3186
Sök

Köra på omslipade kammar utan turbo?

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#1
Tja,

Jo jag har funderat på att skicka in mina kamaxlar till omslip. men jag kommer att be dem att slipa dem efter detta;

Effekt 300-400 hk
Laddtryck max 1.0bar
Max varv 8-9000 varv.

Men jag har inte fått iordning på turbon och kan jag köra med dessa kammar utan turbon med? eller kommer de gå piss?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2009
#2
Vad för bil? vad för motor? vad för drivmedel, syfte med bilen etc...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#3
Det är en Volvo 740 16v. 98 eller E85. sytet är bus bil men inte för rått,
men den ända funderingen jag har är om de skulle gå fint utan turbon tillsvidare tills jag har ordning på den. och sen fått fram vissa papper osv..
Tänkte mer om de är värt att hänga i kammarna och få de draget och få känna kraften utan turbon tills den kommer på ?

torpis skrev:
Vad för bil? vad för motor? vad för drivmedel, syfte med bilen etc...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2009
#4
Min garagekompis bromsade 579.4hk med original kammar (och turbo då givetvis)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 september 2009
#5
XeptiQ skrev:
Det är en Volvo 740 16v. 98 eller E85. sytet är bus bil men inte för rått,
men den ända funderingen jag har är om de skulle gå fint utan turbon tillsvidare tills jag har ordning på den. och sen fått fram vissa papper osv..
Tänkte mer om de är värt att hänga i kammarna och få de draget och få känna kraften utan turbon tills den kommer på ?

torpis skrev:
Vad för bil? vad för motor? vad för drivmedel, syfte med bilen etc...


vad är det för kammar då? är motorn byggd för turbo eller är den original än?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 253 Inlägg
23 september 2009
#6
Det är bara köra med kammarna så länge. Det värsta som kan hända är ju egentligen att den får lite trökig karaktär.


Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#7
De är min orginal axlar som skall slipas om.. nej motorn är inte ännu ombyggd för turbo bruk men håller på.

turboforssen skrev:
XeptiQ skrev:
Det är en Volvo 740 16v. 98 eller E85. sytet är bus bil men inte för rått,
men den ända funderingen jag har är om de skulle gå fint utan turbon tillsvidare tills jag har ordning på den. och sen fått fram vissa papper osv..
Tänkte mer om de är värt att hänga i kammarna och få de draget och få känna kraften utan turbon tills den kommer på ?

torpis skrev:
Vad för bil? vad för motor? vad för drivmedel, syfte med bilen etc...


vad är det för kammar då? är motorn byggd för turbo eller är den original än?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#8
Hmm, hur menar du med tråkig karaktär?


Marlboroman skrev:
Det är bara köra med kammarna så länge. Det värsta som kan hända är ju egentligen att den får lite trökig karaktär.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#9
Okej, men vad detta GLT kammar då? vanlig 8ventilare ?


torpis skrev:
Min garagekompis bromsade 579.4hk med original kammar (och turbo då givetvis)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Svetsare
3 150 Inlägg
23 september 2009
#10
XeptiQ skrev:
Hmm, hur menar du med tråkig karaktär?


Marlboroman skrev:
Det är bara köra med kammarna så länge. Det värsta som kan hända är ju egentligen att den får lite trökig karaktär.


Han menar nog att tomgången kan bli stökig och att den kanske inte mosar på lika mycket vid låga/höga varvtal som innan omslipningen.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2009
#11
ZonaX skrev:
XeptiQ skrev:
Hmm, hur menar du med tråkig karaktär?


Marlboroman skrev:
Det är bara köra med kammarna så länge. Det värsta som kan hända är ju egentligen att den får lite trökig karaktär.


