3487
Sök

Hur mycket effekt klarar e34 V8:an?

16 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#1
Hej Jag undrar hur mycket effekt e34.ans V8 klarar? Vad går sönder förs? jag ska kompressor konvertera min 540. Vilken motor klarar mest efftek? e39.ans eller e34? Vad skilljer på dem? Mvh Tommy


156 Inlägg
23 september 2009
#2
silvermclojd skrev:
Hej Jag undrar hur mycket effekt e34.ans V8 klarar? Vad går sönder förs? jag ska kompressor konvertera min 540. Vilken motor klarar mest efftek? e39.ans eller e34? Vad skilljer på dem? Mvh Tommy

har inte en jävla aning, vill bara säga att bilen e grym tongue lite tråkigt bara me dendär automatlådan bara sad jag skulle gissa på att växellådan ryker först, ev att den börjar slira om du kör med 500hk exempelvis under en längre tid, det är väl ganska självklart? sen skulle jag tro att man kommer upp i det utan problem! det är ju en 4,4 förfasiken big_smile

Avstängd
62 Inlägg
25 september 2009
#3
Den motorn du har i din bil heter m60b40 och är en 4.0 liters v8. Dem tidiga hade nicasilfoder om jag inte missminner mig, dvs du kan INTE köra på e85 vilket hade varit att föredra när du skall överladda.

4.0an är den bättre av motorerna i alla andra avseenden (än 4.4an som sitter i e39)

OM du hade kunnat köra e85 hade 500hk inte varit några problem med original komp... Men, med lite högre ladd och snällare tändning så fixar du ju det med 98 också.

Sen finns ju Cometics MLS-packningar och då är det bara att ladda på. Motorn håller och lådan likaså. Lådorna är skottsäkra förutom mot mil, dem berömda plaskulorna slits och ventilhuset sprängs...

Jag har en frisk låda, tänk på mig när din rasar, jag har även en extra motor till dig när du sprängt din vid 850hk big_smile

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

16 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#4
Al_Capone skrev:
Den motorn du har i din bil heter m60b40 och är en 4.0 liters v8. Dem tidiga hade nicasilfoder om jag inte missminner mig, dvs du kan INTE köra på e85 vilket hade varit att föredra när du skall överladda.

4.0an är den bättre av motorerna i alla andra avseenden (än 4.4an som sitter i e39)

OM du hade kunnat köra e85 hade 500hk inte varit några problem med original komp... Men, med lite högre ladd och snällare tändning så fixar du ju det med 98 också.

Sen finns ju Cometics MLS-packningar och då är det bara att ladda på. Motorn håller och lådan likaså. Lådorna är skottsäkra förutom mot mil, dem berömda plaskulorna slits och ventilhuset sprängs...

Jag har en frisk låda, tänk på mig när din rasar, jag har även en extra motor till dig när du sprängt din vid 850hk big_smile

Tack för bästa svaret! big_smile hehe. Tål inte Nicasil;en etanol-vad händer? Från vilket år har motorena inte Nic-foder? Jag har en 93:a så den lär väll ha det?` Kul att höra att de tål lite lite effekt , trodde att det höll för typ max 350hp. Hur mycket laddtryck tror du man kan köra på då?roll?
Senast redigerat av silvermclojd (2 oktober 2009)


Avstängd
62 Inlägg
12 november 2009
#5
Ha, ha, här svarar man med en månads mellanrum smile

Vet inte riktigt vad som händer med Nicasilfoderna, kanske löses det upp eller liknande, tål e85 gör dem inte i alla fall..

Måttstickan för laddtryck är att 1.0bar ökar grundeffekten med 100%, så i ditt fall har du 572hk på 1.0bar i ladd. (2x286hk med original komp)

Så du skulle kunna köra på 2st MIH td04 15t#5 så hade du fått sjyst spoolup och kunnat ladda på 550-600hk (jag har själv maxat ett sådant pytte agg till 320hk 490Nm) så det hade passat dig perfekt. Sen kör du ju snikvarianten att bara dra ihop dubbla toppackningar så blir kompet lagom lågt för att överladda det du skall (typ 1.1-1.2bar)

Hmm såg precis att du skall köra kompressor. Jä, jä, principen är den samma, men kompressorn stjäl en del effekt sad

tUrBo is the shit wink

Simma lugnt /

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

BMW ///M3
404 Inlägg
12 november 2009
#6
Al_Capone skrev:
Dem tidiga hade nicasilfoder om jag inte missminner mig, dvs du kan INTE köra på e85 vilket hade varit att föredra när du skall överladda.

varför skulle inte de gå?  finns många som konverterat tex crossar till e85 och där är de nicasil i cylinderloppet


Avstängd
62 Inlägg
12 november 2009
#7
Nu renoverar man ju crossar lite oftare än var 45.000mil har jag för mig så det kan ju vara en av orsakerna.

