45
Hur har det gått med förra posten gällande ljudet? Är det en vanlig huvudenhet du satt in?
Går det utan vidare? Hur ser det ut?(insert pictures here) smile

2 014 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#46
TCG skrev:
Hur har det gått med förra posten gällande ljudet? Är det en vanlig huvudenhet du satt in?
Går det utan vidare? Hur ser det ut?(insert pictures here) smile

Ingen utveckling på den fronten. Det är ingen vanlig huvudenhet som monterats, utan en BMW originalenhet från Alpine. Har inte fått någon ledtråd om vad problemet med ljudet kan vara, men funderar på att plocka isär grejerna och kolla det en gång till. Surt att pynta för en CD-spelare med MP3-funktion och sen inte kunna använda den.

Liiindh skrev:
Ser bra ut! jag tänkte bara på en sak, jag har läst CNC A,B och C i skolan, och vi använder oss av ett program som heter CAMMODUL, där gör man en ritning och sen gör programmet själv om det till ett CNC program, ganska smidigt smile

Japp, detta är CamModul jag har jobbat i. Har inte gjort CAM-beredning än, men det är ju rätt smidigt gjort. Funderar annars på att rita upp det i MasterCam också som lite extra träning, men vi får väl se om andan faller på. Annars har jag både AutoCad och SolidWorks tillgängligt också, men då blir det lite krångligare med att skriva NC-program etc.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Defloratör.
641 Inlägg
27 oktober 2009
#47
cool bil. Synd bara att alpina stripingen efter sidorna är gräsliga.
Vad skiljer motorn i dom där mot en vanlig?

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

2 014 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#48
nitrox skrev:
cool bil. Synd bara att alpina stripingen efter sidorna är gräsliga.
Vad skiljer motorn i dom där mot en vanlig?

Personligen tycker jag det hör till. Vissa plockar bort allt vad stripes och emblem heter, och vanligtvis ställer jag mig inte främmande till sleepers. På en Alpina tycker jag dock att det hör till, och jag tycker dessutom att de är rätt snygga.

Vad gäller motorn så citerar jag bilens profil:

The engine of the BMW/Alpina B10 V8 is based on that of the E39 5-series BMW 540i; a 4 398 cc, 32-valve V8 engine without Vanos [M62B44] producing 286 PS and 420 Nm. The easiest way to get more power in a engine, apart from turbo- or supercharging it, is to increase the displacement. The main issue when increasing the displacement on a BMW M62B44 engine is that the engine block has Alusil-coated bores, and thus you can't just overbore the block; a complete new unit has to be cast. Alpina had BMW cast new blocks for them using the usual BMW production line, and the displacement was increased to 4 619 cc. Other changes to the engine made by Alpina is a new and reworked crankshaft, more enterprisingly timed uprated cams, improved valve springs, hand-fettled ports, lighter high-compression pistons made by Mahle and a reprogrammed Motronic engine management system. The result is an engine named M62B46 producing 340 PS and 470 Nm available at 3800 rpm.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
27 oktober 2009
#49
Alecci skrev:
nitrox skrev:
cool bil. Synd bara att alpina stripingen efter sidorna är gräsliga.
Vad skiljer motorn i dom där mot en vanlig?

Personligen tycker jag det hör till. Vissa plockar bort allt vad stripes och emblem heter, och vanligtvis ställer jag mig inte främmande till sleepers. På en Alpina tycker jag dock att det hör till, och jag tycker dessutom att de är rätt snygga.

Vad gäller motorn så citerar jag bilens profil:

The engine of the BMW/Alpina B10 V8 is based on that of the E39 5-series BMW 540i; a 4 398 cc, 32-valve V8 engine without Vanos [M62B44] producing 286 PS and 420 Nm. The easiest way to get more power in a engine, apart from turbo- or supercharging it, is to increase the displacement. The main issue when increasing the displacement on a BMW M62B44 engine is that the engine block has Alusil-coated bores, and thus you can't just overbore the block; a complete new unit has to be cast. Alpina had BMW cast new blocks for them using the usual BMW production line, and the displacement was increased to 4 619 cc. Other changes to the engine made by Alpina is a new and reworked crankshaft, more enterprisingly timed uprated cams, improved valve springs, hand-fettled ports, lighter high-compression pistons made by Mahle and a reprogrammed Motronic engine management system. The result is an engine named M62B46 producing 340 PS and 470 Nm available at 3800 rpm.