Han menar nog att tomgången kan bli stökig och att den kanske inte mosar på lika mycket vid låga/höga varvtal som innan omslipningen.

jo men om han skall slipa om kammarna så de bara klarar 300hk(original klarar ju upp mot 600hk) så går han ju 7 steg bakåt... det ger snarare ännu snällare motor vad gäller tomgång.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
23 september 2009
#12
Skall man slipa om orginalkammarna för att få dom "värre" så torskar man på mindre bascirkel. Sedan om man löser det med lash-caps eller längre ventiler är en annan historia.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#13
Jaså okej, men hur kommer de sig att de aa blir 7 steg bakåt då? Tanken är väl att de ska bli bättre? tror jag har fattat de fel smile

torpis skrev:
ZonaX skrev:
XeptiQ skrev:
Hmm, hur menar du med tråkig karaktär?




Han menar nog att tomgången kan bli stökig och att den kanske inte mosar på lika mycket vid låga/höga varvtal som innan omslipningen.

jo men om han skall slipa om kammarna så de bara klarar 300hk(original klarar ju upp mot 600hk) så går han ju 7 steg bakåt... det ger snarare ännu snällare motor vad gäller tomgång.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#14
Jo de med bascikeln har jag läst en del om, och de hade jag tänkt att lösa de med lash-caps. för de ventiler jag kollade på vad lika långa som orginal men de var större diameter på " trattarna "

Sharky skrev:
Skall man slipa om orginalkammarna för att få dom "värre" så torskar man på mindre bascirkel. Sedan om man löser det med lash-caps eller längre ventiler är en annan historia.

/Göran

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

502 Inlägg
23 september 2009
#15
få i ordning på motorn först och testa hur det funkar med orginalkammarna innan du lägger ut onödiga pengar?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2009
#16
XeptiQ skrev:
Jaså okej, men hur kommer de sig att de aa blir 7 steg bakåt då? Tanken är väl att de ska bli bättre? tror jag har fattat de fel smile

Ja om kammarna i original utförande klarar av 600hk och du skall slipa om dem så de bara klarar 3-400hk visst är det att gå bakåt, alltså neråt i specen.  eller hur.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

57 Inlägg
23 september 2009
#17
torpis skrev:
XeptiQ skrev:
Jaså okej, men hur kommer de sig att de aa blir 7 steg bakåt då? Tanken är väl att de ska bli bättre? tror jag har fattat de fel :)

Ja om kammarna i original utförande klarar av 600hk och du skall slipa om dem så de bara klarar 3-400hk visst är det att gå bakåt, alltså neråt i specen.  eller hur.

alltså. man slipar inte kammar efter hur många hästar man har, man slipar kammen för att bestämma motorkaraktären på sina befintliga hästar.


1 867 Inlägg
23 september 2009
#18
Originalkammarna räcker bra, att slipa om dem för annan karaktär kan inte ge annat än en försämring.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 september 2009
#19
Ghibli skrev:
torpis skrev:
XeptiQ skrev:
Jaså okej, men hur kommer de sig att de aa blir 7 steg bakåt då? Tanken är väl att de ska bli bättre? tror jag har fattat de fel smile

Ja om kammarna i original utförande klarar av 600hk och du skall slipa om dem så de bara klarar 3-400hk visst är det att gå bakåt, alltså neråt i specen.  eller hur.

alltså. man slipar inte kammar efter hur många hästar man har, man slipar kammen för att bestämma motorkaraktären på sina befintliga hästar.

???
sluta skoja nu! det var det dummaste jag hört!

57 Inlägg
23 september 2009
#20
axelj skrev:
Ghibli skrev:
torpis skrev:

Ja om kammarna i original utförande klarar av 600hk och du skall slipa om dem så de bara klarar 3-400hk visst är det att gå bakåt, alltså neråt i specen.  eller hur.

alltså. man slipar inte kammar efter hur många hästar man har, man slipar kammen för att bestämma motorkaraktären på sina befintliga hästar.

???
sluta skoja nu! det var det dummaste jag hört!

vad är det dummaste du hört?



Sök