Nu är det så att jag ska åka och titta på en Audi A6 2.7T och undrar hur dom är att köra? och om man kan ha kul i snön med en sådan? Det skulle vara kul ifall någon ägare till en sån kan skriva lite om dom ?
mitt tips är att höra runt på nordicaudi.se! Och tror verkligen inte att det är problem o ha kul me dem så länge det är en med quattro(kanske alla 2.7t har vad vet jag?)
mitt tips är att höra runt på nordicaudi.se! Och tror verkligen inte att det är problem o ha kul me dem så länge det är en med quattro(kanske alla 2.7t har vad vet jag?)
Ett tipps om du vill att den "släpper" lättare.. Köp ett H&R bakvagns stag. Så blir bakändan styvare. har inte testat det själv men många säger att bilen beter sig annorlunda med ett nytt bättre stag.
Många sätter RS4 stag på A4.. Tror nog du kan ha RS6 på A6.. Billigt och enkelt knep..
Som jag tippar på att alla vet, likadan motor som i s4 2.7t ungefär, lite nerstrypt dock. Antar att det finns chip så du får samma effekt som en chipad s4?
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Ett tipps om du vill att den "släpper" lättare.. Köp ett H&R bakvagns stag. Så blir bakändan styvare. har inte testat det själv men många säger att bilen beter sig annorlunda med ett nytt bättre stag.
Många sätter RS4 stag på A4.. Tror nog du kan ha RS6 på A6.. Billigt och enkelt knep..
Som jag tippar på att alla vet, likadan motor som i s4 2.7t ungefär, lite nerstrypt dock. Antar att det finns chip så du får samma effekt som en chipad s4?
Som jag tippar på att alla vet, likadan motor som i s4 2.7t ungefär, lite nerstrypt dock. Antar att det finns chip så du får samma effekt som en chipad s4?
S4 har TwinTurbo, vilket A6 C5 2.7T inte har tyvärr
Det finns två versioner av 2.7T i A6an, en 230hk 310nm och en 250hk 350nm.
Som jag tippar på att alla vet, likadan motor som i s4 2.7t ungefär, lite nerstrypt dock. Antar att det finns chip så du får samma effekt som en chipad s4?
S4 har TwinTurbo, vilket A6 C5 2.7T inte har tyvärr
Det finns två versioner av 2.7T i A6an, en 230hk 310nm och en 250hk 350nm.
klart att audi 2,7t har twinturbo eller som audi kallar den biturbo.. japp det finns 2 versioner.. men båda har dubbla turbos..
Som jag tippar på att alla vet, likadan motor som i s4 2.7t ungefär, lite nerstrypt dock. Antar att det finns chip så du får samma effekt som en chipad s4?
S4 har TwinTurbo, vilket A6 C5 2.7T inte har tyvärr
Det finns två versioner av 2.7T i A6an, en 230hk 310nm och en 250hk 350nm.
klart att audi 2,7t har twinturbo eller som audi kallar den biturbo.. japp det finns 2 versioner.. men båda har dubbla turbos..
oh fan :S Jag trodde med den hade det innan. Men kollade upp det på Wiki A6 C5, stod inget där så jag förmodade att den inte hade det Tur att jag hade fel då
Jag har ägt en Audi A6 Avant från 2000. Med 2.7T motorn och quattro.
Bilen var grymt skön att köra osv... Kul på vintern men att köra med automatlådan i vanliga drive läget kan sluta på roliga sätt. blir du för uppspelt så kommer du hamna i diket. Jag skulle satsa på en manuell om jag skulla ha den för att leka på vintern.
Sen till dom tråkiga bitarna. kolla först försäkring på bilen !!! kan dra iväg mycket. När det börjar strula så kostar det. Finns flertalet givare som är dåliga och som nästan är standard att dom går sönder. Avgastempgivare gick på min kostade 2300kr / sida. laddtrycksgivaren 2100kr om jag inte minns fel.
