3201
Sök

"viner" vid gaspådrag v70 2.4t -00 (s/v70)

Wannabe
36 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Är en volvo v70 av äldsta typen från 00 med 2.4t, den har gått ca 24 000 mil och inget trim.

Felet är det att den "viner" när man gasar, högre destu högre varvtal. Den låter dock normalt när man har friläge/kopplat.

Funderade på om det var något med turbon men tror inte de då det inte låter när man inte har växel i?

(Farsans bil så ni behöver inte fundera på om ja har v70 motor i forden wink )

Tacksam för svar, rädd för haveri nu hmm

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-

8 251 Inlägg
20 september 2009
Om man står still med friläge  och varvar, viner den då? I såna fall skulel jag tippa på något av hjulen / spännrullen till aggregatremmen.

Wannabe
36 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Om man står still med friläge  och varvar, viner den då? I såna fall skulel jag tippa på något av hjulen / spännrullen till aggregatremmen.

Ne det är bara när man har växel i :S

448 Inlägg
20 september 2009
turbon som viner antagligen ?
ingen fara med det.

Xzit

724 Inlägg
20 september 2009
Tyder på att turbon funkar.

8 251 Inlägg
20 september 2009
Jaegerud skrev:
Marlboroman skrev:

Ne det är bara när man har växel i :S

Låter ju som om det skulle va nåt med lådan i såna fall.

Wannabe
36 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
XzitXR3I skrev:
turbon som viner antagligen ?
ingen fara med det.

Det börjar redan vid låga varv som <2000 och har inte låtit såhär innan hmm

448 Inlägg
20 september 2009
mjo , kan vara att turbon börjar bli sliten eller har kört med för högt laddtryck förr. låter så på min pappas volvo också . om det är ett vinande ljud nu hehe smile
börjar komma på min probe också .

kan vara ngn slang eller liknande som läcker ut lite nånstans också  så det låter därigenom, kollar avgassystem ?

Xzit

Wannabe
36 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
XzitXR3I skrev:
mjo , kan vara att turbon börjar bli sliten eller har kört med för högt laddtryck förr. låter så på min pappas volvo också . om det är ett vinande ljud nu hehe smile
börjar komma på min probe också .

kan vara ngn slang eller liknande som läcker ut lite nånstans också  så det låter därigenom, kollar avgassystem ?

Nästan helt säker på att den alltid varit orginal men har ju gått rätt långt nu så något lär ju bli slitet,

Wannabe
36 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
En till sak jag missade är att ljudet inte är helt synkroniserat med varvtalet, det är lite fördrjöt både vid gas och när man släpper gasen, ( troligt att det är nått me turbon?)

695 Inlägg
21 september 2009
om du kör och kopplar o vortsätter att rulla viner de då eller slutar de?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 043 Inlägg
21 september 2009
Har det börjat plötsligt eller har det gjorts något med bilen på sistone?

147 Inlägg
21 september 2009
min fars bil viner som satan från turbon och det har den gjort sen den kom ut ur fabriken. Dock ingen v70.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Wannabe
36 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
snygg_mange skrev:
om du kör och kopplar o vortsätter att rulla viner de då eller slutar de?

Har inte testat det, får göra de imorgon smile

Wannabe
36 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
norpan1 skrev:
Har det börjat plötsligt eller har det gjorts något med bilen på sistone?

Inte helt säker på hur det började, men tror det kommit gradvis och nej inget speciellt är gjort med bilen hmm

Intresseklubben
673 Inlägg
22 september 2009
du har inget seriöst ljudbygge? för min bil "vinade" också och då kom det ifrån högtalarna..
testa stäng av steron och se om det fortfarande viner

/Mvh Andreas

Wannabe
36 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
IMPRAZERN skrev:
du har inget seriöst ljudbygge? för min bil "vinade" också och då kom det ifrån högtalarna..
testa stäng av steron och se om det fortfarande viner

yepp, viner fortfarande hmm

Körde lite igår, ljudet låter från runt 1500varv och uppåt, kopplar man så minskar ljudet när varvet går ner, testade att gasa mer i friläge och det låter lite om man gasar upp sakta till 3000 varv, varvar man för fort i friläge hörs inget.
På högre varv hörs det inte lika tydligt vet inte riktigt vad de beror på, då hör man mer den vanliga turbons lite ljusare vinande.

hoppas ni fattar tongue tacksam för hjälp smile

724 Inlägg
23 september 2009
Kan ju vara bryt rullen till fläktremmen som lagrena är slut vilket orsakar detta ljud...fast då borde det vina på låga vara också. Så hade jag på min...lät som en kompressor när man gasade....så jag byte den och vips så lät den bra igen.

44 Inlägg
23 september 2009
Min och min mammas s70 viner också, dock bara när dom är kalla, sen när man fått upp motortempuraturern viner dom inget
Senast redigerat av Markus_K (23 september 2009)

Bilmekaniker
235 Inlägg
23 september 2009
Jaegerud skrev:
Är en volvo v70 av äldsta typen från 00 med 2.4t, den har gått ca 24 000 mil och inget trim.

Felet är det att den "viner" när man gasar, högre destu högre varvtal. Den låter dock normalt när man har friläge/kopplat.

Funderade på om det var något med turbon men tror inte de då det inte låter när man inte har växel i?

(Farsans bil så ni behöver inte fundera på om ja har v70 motor i forden wink )

Tacksam för svar, rädd för haveri nu hmm

12000 intervall på kamremem om ja inte minns fel! Riv och byta v-pump o hjulen med när du är där! wink

Be nogon annan gasa lite så du kan lyssna var ljudet kommer ifrån, bakom motorn sitter turbon, mm under kåpan där ja! hehe   Kommer det från sidan vid kåpan så är det säkert ngt hjul till kamremmen som börjat gett sig.
Senast redigerat av Peran (23 september 2009)

Sök