2639
Sök

Hjälp mig bestämma mig om att laga eller sälja/skrota. (saab 9000, a50)

1 207 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Nu är det så att gårdagen var den sämsta dagen på länge. Först slet en biltvätt av min bakspoiler. Sedan for en vevstake genom blocket när jag färdades i rätt hög hastighet så oljedimman som spröt ur motorn lade sig över hela underredet och bakdelen av bilen, som sedan antändes av katalysatorn. Bilen slocknade av sig själv efter ca 1-2min. Inga synliga skador uppstod, har dock inte lagt mig under bilen ännu.

Nåväl nu till min fråga - är det värt att försöka byta ut motorn i bilen eller är det bara skrota/sälja? Hjärtat säger laga, hjärnan säger fuck it. Bilen ifråga är en Saab 9000 a50 som har gått 30kmil, steg 2 nordic chip men annars är det egentligen inget speciellt med den.

Hjälp mig att bestämma mig, fixa/sälja/skrota? Försäkringsbolaget vill sig inte veta av bilen iom att den har gått så långt och är så pass gammal.

956 Inlägg
21 september 2009
#2
Har du verktygen, kunnandet och en motor att byta till så skulle jag göra det.

Annars skulle jag försöka sälja den till nån som vill reparera den, eller sälja den i delar själv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2009
#3
Bortsett från affektionsvärde är det förmodligen inte ekonomiskt försvarbart att reparera den, om du inte har möjlighet att göra det själv kanske?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
21 september 2009
#4
note to self: skippa automatisk biltvätt smile

skämt åsido så är det väl som Rquired och Glader991 säger. det är väl bara för affektionsvärdet och om du har tillgång att fixa det själv det skulle vara värt det hmm

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Avstängd
653 Inlägg
21 september 2009
#5
I vilket fall som helst, ska du sälja i delar (som jag förmodligen hade gjort) så är jag MYCKET intresserad av din frontspoiler smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

1 207 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#6
Jag har definitivt inte kunnandet. Jag är en sådan där s.k. forumsskruvare, vill mig tycka att jag kan mycket om bilar men faktum är att jag bara kan teorin om "allt" men om en bult sitter fast så gör även jag det.

Sedan har jag ena tummen mitt i handen och andra långt upp i..... och det värsta är att den är lång. tongue

Men om jag får tag i en motor för ca 5k och mot förmodan får ned skiten så får jag en fungerande bil för 5k, den finns inte många bilar på blocket för 5 lök om jag säger så. Så jävla passande att den går sönder en månad innan man måste gå från jobbet.

Nåväl, jämna plågor som man säger.

186 Inlägg
21 september 2009
#7
Jodu, jag känner igen de dära! De ska jävlas in i det sista, de e ett som e säkert..


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 september 2009
#8
Leta upp motor och kanske en fräsch låda när du ändå är på g. Skrota en så fin bil ska man vara bra korkad för...

Rock'n Roll

1 339 Inlägg
21 september 2009
#9
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 september 2009
#10
Läs på lite om hur många A50´s som faktiskt finns: 1997 så var det enbart 172 st för EU inkl Sverige, i totalt en serie av 829st (97-98) vilket gör den om inte annat till en framtida raritet.

Min röst är helt klart på att du ska byta motor.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 021 Inlägg
21 september 2009
#11
en ren motor (exl turbo och övriga aggregat) kostar inte många kronor, har du sedan möjlighet att byta den själv är det knappast nått o tveka över, just att det är en a50 så blir det värt de, dom börjar bli ovanliga, ett annat alternativ är att låta tex. ett fordonsgymnasium byta motorn, blir mycket billigare än på en firma.


956 Inlägg
21 september 2009
#12
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

Oj, det var snabba slutsater.
Men vet du vad det värsta är?
Att alla är fel.

1 207 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#13
Alla saab ägare säger fixa, volvoägaren säger skrot. Undra varför. tongue Men det där angående ett fordonsgymnasium lät faktiskt inte helt dumt. Jag skulle eventuellt med mycket motivation kunna byta motorn själv.
Nu är detta en rent hypotetiskt fråga - vad tror ni en svartmekaniker/fordonsgymnasium skulle ta för att byta motorn? Jag tror nämligen att elden inte skadade något undertill, det var bara oljan som brann, inget annat såg ut att ha fattat eld.

2 021 Inlägg
21 september 2009
#14
maco skrev:
Alla saab ägare säger fixa, volvoägaren säger skrot. Undra varför. tongue Men det där angående ett fordonsgymnasium lät faktiskt inte helt dumt. Jag skulle eventuellt med mycket motivation kunna byta motorn själv.
Nu är detta en rent hypotetiskt fråga - vad tror ni en svartmekaniker/fordonsgymnasium skulle ta för att byta motorn? Jag tror nämligen att elden inte skadade något undertill, det var bara oljan som brann, inget annat såg ut att ha fattat eld.

svårt o säga, när ja gick fordon tog vi 400 spänn för ett motorbyte men då va de typ en 82as ford escort som gamla motorn va halvt nerplockad redan. ring o hör så borde dom ge ett hyffsat pris.


1 339 Inlägg
21 september 2009
#15
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

Oj, det var snabba slutsater.
Men vet du vad det värsta är?
Att alla är fel.

Oj, det var en snabb slutsats.
Men vet du vad det värsta är?
Att den är fel.


wink

---------------------------------------

Brinnande olja lär ha en "ganska" hög temperatur, tror ni på allvar att ett rostskydd på underedet är gjort för att tåla det? Men visst beror på hur lång tid du ska ha bilen du kan ju skita i vilket också.
Senast redigerat av Volvo740an (21 september 2009)


1 217 Inlägg
21 september 2009
#16
Behåll den.. En 2,3T motor går på 1100 på skroten (iallafall här) samt med låda runt 2000 och då ska grejerna vara hela.

Tektyl är inte heller så blodigt dyrt, några hundra bara.


956 Inlägg
21 september 2009
#17
Volvo740an skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

Oj, det var snabba slutsater.
Men vet du vad det värsta är?
Att alla är fel.

Oj, det var en snabb slutsats.
Men vet du vad det värsta är?
Att den är fel.


wink

Volvo raggare.....

1 339 Inlägg
21 september 2009
#18
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Glader9991 skrev:

Oj, det var snabba slutsater.
Men vet du vad det värsta är?
Att alla är fel.

Oj, det var en snabb slutsats.
Men vet du vad det värsta är?
Att den är fel.


wink

Volvo raggare.....

Du e ju bara pinsam lol


865 Inlägg
21 september 2009
#19
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:
Skrota den, vill du laga den så ska du alltså fixa en annan motor, gärna låda också, nytt rostskydd på underedet plus att det säkert har rostat också på en massa ställen. Allt detta kommer inte bli billigt, skrota den.

Oj, det var snabba slutsater.
Men vet du vad det värsta är?
Att alla är fel.

vad var det som var så fel?


1 217 Inlägg
21 september 2009
#20
Volvo740an skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo740an skrev:

Oj, det var en snabb slutsats.
Men vet du vad det värsta är?
Att den är fel.


wink

Volvo raggare.....

Du e ju bara pinsam lol

Nej, han talar sanning.

Håll er till topic eller dra tillbaka till lunarstorm.


Jag röstar som sagt för att du ska behålla den och fixa den smile

Det är varken dyrt eller speciellt tidskrävande.



Sök