Sen några dåliga slangar och lite annat.
men kolla noga upp bilen först för du måste lyfta ut motorn för att byta turbo's osv...
kan starkt rekommendera den bilen! min far äger en sådan och har gjort det ett par år nu. otroligt skön bil att köra. precis som dem flesta audi med quattro så ligger dom väldigt bra på vägen och det krävs ganska så mycket för att du ska få den att släppa. så är det väghållning du letar efter så har du hittat rätt i alla fall. kan tyvärr inte jämföra den med så många andra bilar då jag inte själv har fått mitt körkort än. men jag kan säga att efter dem 2000 milen jag övningskört i den bilen så är det en väldigt skön bil som bjuder på mycket körglädje.
vill du sen leka lite så är den väldigt skoj på grus och snö! en fördel med denna modellen om du vill leka är att den har den "gamla" drivlinan till quttron som kallas torsendiff, vilket innebär att kraften alltid är fördelad 50-50 mellan fram och bakaxel.
bra att veta innan du slår till kan vara att försäkringen är ganska dyr. också bra att kolla upp är om det är någon stor service att göra dom närmaste milen eftersom dessa oftast är väldigt dyra. det är rätt så trångt i motorrummet så när den stora servicen görs så river man ner hela fronten för att komma åt att byta vattenpump tex.
kan starkt rekommendera den bilen! min far äger en sådan och har gjort det ett par år nu. otroligt skön bil att köra. precis som dem flesta audi med quattro så ligger dom väldigt bra på vägen och det krävs ganska så mycket för att du ska få den att släppa. så är det väghållning du letar efter så har du hittat rätt i alla fall. kan tyvärr inte jämföra den med så många andra bilar då jag inte själv har fått mitt körkort än. men jag kan säga att efter dem 2000 milen jag övningskört i den bilen så är det en väldigt skön bil som bjuder på mycket körglädje.
vill du sen leka lite så är den väldigt skoj på grus och snö! en fördel med denna modellen om du vill leka är att den har den "gamla" drivlinan till quttron som kallas torsendiff, vilket innebär att kraften alltid är fördelad 50-50 mellan fram och bakaxel.
bra att veta innan du slår till kan vara att försäkringen är ganska dyr. också bra att kolla upp är om det är någon stor service att göra dom närmaste milen eftersom dessa oftast är väldigt dyra. det är rätt så trångt i motorrummet så när den stora servicen görs så river man ner hela fronten för att komma åt att byta vattenpump tex.
MVH Fredrik
Gamla o gamla... Alla Audis modeller med "riktig" quattro har väll torsen även idag? är ju bara a3 som har fusk haldex om jag inte minns fel^^ Min a4 från 2005(byggdes till o me 08 alltså en B7a) Har ju också torsen 50/50 som inte är 50/50 dock utan den kastar runt lite som den känner för men minst 20% på ena axeln eller så...
kan vara så att jag har fel har för mig jag läste en artikel om det nånstans nämligen, att det var fram till 01 el 02 man körde med torsen och sen gick över till haldex när det kom. anledningen skulle varit att haldex var mycket säkrare vid vinterväglag. haldex blev ju väldigt hyllat när det kom då det var någon form av revolution för 4hjulsdriften.
men som sagt, jag har haft fel förr måste bara fråga, hade inte den "äldre" alltså årsmodellerna runt 00 som hade torsendiff låst diff mellan hjulaxlarna?
kan vara så att jag har fel har för mig jag läste en artikel om det nånstans nämligen, att det var fram till 01 el 02 man körde med torsen och sen gick över till haldex när det kom. anledningen skulle varit att haldex var mycket säkrare vid vinterväglag. haldex blev ju väldigt hyllat när det kom då det var någon form av revolution för 4hjulsdriften.
men som sagt, jag har haft fel förr måste bara fråga, hade inte den "äldre" alltså årsmodellerna runt 00 som hade torsendiff låst diff mellan hjulaxlarna?
Alla Audi med rakställd motor har torsendiff mellan axlarna, bara dom med tvärställd motor som har haldex. Torsen fördelar normalt 50-50, men flyttar vid behov kraft till den axel som har bäst grepp. På senaste åren, osäker på modeller, men nyare RS4 tex, så driver den 40-60 normalt, för att inte vara så understyrd. "Gamla" torsen kan i vissa fall vilja gå rakt fram, vilket ibland kan bli lite spännande... Någon spärrbar mittdiff har inte funnits på bra många år, men fram till ca -94 så var de spärrbar diff i bakaxeln, som styrdes med knapp brevid handbromsen, kanske var den du mena?
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**