Jag vet i alla fall att BMW bytte ut Nicasil mot Alusil. Tydligen innehåller aluminiumet silikon och genom att värma lokalt i det nyborrade cylinderloppet så får man fram silikon som härdar på ytan (cylinderväggen). Detta silikonet är väldigt hårt och slitstarkt... Dessutom tål då motorn e85 big_smile

Nicasil m52 motorer såldes inte på den Amerikanska marknaden då Nicasil förstörs av bland annat bränsle med hög svavelhalt (sådan soppa som man hittar i staterna), nu handlar inte detta om m52, men det måste finnas en anledning till att BMW slutade använda Nicasil och att m52 (som kom efter m60b40) inte släpptes i Nicasilutförande på den amerikanska marknaden.

Nicasil kallas också "Galnikal" och är elektrolytiskt applicerad nickel.

Jag kan bara säga vad jag har hört och då jag har en m60b40 liggande och mer än gärna vill etanolöverladdaskitenurden så blev jag missnöjd när jag hörde att dem inte tål etanol. Jag kan därför inte göra annat än att berätta detta för folk som är inne på samma spår som jag.

Huruvida detta är korrekt eller ej, det vet jag inte, men det är ju surt att rasa en motor bara för att ingen vågar säga vad dem tror...
...eller har hört wink

Så nu är det bara att ta reda på hur nickel reagerar på etanol, sen har vi svaret big_smile

Hej hopp

laaaarsson skrev:
varför skulle inte de gå?  finns många som konverterat tex crossar till e85 och där är de nicasil i cylinderloppet

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

Egenföretagare
999 Inlägg
13 november 2009
#8
Al_Capone skrev:
4.0an är den bättre av motorerna i alla andra avseenden (än 4.4an som sitter i e39)

Vad är det som gör 4,0an bättre?


Avstängd
62 Inlägg
13 november 2009
#9
Den är rappare big_smile

Här skrev jag en massa skit som jag raderade....

Orkar inte!

weeeman skrev:
Vad är det som gör 4,0an bättre?

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
13 november 2009
#10
På vilket sätt är den rappare, 4,4an är ju starkare och går bättre, bättre vrid. En uppdaterad motor precis som de gjorde med 3L V8an till 3,5 och V12an från 5L till 5,4
Blir ju lite nyfiken, vill ha ett långt inlägg nu! big_smile


Al_Capone skrev:
Den är rappare big_smile

Här skrev jag en massa skit som jag raderade....

Orkar inte!

weeeman skrev:
Vad är det som gör 4,0an bättre?

Senast redigerat av Niklasw (13 november 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 217 Inlägg
13 november 2009
#11
Angående nikasil-etanol så hittade jag det här:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic … cdb6217270

Det är inte den mest pålitliga källan, men ändå.


12 086 Inlägg
13 november 2009
#12
weeeman skrev:
Al_Capone skrev:
4.0an är den bättre av motorerna i alla andra avseenden (än 4.4an som sitter i e39)

Vad är det som gör 4,0an bättre?

4.4 har aningens större borr i cylindern vilket ger tunnare cylinderväggar.
Och det är cylinderväggarna som är största felande länken i dessa motorer.

Ang nikasil och etanol har jag ingen aning, har aldrig hört något om att de inte skulle gå ihop sig. Därimot vet jag att de byte ut nikasilet mot alusil då de fick problem med den lågkvalitesoppan de hade i staterna.
Men det va precis i slutet på M60b40 historia, de flesta har nikasil.

Avstängd
62 Inlägg
13 november 2009
#13
En uppdaterad motor, shit...

Allt som är nyare är inte bättre. Har inte siffrorna framför mig och orkar inte googla, men jag har klart för mig att 4.0 och 4.4 har exakt samma vridmoment (440Nm), dessutom har dem samma hästkrafter (286st).

Faktumet är att 4.0an är rappare, vet inte om det skiljer på kompression eller svänghjul eller annat, men om du tar och kör dem båda bilarna en stund så kommer du fatta vad jag snackar om. 4.0an varvar bättre, svarar snabbare på gasen och skjuter på betydligt bättre.

Visst e34 är lättare än e39, men jag tror du får samma fenomen om du viktar bilarna samma också wink

Det här med 3.0v8 och 3.5v8 vet jag inte vad du yrar om, m60b30 är en v8 på 3.0-liter, vilken är det som har 3.5? m30b35 är en 6a... Sen känner jag inte till fler 3.5 motorer från BMW, dem nya 135, 335 är väl 3.0 om jag inte fattat det hela fel, dessutom är det 6or. Detta gäller även dieselvarianterna 135, 335 och 535.

