1845
Sök

Hästkrafts förlust per år?

Byggbas
117 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Har kollat runt lite överallt men inte hittat ett svar på min fråga!

Frågan är om hur mycket en motor förlorar i kraft(hk) i genomsnitt per år?!

Vissa säger att den förlorar mycket kraft men när jag såg ett avsnitt av Monster garage så såg jag att deras bilar hade fler hk än vad de hade haft när de lämnade fabriken(fabriksuppgifter)!

Är oerhört tacksam för svar!

3 124 Inlägg
23 september 2009
Bänka bilen varje år och återkom om 25 år. Något generellt mått finns nog inte...

Byggbas
117 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
viccoA skrev:
Bänka bilen varje år och återkom om 25 år. Något generellt mått finns nog inte...

Nej det förstår jag men tänkte på om det verkligen kan vara så att hk antalet ökar?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2009
Det tror jag inte. tongue

Lager slits och kolvringar börjar läcka, cylindrar får vändkanter, o.s.v.

Det finns nog inget generellt tal någonstans, beror ju helt på hur bilen är skött, körd, och hur många mil, o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Svetsare
3 150 Inlägg
23 september 2009
Phenylamine skrev:
viccoA skrev:

Nej det förstår jag men tänkte på om det verkligen kan vara så att hk antalet ökar?

Har den stått ett tag och du blåser ur den ordentligt kan du nog få loss några hk.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Byggbas
117 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:

Det finns nog inget generellt tal någonstans, beror ju helt på hur bilen är skött, körd, och hur många mil, o.s.v.

Jo, allt talar ju för det, men kan inte förstå hur de bilarna kunde ha fler hk än vad fabriksuppgifterna uppgav(om jag inte minns fel så hade saab 9000 2,3 162 hk och volvo 850 2,5 gl hade runt 149)

1 754 Inlägg
23 september 2009
Top Gear sa en hk per år.

Jag kan inget om allt.

DFFL
9 020 Inlägg
23 september 2009
Phenylamine skrev:
TurbOla skrev:

Jo, allt talar ju för det, men kan inte förstå hur de bilarna kunde ha fler hk än vad fabriksuppgifterna uppgav(om jag inte minns fel så hade saab 9000 2,3 162 hk och volvo 850 2,5 gl hade runt 149)

VAG 1.8T:s har i något test i någon tidning haft mer hästkrafter än original också.

Något som kan förklaras med försäkringskostnader och att en motor är en motor, inte en rak linje...
Ena skiljer sig från den andra.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Byggbas
117 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Holiace skrev:

Tack för svaret!

Fire: Jo, det stämmer antagligen!

4 682 Inlägg
23 september 2009
Holiace skrev:

top gear säger mycket strunt..

DFFL
9 020 Inlägg
23 september 2009
Moparboy440 skrev:
Holiace skrev:

top gear säger mycket strunt..

Top Gear upptäckte också att den ett par år gammal Renault-nånting (Den stora som de skulle göra snabb) hade en förlust på typ 50hk...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 422 Inlägg
23 september 2009
Beror helt på hur den servas och hur man tar hand om bilen. Nya stift, ny olja etc så är det nog ganska likt originaleffekten även efter 5-10 år om den är skött ordentligt. Ett tag efter att den är ny kan man ju högre effekt när den är inkörd ordentligt smile Någon fast siffra om hk förlust/år finns ju inte. Om man tar en 30 år gammal bil i bra skick som varit servad bra så kommer den inte ligga på 70hk om den låg på 100 original. Men slitage blir det alltid men någon fast siffra är omöjlig att säga då bilar sköts olika.

4 682 Inlägg
23 september 2009
FireTraXX skrev:
Top Gear upptäckte också att den ett par år gammal Renault-nånting (Den stora som de skulle göra snabb) hade en förlust på typ 50hk...

nej, eftersom renault anger alla sina effektsiffor enligt ECE metoden. där testar man motorns hk inte vad bilen ger för effekt på drivhjulen.  topgear testade effekten på drivhjulen, dessutom så hade dom väl varit å pillat på den innan de bänkade den?
sen så skiljer det ju också alltid ett par hk motorer emellan då dom kommer från fabriken, rätt många faktorer som topgear bortsåg ifrån alltså..

Fd Bannad
657 Inlägg
23 september 2009
Phenylamine skrev:

Vissa säger att den förlorar mycket kraft men när jag såg ett avsnitt av Monster garage så såg jag att deras bilar hade fler hk än vad de hade haft när de lämnade fabriken(fabriksuppgifter)!

Var det en Hemi månntro?(;

Märkesbög

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2009
Ännu en "hur långt är ett snöre" fråga.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

517 Inlägg
23 september 2009
Hedning skrev:
Phenylamine skrev:

Var det en Hemi månntro?(;

Har inte kollat monster garage på flera år... Men jag vill minnas att fabriksuppgifterna på Hemi-bilarna inte riktigt stämde. kanske stod 425hk på pappret men i verkligheten så var det nog närmare 500hk tongue

4 001 Inlägg
23 september 2009
Holiace skrev:

jobbigt med en del gamla bilar som t.ex våran gamla Kadett med 36 hk original & det är en 64:a så den skulle alltså ha -9hk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gréve
497 Inlägg
23 september 2009
kolvas skrev:
Holiace skrev:

jobbigt med en del gamla bilar som t.ex våran gamla Kadett med 36 hk original & det är en 64:a så den skulle alltså ha -9hk

hahaahahhaha lol dagens bästa inlägg!! är inte ofta jag börjar skratta framför data skärmen på grund av lite text tongue lol

1 814 Inlägg
23 september 2009
kolvas skrev:
Holiace skrev:

hahaha big_smile

109 Inlägg
23 september 2009
Min volvo 142 är från 73, motorn har gått 38 tusen mil är inte världens fräschaste men okej bruksskick. 82hk orginal tvivlar på att den har tappat 36hk genom åren? wink  Känns mer som typ 5hk

Sök