3465
Sök

Hur mycket effekt klarar e34 V8:an?

Avstängd
62 Inlägg
13 november 2009
#21
Ha, ha, precis...

Ironin flödar här big_smile

(större motor är bättre finns det ju dem som menar 4.0 vs 4.4)

JapMax skrev:
Du menar jänkarmotorerna med 2ventilsteknik och stötstänger? tongue
Kontra Bmws med alublock, 4ventilsteknik och dubbla överliggande kamaxlar.

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

Egenföretagare
999 Inlägg
13 november 2009
#22
Al_Capone skrev:
Har själv kört ett par tusen mil med båda bilarna (båda med automat) och trögare bil än en 4.4 får man fan leta efter, medans min 4.0 gick som ett skott (eller, mer som ett luftgevär smile )

Tror vi ramlar in på subjektivitet igen...

Intressant, själv upplevde jag det precis tvärt om lol
Tycker en E34 540iA känns riktigt trög jämfört med de nyare med 4,4'an. Dock förändrades också automatlådorna samtidigt så vilket som påverkar karaktären mest är ju svårt att säga.


235 Inlägg
19 januari 2010
#23
Om jag skulle ta o köpa en 4,0L v8, vad ska jag tänka/kika/ knacka på för att se om det är en hög med skit?
Asså om den inte går att starta o om det är runt-hörnet-garanti...
Vilka manuella lådor passade på dessa motorer?

235 Inlägg
20 januari 2010
#24
Al_Capone skrev:
Den motorn du har i din bil heter m60b40 och är en 4.0 liters v8. Dem tidiga hade nicasilfoder om jag inte missminner mig, dvs du kan INTE köra på e85 vilket hade varit att föredra när du skall överladda.

Both the E34 BMW 530i and 540i shared the M60 engine, which used Nikasil bore linings. In America and the United Kingdom this made both susceptible to premature engine wear, as high sulphur content in petrol in those markets resulted in deterioration of the linings. BMW then introduced an Alusil version of this engine, which solved the problem.

M60B40 (540):

1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
These numbers are stamped into the engine block, and are visible from under the vehicle.

Betyder Alusil att man kan köra på E85?

Avstängd
62 Inlägg
20 januari 2010
#25
Bra fakta det där, tackar.

Ja, Alusil är bra och det går att köra på e85.

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

235 Inlägg
20 januari 2010
#26
Wikipedia;)

Men men, jag googlade bilder på m60b40 motorn o det ser ut som om oljetråget hänger ner framtill till skillnad från den traditionella klumpen baktill som cheva o volvopuffror hade.
Jag är sugen som fan på en bmw v8 med manuell men nu blev jag osäker på om den får plats i min lilla rådster.
Är det någpn som har en sån här liggandes som kan mäta den? I första hand total-längd och -höjd men gärna bredd oxå. xyz liksom...

Avstängd
62 Inlägg
20 januari 2010
#27
Jag har en frisk motor liggandes på pall, komplett med boxar och automatlåda. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta den. Motorn är inte så stor, går ju lätt i en e30 smile men automatlådan ser ut som en jävla helikopterturbin big_smile

Tanken var att stoppa den i en e36 coupé, men jag har inte hittat en sjyst kaross till vettiga pengar.

TurboTarzan skrev:
Wikipedia;)

Men men, jag googlade bilder på m60b40 motorn o det ser ut som om oljetråget hänger ner framtill till skillnad från den traditionella klumpen baktill som cheva o volvopuffror hade.
Jag är sugen som fan på en bmw v8 med manuell men nu blev jag osäker på om den får plats i min lilla rådster.
Är det någpn som har en sån här liggandes som kan mäta den? I första hand total-längd och -höjd men gärna bredd oxå. xyz liksom...

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

235 Inlägg
21 januari 2010
#28
Helikopterturbin ja... just därför som jag behöver manuell. Växellådan kommer gå över ramen på min bil. Ramen ser ut som ett timglas, smalast under växellåda och kardan. Redan med manuell så kommer jag få kapa i originalramen men jag har en subframe gjort av 4mm gods så d e lugnt. Men en automat, då måste jag bygga om båda ramarna o ja e inte så peppad på det...
Hojta till om du lessnar på din 4,0 så kanske vi gör en affär om jag hittar 5 eller 6 petat till den.


Sök