Jä, jä, what ever... Orka med detta. Det fattar väl vem som helst att det är ganska subjektivt vad som är bra eller bättre eller helt jävla kasst. Har man kört Volvo 740GL hela sitt liv så är det klart att en m3 e46 går bra och har fantastisk väghållning. Medans någon annan lite mer erfaren förare tycker att samma bil suger hästskit...

Det är inte alltid effekt och vridmoment som avgör, det är också hur detta levereras, jag kör ifrån dig och alla dina kompisar med typ 120Nm och 190hk... Men det är ju på den blåvita i min avatar... Den har lite effekt och lite vrid men den levererar kraften och effekten på ett jävla fint sätt wink

Puss, puss

Niklasw skrev:
På vilket sätt är den rappare, 4,4an är ju starkare och går bättre, bättre vrid. En uppdaterad motor precis som de gjorde med 3L V8an till 3,5 och V12an från 5L till 5,4
Blir ju lite nyfiken, vill ha ett långt inlägg nu! big_smile

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

181 Inlägg
13 november 2009
#14
Al_Capone skrev:
En uppdaterad motor, shit...

Allt som är nyare är inte bättre. Har inte siffrorna framför mig och orkar inte googla, men jag har klart för mig att 4.0 och 4.4 har exakt samma vridmoment (440Nm), dessutom har dem samma hästkrafter (286st).

Faktumet är att 4.0an är rappare, vet inte om det skiljer på kompression eller svänghjul eller annat, men om du tar och kör dem båda bilarna en stund så kommer du fatta vad jag snackar om. 4.0an varvar bättre, svarar snabbare på gasen och skjuter på betydligt bättre.

Visst e34 är lättare än e39, men jag tror du får samma fenomen om du viktar bilarna samma också wink

Det här med 3.0v8 och 3.5v8 vet jag inte vad du yrar om, m60b30 är en v8 på 3.0-liter, vilken är det som har 3.5? m30b35 är en 6a... Sen känner jag inte till fler 3.5 motorer från BMW, dem nya 135, 335 är väl 3.0 om jag inte fattat det hela fel, dessutom är det 6or. Detta gäller även dieselvarianterna 135, 335 och 535.

Jä, jä, what ever... Orka med detta. Det fattar väl vem som helst att det är ganska subjektivt vad som är bra eller bättre eller helt jävla kasst. Har man kört Volvo 740GL hela sitt liv så är det klart att en m3 e46 går bra och har fantastisk väghållning. Medans någon annan lite mer erfaren förare tycker att samma bil suger hästskit...

Det är inte alltid effekt och vridmoment som avgör, det är också hur detta levereras, jag kör ifrån dig och alla dina kompisar med typ 120Nm och 190hk... Men det är ju på den blåvita i min avatar... Den har lite effekt och lite vrid men den levererar kraften och effekten på ett jävla fint sätt wink

Puss, puss

Niklasw skrev:
På vilket sätt är den rappare, 4,4an är ju starkare och går bättre, bättre vrid. En uppdaterad motor precis som de gjorde med 3L V8an till 3,5 och V12an från 5L till 5,4
Blir ju lite nyfiken, vill ha ett långt inlägg nu! big_smile


e34:an har en 4.0 liters på 286hk/400nm, när e39:an kom uppgraderades den till 4.4 och fick 20nm extra.

från 99 och framåt är det 440nm, när vanos kom i motorerna. första e39:an är ungefär 0.3 sekunder snabbare än e34:an 0-100, tar vi den med vanos är vi nästan uppe i en sekund på den tiden.

3.5 Liters v8 kom i e39:an dock fanns den samtidigt som 530:n, så ingen "uppgradering" på samma sätt som med 540:n och 750:n.


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
13 november 2009
#15
För de första e39 4,4 går bättre en en e34 4,0, jag har en 6vxl 4,4 e39 själv och har haft en till 540 6vxl 4,4 innan + 5 andra 5-serie BMW så jag är inte borta...
En bekant har en med 4,0 och ja de är skillnad, den går sämre inte mycket men en svagare motor gör de helt enkelt.
Man förstorar inte en motor med 0,4L för att den ska bli svagare.
Går man från 530 3L V8 och 218hk till 235hk i 535 på e39, och från 750 5,0L v12 300hk till 5,4L och 326hk.
Varför skulle då 4,0L 286hk bli samma med 4,4L.
De är samma nedskrivning som med 523 som ska ha 170hk men ger 170hk på hjulen och går som en 525 på 192hk.

