XeptiQ skrev:
Hmm, okej, hänger med rätt så bra, men detta med ställbara kamdrev då? De harj ag också funderat på, och hört att det dels ska vara lite lättare att få remmen rätt inställd. men detta med Lobcenter, lust att förklara lite mer om detta ? har gogglat lite men får ingen rätsida på de.
mats757 skrev:
Är lyftet på ventilen ca 30% av ventiltallrikens diameter, så har man ganska hyffsat flöde redan från början. I Vissa extremt dåliga förbränningsrum kan det löna sig att lyfta mer.
Kom ihåg att det är skillnad på duration och Lobcenter. Med justerbara drev kan man bara justera Lobcenter. Durationen slipar man om.
Mats
Oavsett duration, så finns det en mittpunkt på ventilöppningen. Alltså om ventilen är öppen 270 grader(Duration). så efter 135 grader så har man nått mitten på ventilöppningen.
I vanliga fall är ventilen som mest öppen då, men inte säkert, då slipningen på nocken kan vara osymetrisk, för att ventilen inte ska krocka med kolven exempelvis.
Den mittpunkten kallas för lobcenter.
Man brukar justera lobcenter så att den ligger ca 105 grader från TDC (kolven i topp) Justerar man värdet till 102 grader så varvar motorn lite till, med bibehållen effekt. Justar man mot 110 grader så börjar motorn dra bättre från lägre varv.
Det är alltså ingen stora justeringar man gör, och det är väldigt individuellt från motor till motor vilket värde man ska ha. Det bästa är att följa rekomendationer från kamtillverkaren.
Eftersom att motorn jobbar med pulser/tryckvågor i insug och avgasrör, så är det viktigt att man Timar in pulsen i insuget att stämma med kolvens rörelse i cylindern. Man vill få en samverkan.
102 grader ger mer överlapp, då ventilerna är öppna sammtidigt i TDC.
110 grader ger följdakligen mindere överlapp.
Har man separata kammar så är det förståss lättare att justera lobcenter själv, med hjälp av kamdreven. Har man bara en kam så är det inte så mycket att göra än att justera den efter markeringarna. Vill man ha annat LC måste man slipa om kammen.
Värderna är bara exempel och är inte lika för alla motorer.
Mats