Så det är ett annat block i dem? Attans, jag trodde de "bara" hade andra foder och att det räckte för att öka volymen 2dl fördelat på 8cyl.
Då är inte tunnare foder att tänka på i min maskin då?

2 014 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#50
TCG skrev:
Alecci skrev:
nitrox skrev:
cool bil. Synd bara att alpina stripingen efter sidorna är gräsliga.
Vad skiljer motorn i dom där mot en vanlig?

Personligen tycker jag det hör till. Vissa plockar bort allt vad stripes och emblem heter, och vanligtvis ställer jag mig inte främmande till sleepers. På en Alpina tycker jag dock att det hör till, och jag tycker dessutom att de är rätt snygga.

Vad gäller motorn så citerar jag bilens profil:

The engine of the BMW/Alpina B10 V8 is based on that of the E39 5-series BMW 540i; a 4 398 cc, 32-valve V8 engine without Vanos [M62B44] producing 286 PS and 420 Nm. The easiest way to get more power in a engine, apart from turbo- or supercharging it, is to increase the displacement. The main issue when increasing the displacement on a BMW M62B44 engine is that the engine block has Alusil-coated bores, and thus you can't just overbore the block; a complete new unit has to be cast. Alpina had BMW cast new blocks for them using the usual BMW production line, and the displacement was increased to 4 619 cc. Other changes to the engine made by Alpina is a new and reworked crankshaft, more enterprisingly timed uprated cams, improved valve springs, hand-fettled ports, lighter high-compression pistons made by Mahle and a reprogrammed Motronic engine management system. The result is an engine named M62B46 producing 340 PS and 470 Nm available at 3800 rpm.

Så det är ett annat block i dem? Attans, jag trodde de "bara" hade andra foder och att det räckte för att öka volymen 2dl fördelat på 8cyl.
Då är inte tunnare foder att tänka på i min maskin då?

Det borde gå att öka volymen om du borrar och installerar stålfoder. Godstjockleken mellan cylindrarna borde inte utgöra några problem.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

511 Inlägg
18 december 2009
#51
hendär det något alls eller?

?

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
18 december 2009
#52
Nu vill vi se uppdateringar Alecci! tongue

Btw, var det din Nissan man såg i Bilsport nr 26? tongue

Allt för den där jävla hatten!

2 014 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#53
nonno skrev:
hendär det något alls eller?

Nje, det händer väl inte särskilt mycket alls just nu. Bilen står undanstuvad på annan ort för vinterförvaring, och det finns inte heller särskilt mycket pengar att lägga på bilprojektet för nuvarande tyvärr. Förhoppningsvis kommer det att ske mer framåt våren.

THEBADGUY skrev:
Nu vill vi se uppdateringar Alecci! tongue

Btw, var det din Nissan man såg i Bilsport nr 26? tongue

Hehe, uppdateringar kommer när det finns något att uppdatera om.

Japp, det var min Skyline som var med. Fotografering skedde i somras vid Bilsport Action Meet på Mantorp.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#54
Onsdagen 13 januari 2009:

En mindre, nästintill pinsam, uppdatering av projekttråden. Har nu äntligen fått tummen ur och CAD-ritat färdigt plaketterna till ventilkåporna. Resultatet nedan:

http://farm5.static.flickr.com/4002/4271642994_4e0150e603.jpg

Tanken är att dessa - om möjligt - ska superlimmas fast på ventilkåporna och sedan ska hela ventilkåporna kläs i kolfiber för att få det hela enhetligt och snyggt.

Tillverkning påbörjas nog inom en hyfsat snar framtid hoppas jag, blir resultatet bra kanske man skulle tillverka lite fler set att sälja framöver. Projektet är i behov av lite extra finansiellt tillskott...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
15 januari 2010
#55
Alecci skrev:
Onsdagen 13 januari 2009:

En mindre, nästintill pinsam, uppdatering av projekttråden. Har nu äntligen fått tummen ur och CAD-ritat färdigt plaketterna till ventilkåporna. Resultatet nedan:

http://farm5.static.flickr.com/4002/427 … 50e603.jpg

Tanken är att dessa - om möjligt - ska superlimmas fast på ventilkåporna och sedan ska hela ventilkåporna kläs i kolfiber för att få det hela enhetligt och snyggt.

Tillverkning påbörjas nog inom en hyfsat snar framtid hoppas jag, blir resultatet bra kanske man skulle tillverka lite fler set att sälja framöver. Projektet är i behov av lite extra finansiellt tillskott...