Sen eftersom du inte vet att de finns 3,5L version av v8an efter 1996 så länkar jag en av alla bilar på blocket http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … =4&w=3

Det med vridet är precis som Hest skriver, däremot så är inte vanosbilarna efter 1999 snabbare, de väger betydligt mer. 3,5L V8an ersatte 3L V8an de fanns inte samtidigt.


Al_Capone skrev:
En uppdaterad motor, shit...

Allt som är nyare är inte bättre. Har inte siffrorna framför mig och orkar inte googla, men jag har klart för mig att 4.0 och 4.4 har exakt samma vridmoment (440Nm), dessutom har dem samma hästkrafter (286st).

Faktumet är att 4.0an är rappare, vet inte om det skiljer på kompression eller svänghjul eller annat, men om du tar och kör dem båda bilarna en stund så kommer du fatta vad jag snackar om. 4.0an varvar bättre, svarar snabbare på gasen och skjuter på betydligt bättre.

Visst e34 är lättare än e39, men jag tror du får samma fenomen om du viktar bilarna samma också wink

Det här med 3.0v8 och 3.5v8 vet jag inte vad du yrar om, m60b30 är en v8 på 3.0-liter, vilken är det som har 3.5? m30b35 är en 6a... Sen känner jag inte till fler 3.5 motorer från BMW, dem nya 135, 335 är väl 3.0 om jag inte fattat det hela fel, dessutom är det 6or. Detta gäller även dieselvarianterna 135, 335 och 535.

Jä, jä, what ever... Orka med detta. Det fattar väl vem som helst att det är ganska subjektivt vad som är bra eller bättre eller helt jävla kasst. Har man kört Volvo 740GL hela sitt liv så är det klart att en m3 e46 går bra och har fantastisk väghållning. Medans någon annan lite mer erfaren förare tycker att samma bil suger hästskit...

Det är inte alltid effekt och vridmoment som avgör, det är också hur detta levereras, jag kör ifrån dig och alla dina kompisar med typ 120Nm och 190hk... Men det är ju på den blåvita i min avatar... Den har lite effekt och lite vrid men den levererar kraften och effekten på ett jävla fint sätt wink

Puss, puss

Niklasw skrev:
På vilket sätt är den rappare, 4,4an är ju starkare och går bättre, bättre vrid. En uppdaterad motor precis som de gjorde med 3L V8an till 3,5 och V12an från 5L till 5,4
Blir ju lite nyfiken, vill ha ett långt inlägg nu! big_smile

Senast redigerat av Niklasw (13 november 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

4 001 Inlägg
13 november 2009
#16
Det är väl ganska självklart att det är olika karaktärer på motorerna eftersom det skiljer i motorvolym, det ni pratar om är maxeffekt men jämför istället hela effektkurvan och kolla efter skillnader där, kolla t.ex vad de 2 olika motorerna ger för effekt vid 2000rpm

Att motorn med mindre motorvolym kan kännas rappare kan ju bero på att den ger mindre effekt på de lägre varvtalen än den större motorn som inte ger den där "hästsparken" när man kommer upp på varv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
62 Inlägg
13 november 2009
#17
I'll stand corrected.

Naturligtvis är en 4.4v8 snabbare, det fattar väl vem som helst... Ni har rätt och jag har fel.

Har själv kört ett par tusen mil med båda bilarna (båda med automat) och trögare bil än en 4.4 får man fan leta efter, medans min 4.0 gick som ett skott (eller, mer som ett luftgevär smile )

Tror vi ramlar in på subjektivitet igen...

KAN det vara så att BMW ökade motorvolymen för att avgaskraven blir hårdare och att man som tillverkare då måste ha lite mer marginaler? Bara en enkel fundering.

För jag menar en amerikansk v8 på 5.7-liter och 225hk måste ju vara nerskriven på papper bara för att...
...vadå?

Och naturligtvis är den motorn både starkare och snabbare än en fjuttig liten 4.0-liters v8 från tyska BMW.

Nothing beats cubic inches eller vad säger raggartöntarna?

Äää, blir lite irriterad så här! Nu tänker jag inte svara mer... Orkar inte ha den här diskussionen. Jävla tangentbordskrigande.

Lägg ner nu!

hest skrev:
e34:an har en 4.0 liters på 286hk/400nm, när e39:an kom uppgraderades den till 4.4 och fick 20nm extra.

från 99 och framåt är det 440nm, när vanos kom i motorerna. första e39:an är ungefär 0.3 sekunder snabbare än e34:an 0-100, tar vi den med vanos är vi nästan uppe i en sekund på den tiden.

