3422
Sök

Finns ett dämpmaterial som jag glömt namn på, placeras bara precis runt hötalaren.

157 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Tja, Såg idag i en bilstereobutik en typ av dämpmatta som kostade 249kr o skulle räcka till 2 dörrar, och man skulle bara placera det precis runt högtalaren i dörren. Kommer fan inte ihåg vad det hette men dyna...någonting... Undrar om nån vet vad jag menar? Och om det funkar, eller om man måste dämpa hela dörren...

157 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
det är dessa jag menar, blir det nån skillnad om man sätter dit det?
http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/d … it-p79726/

948 Inlägg
18 september 2009
räcker att du tar dämpull som du har till baslådan runt bakom högtalaren och vill du inte att det ska lossna så tar du en gummisnodd runt magneten.. jag tyckte det blev lite dovare midbas än det dära typiskt burkiga som oftast kan bli från dörr midbasar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 september 2009
TobbeTT skrev:
räcker att du tar dämpull som du har till baslådan runt bakom högtalaren och vill du inte att det ska lossna så tar du en gummisnodd runt magneten.. jag tyckte det blev lite dovare midbas än det dära typiskt burkiga som oftast kan bli från dörr midbasar

Mycket dåligt förslag. Dels så ger det inte alls samma effekt som tex ovan nämnda Dynamat samt att dämpull drar åt sig fukt, och det är inte bra! Dämpull används i baslådor, ingen annanstans! När man ska dämpa plåtytor som tex i dörrar så sätter man dynamat eller liknande, finns flera andra liknande produkter också som fungerar bra. För bästa resultat så ska så mycket av dörren som möjligt dämpas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

948 Inlägg
20 september 2009
har jag haft i mina mid 5,25" i 940 i tja 5-6år kanske och aldrig vart nån fukt där och vill minnas att Backe tipsa om det en gång i tiden visst är ju snik varjant mot att använda riktig dämpmatta men beror ju på hur seriös man vill vara.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
Har du kollat där efter att det har regnat eller när du har tvättat bilen? För jag kan lova att det är blött då. Sen så ger som sagt var sån dämpull inte alls samma effekt som dämpmatta, är inte samma saker. Ungefär som att jämföra äpplen och päron. Dämpmatta dämpar vibrationer medans dämpullen är till för att lura högtalaren å tro att en låda är större än vad den egentligen är.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök