Tjenare!
Intro
Efter att ha haft att ha haft en skräpig gammal 318is med M42 motorn blev jag lite smått betuttad av E36orna och BMW överlag. Efter att ha gjort mig av med den, eller rättare sagt, ofrivilligt satt den i ett räcke köptes min nuvarande 325a in, Maj 2008. Denna 325a har sedan dess tyvärr även den råkat ut för diverse missöden...
Såg ut såhär efter inköp
![https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/108949-1045009.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/108949-1045019.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/108949-1045255.jpg]()
Bilen var verkligen i topskick, absolut den finaste E36an jag sett vad det gällde rost och lack-skick. Varken rost inne eller under framskärmarna ens.
Då prio nummer ett för mig är väghållning passade jag direkt på att bränna en hel del pengar på chassiet. Då jag var ute efter något som balanserar komfort med tightare väguppträdande så blev det:
- H&R Cup Kit 45/15
- H&R Krängningshämmare 25 fram/21 bak ställbart
- M3 3.0 Excentriska bussningar bak på främre länkarmen
- PowerFlex bussningar fram på bakre länkarmen (Silentblocken).
Och så skiter det sig...
Efter endast cirka 25 mil körning sedan inköp och bara två dagar in med nya chassiet. Så börjar det under en "provkörning" på landsvägarna ryka olja ur rören, och han låter som en Volvo 850 eller Audi 80. Ingen komp på 6ans cylinder, var bara att lyfta av toppen och beskåda följande:
![http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=120291]()
Ptja, han hade väl gått lite magert?! Eftersom jag inte hade tid eller möjlighet just då att bygga nytt så införskaffades helt enkelt en nyare begagnad motor som hade gått 14000 mil. Spridare och bränslefilter byttes även så inte historian skulle upprepa sig, plockade även ut den chippade boxen och bytte mot en standard då jag inte vet vad för skitchip som kan ha legat i.
När allting väl satt i så var det dags för nypremiären vid April 2009, med nya(re) motorn.
![https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/108949-1045027.jpg]()
... Igen
Under nypremiären så vart jag på väg hem genom en rondell, hade nu kört bilen totalt endast 50 mil sedan inköp(!). Mötte en postenlastbil som kysste min C-stolpe, jag fick sladd in höger mot lastbilen och girar vänster. Då kom returen och jag for ut vinkelrät rakt mot räcket och där tog det roliga slut. Försäkringen dömde: "Bådas fel".
![http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=120295]()
![http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=120293]()
![http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=120294]()
Skadorna i fronten är inte så jobbiga, dock så har vi C-stolpen och omringande ytor som är redigt tillknycklade ända upp till fönsterna. Efter att ha bollat med olika alternativ bestämde jag mig att det inte skulle ta slut på det här viset
. Alla skarvar och dylikt sitter lika fint som tidigare och har kört bilen utan några nämnvärda problem. Dock kan hjulinställningen ha rubbats en bit. (Ramen och vinklar kommer mätas upp innan första permanenta jobben görs).
Vad händer nu då?
Givetvis är detta en förlustaffär, men det är inte ofta man tjänar pengar på att krocka sin bil. Och 50 mils total körning sedan ha haft bilen i 1.5 år är under all kritik! Finns folk som sagt att jag och bilen inte är ämnade för varandra men... Den skall fanemig tillbaka på vägarna. Och förhoppningsvis stanna kvar med mig studietiden ut vilket kan bli ett par år till.
Under återuppbyggnaden kommer jag att passa på med att lstyla bilen med mestadels M-detaljer vilket jag tycker är diskret ,stilrent och smakfullt. Inga oneblocks, lexuslampor, kromade fälgar, blinkersspeglar, blingade lister, DTM pipor och annat skit. Min åsikt iaf... Är ute efter något som ser snyggt ut utan att kunna sätta fingeret på vad det är. Hur detta uppnås kommer väl uppenbara sig framöver.
Tråden är skapad kanske främst för mig att hålla koll på vad som gjorts eller inte, men kan givetvis följas om någon är intresserad.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[X] Fixa Plåtskador
[X] Hellack
[X] Montera 97'ans Grill
[X] Montera M-Kjolar Fram/Bak
[X] Montera M-Dörrlister runt om
[ ] Montera M-speglar
[ ] Montera nya dimljus
[X] H&R Cup Kit 45/15
[X] H&R Krängningshämmare 25 fram/21 bak ställbart
[X] M3 3.0 Excentriska bussningar bak på främre länkarmen
[X] PowerFlex bussningar fram på bakre länkarmen.
[X] M3 Bagageluckeläpp
[X] Centric Parts Bromsskivor/ Ferodo FD belägg
[ ] Stålomspunna bromsslangar
[ ] SuperBlue Racing Bromsvätska
[X] Fräscha upp bromsok/upphängning samt underrede
[ ] Montera Fjäderbensstag fram
[ ] X-Brace
[X] Montera nya strålkastare
[X] Montera vita blinkers runtom
Intro
Efter att ha haft att ha haft en skräpig gammal 318is med M42 motorn blev jag lite smått betuttad av E36orna och BMW överlag. Efter att ha gjort mig av med den, eller rättare sagt, ofrivilligt satt den i ett räcke köptes min nuvarande 325a in, Maj 2008. Denna 325a har sedan dess tyvärr även den råkat ut för diverse missöden...
Såg ut såhär efter inköp



Bilen var verkligen i topskick, absolut den finaste E36an jag sett vad det gällde rost och lack-skick. Varken rost inne eller under framskärmarna ens.
Då prio nummer ett för mig är väghållning passade jag direkt på att bränna en hel del pengar på chassiet. Då jag var ute efter något som balanserar komfort med tightare väguppträdande så blev det:
- H&R Cup Kit 45/15
- H&R Krängningshämmare 25 fram/21 bak ställbart
- M3 3.0 Excentriska bussningar bak på främre länkarmen
- PowerFlex bussningar fram på bakre länkarmen (Silentblocken).
Och så skiter det sig...
Efter endast cirka 25 mil körning sedan inköp och bara två dagar in med nya chassiet. Så börjar det under en "provkörning" på landsvägarna ryka olja ur rören, och han låter som en Volvo 850 eller Audi 80. Ingen komp på 6ans cylinder, var bara att lyfta av toppen och beskåda följande:
Ptja, han hade väl gått lite magert?! Eftersom jag inte hade tid eller möjlighet just då att bygga nytt så införskaffades helt enkelt en nyare begagnad motor som hade gått 14000 mil. Spridare och bränslefilter byttes även så inte historian skulle upprepa sig, plockade även ut den chippade boxen och bytte mot en standard då jag inte vet vad för skitchip som kan ha legat i.
När allting väl satt i så var det dags för nypremiären vid April 2009, med nya(re) motorn.

... Igen
Under nypremiären så vart jag på väg hem genom en rondell, hade nu kört bilen totalt endast 50 mil sedan inköp(!). Mötte en postenlastbil som kysste min C-stolpe, jag fick sladd in höger mot lastbilen och girar vänster. Då kom returen och jag for ut vinkelrät rakt mot räcket och där tog det roliga slut. Försäkringen dömde: "Bådas fel".
Skadorna i fronten är inte så jobbiga, dock så har vi C-stolpen och omringande ytor som är redigt tillknycklade ända upp till fönsterna. Efter att ha bollat med olika alternativ bestämde jag mig att det inte skulle ta slut på det här viset

Vad händer nu då?
Givetvis är detta en förlustaffär, men det är inte ofta man tjänar pengar på att krocka sin bil. Och 50 mils total körning sedan ha haft bilen i 1.5 år är under all kritik! Finns folk som sagt att jag och bilen inte är ämnade för varandra men... Den skall fanemig tillbaka på vägarna. Och förhoppningsvis stanna kvar med mig studietiden ut vilket kan bli ett par år till.
Under återuppbyggnaden kommer jag att passa på med att lstyla bilen med mestadels M-detaljer vilket jag tycker är diskret ,stilrent och smakfullt. Inga oneblocks, lexuslampor, kromade fälgar, blinkersspeglar, blingade lister, DTM pipor och annat skit. Min åsikt iaf... Är ute efter något som ser snyggt ut utan att kunna sätta fingeret på vad det är. Hur detta uppnås kommer väl uppenbara sig framöver.
Tråden är skapad kanske främst för mig att hålla koll på vad som gjorts eller inte, men kan givetvis följas om någon är intresserad.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[X] Fixa Plåtskador
[X] Hellack
[X] Montera 97'ans Grill
[X] Montera M-Kjolar Fram/Bak
[X] Montera M-Dörrlister runt om
[ ] Montera M-speglar
[ ] Montera nya dimljus
[X] H&R Cup Kit 45/15
[X] H&R Krängningshämmare 25 fram/21 bak ställbart
[X] M3 3.0 Excentriska bussningar bak på främre länkarmen
[X] PowerFlex bussningar fram på bakre länkarmen.
[X] M3 Bagageluckeläpp
[X] Centric Parts Bromsskivor/ Ferodo FD belägg
[ ] Stålomspunna bromsslangar
[ ] SuperBlue Racing Bromsvätska
[X] Fräscha upp bromsok/upphängning samt underrede
[ ] Montera Fjäderbensstag fram
[ ] X-Brace
[X] Montera nya strålkastare
[X] Montera vita blinkers runtom
Senast redigerat av mixim (4 juni 2011)
//MVH Jocke!
0
0
0
0