3.5 Liters v8 kom i e39:an dock fanns den samtidigt som 530:n, så ingen "uppgradering" på samma sätt som med 540:n och 750:n.

Niklasw skrev:
För de första e39 4,4 går bättre en en e34 4,0, jag har en 6vxl 4,4 e39 själv och har haft en till 540 6vxl 4,4 innan + 5 andra 5-serie BMW så jag är inte borta...
En bekant har en med 4,0 och ja de är skillnad, den går sämre inte mycket men en svagare motor gör de helt enkelt.
Man förstorar inte en motor med 0,4L för att den ska bli svagare.
Går man från 530 3L V8 och 218hk till 235hk i 535 på e39, och från 750 5,0L v12 300hk till 5,4L och 326hk.
Varför skulle då 4,0L 286hk bli samma med 4,4L.
De är samma nedskrivning som med 523 som ska ha 170hk men ger 170hk på hjulen och går som en 525 på 192hk.

Sen eftersom du inte vet att de finns 3,5L version av v8an efter 1996 så länkar jag en av alla bilar på blocket http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … =4&w=3

Det med vridet är precis som Hest skriver, däremot så är inte vanosbilarna efter 1999 snabbare, de väger betydligt mer. 3,5L V8an ersatte 3L V8an de fanns inte samtidigt.

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

Avstängd
62 Inlägg
13 november 2009
#18
Precis och det var också det jag skrev tidigare men inte orkade utveckla. Det kan skilja på kammar, vikten på svänghjulet eller kompressionen, eller alltihop.

Detta gör att en motor kan leverera effekten på ett helt annat sätt än vad en graf eller kurva kan återge. Men som känns i ryggslutet och syns på mungiporna när man gasar.

Punkt

kolvas skrev:
Det är väl ganska självklart att det är olika karaktärer på motorerna eftersom det skiljer i motorvolym, det ni pratar om är maxeffekt men jämför istället hela effektkurvan och kolla efter skillnader där, kolla t.ex vad de 2 olika motorerna ger för effekt vid 2000rpm

Att motorn med mindre motorvolym kan kännas rappare kan ju bero på att den ger mindre effekt på de lägre varvtalen än den större motorn som inte ger den där "hästsparken" när man kommer upp på varv.

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

4 001 Inlägg
13 november 2009
#19
Al_Capone skrev:
I'll stand corrected.

Naturligtvis är en 4.4v8 snabbare, det fattar väl vem som helst... Ni har rätt och jag har fel.

Har själv kört ett par tusen mil med båda bilarna (båda med automat) och trögare bil än en 4.4 får man fan leta efter, medans min 4.0 gick som ett skott (eller, mer som ett luftgevär smile )

Tror vi ramlar in på subjektivitet igen...

KAN det vara så att BMW ökade motorvolymen för att avgaskraven blir hårdare och att man som tillverkare då måste ha lite mer marginaler? Bara en enkel fundering.

För jag menar en amerikansk v8 på 5.7-liter och 225hk måste ju vara nerskriven på papper bara för att...
...vadå?

Och naturligtvis är den motorn både starkare och snabbare än en fjuttig liten 4.0-liters v8 från tyska BMW.

Nothing beats cubic inches eller vad säger raggartöntarna?

Äää, blir lite irriterad så här! Nu tänker jag inte svara mer... Orkar inte ha den här diskussionen. Jävla tangentbordskrigande.

Lägg ner nu!

Du en parameter till som spelar in i hur du upplever bilarnas "pigghet" nämligen automatlådan, hur är dom utväxlade och programerade? säkerligen så skiljer en hel del där, 4,4l motorn kanske skulle upplevas piggare ihop med lådan till 4,0l motorn och vice versa.

Edit: du hade redan läst mitt inlägg...

Edit 2: Jämför t.ex med en turbomotor som kanske ger 200hk vid 0,2 bar @2000rpm (ganska mycket effekt) och max 350hk vid 1,2bar @6500rpm så känns den ganska slö tills laddtrycket kommer.
Senast redigerat av kolvas (13 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

12 086 Inlägg
13 november 2009
#20
Al_Capone skrev:
För jag menar en amerikansk v8 på 5.7-liter och 225hk måste ju vara nerskriven på papper bara för att...
...vadå?

Och naturligtvis är den motorn både starkare och snabbare än en fjuttig liten 4.0-liters v8 från tyska BMW.

Du menar jänkarmotorerna med 2ventilsteknik och stötstänger? tongue
Kontra Bmws med alublock, 4ventilsteknik och dubbla överliggande kamaxlar.


Sök