Snyggt! Iallafall i teorin. smile
Ska de vara utskuret som en hård bit? Ventilkåporna är ju räfflade, har du tänk slipa ner dem så de blir släta innan montering?
Hur stort jobb skulle det vara att göra något liknande med texten "BMW"?
Toppkåpan skulle ju göras något åt också för att få ett snyggt helhetsintryck.

2 014 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#56
TCG skrev:
Snyggt! Iallafall i teorin. smile
Ska de vara utskuret som en hård bit? Ventilkåporna är ju räfflade, har du tänk slipa ner dem så de blir släta innan montering?
Hur stort jobb skulle det vara att göra något liknande med texten "BMW"?
Toppkåpan skulle ju göras något åt också för att få ett snyggt helhetsintryck.

Man tackar!

Jag kommer helt enkelt att ta en aluminiumplatta och fräsa ut text och andra extruderade detaljer, sedan blir det att lackera de delar som ska lackeras och därefter fräsa av texten och linjerna. Ventilkåporna under kommer jag nog slipa av för att få en bra kontaktyta och att det ser någorlunda proportionerligt ut mot den lackerade delen framför. Efter att plattorna limmats ihop med ventilkåporna är tanken att hela grejen ska kläs i kolfiber och därefter klarlackeras.

Ett litet problem ligger att det verkar finnas en slags lucka i ventilkåporna, varunder det sitter en skruv som håller fast dem. Frågan är om de bara hålls med denna enda skruv (vilket jag tvivlar på) eller inte. Kan tyvärr inte kika på min egen bil då den ju står i vinterförvar på annan ort.

Det skulle väl inte vara några större problem egentligen att göra liknande plattor med texten BMW, det enda som krävs är väl egentligen tid. Dock ser jag inte riktigt poängen då det redan står just BMW på ventilkåporna, men det är kanske färgläggningen och stilen du syftar lite på?

Är inte säker på vad du menar med toppkåpan? Om du menar den översta kåpan på motorn så tycker jag den är rätt så bra som den är. Att tillverka något i metall som ser snyggare ut och där man kan bibehålla de attiraljer som redan finns där tror jag inte är så lätt. På min kåpa står det ju dessutom redan både "Alpina" och "4.6" och det vill jag behålla, gärna även ihop med BMW-logon. Att då klä resten i exempelvis kolfiber skulle nog se dumt ut. Du får dock gärna upplysa mig om jag missuppfattat dig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

4 005 Inlägg
16 januari 2010
#57
Längtar tills du får budget och fortsätter med bygget. smile Roligt med B10or!


2 014 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#58
linuslinje skrev:
Längtar tills du får budget och fortsätter med bygget. smile Roligt med B10or!

Det kommer någon gång framöver, var så säker... Siktar på att ha bilen på Elmia i ett någorlunda unikt utförande inom tre år eller nåt.

Problemet är att man hittar dagligen fler saker man vill fixa med bilen... Nu sist så funderas det på Alpinas fälgar (av samma modell som nuvarande) fast i 20" samt den nya, tre-ekrade ratten med Alpina-sömmar. Listan tar aldrig slut... Och detta som skulle varit ett blygsamt projekt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#59
Lördagen 27 februari 2010:

En liten uppdatering bjuds det härmed på. Idag lyckades jag vinna en auktion på en uppsättning instegslister från Alpina. Det är väl kanske inte så jäkla sällsynt att de annonseras ut på tyska eBay, men att man får en uppsättning till detta priset (som till och med en student hade råd med) måste däremot höra till ovanligheterna.

Instegslister från Alpina
http://farm3.static.flickr.com/2733/4393116232_cca371ff7e.jpg

Har även hittat en kille som ställer på ett byte av listpaket, så han kommer ta mitt ShadowLine och jag kommer få hans ChromeLine. Utmärkt, då blir även den saken fixad till sommaren. Jag kommer förhoppningsvis ha ytterligare en uppdatering inom kort där det bjuds på ännu ett inköp av Alpina-delar...

I övrigt har det nya avgassystemet nu planerats till fullo och priser på de nödvändiga delarna håller på att sammanställas. Nu ska man bara kunna hitta någon kompetent och vänlig sjöl som kan tänka sig att TIG-svetsa ihop det hela för kaffepengar också.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 februari 2010
#60
Det är de små sakerna som gör det. smile

Beställer du effektgrenrör så beställ två uppsättningar. wink


Sök