2819
Sök

Då har det hänt igen. Bilprovningen kvaddar en bil.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
25 september 2009
#61
Som PeppeF säger, tar man det lugnt så kvaddar man inte bilen, nog fan hade besiktningskillen något kul för sig innan han smällde den, eller så hade han bara allmänt dålig kontroll över bilen. Men visst, klart att det kan vara svårt och kontrollera en F40 om man inte har någon tidigare erfarenhet av snabba bilar.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Inläggskritiker
990 Inlägg
25 september 2009
#62
`Därför man åker MED i bilen när dom provkör så slipper man sånt där.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

SRD
25 september 2009
#63
min fråga är ju om man slår ut antalet bilar som rullar igenom bilprovningen och hur många de smäller på ett år så är den % inte så hög skulle jag tro

2 182 Inlägg
25 september 2009
#64
Shit happens.

Vad får besiktningmännen ut av att åka runt besiktningshallen? Här i Åtvi har de en liten slinga de åker på.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 464 Inlägg
25 september 2009
#65
Hammarslag skrev:
`Därför man åker MED i bilen när dom provkör så slipper man sånt där.

Notera att det, till synes, INTE verkar ha varit en galning bakom ratten. Utan en som faktiskt gjort som den skulle men inte klarat av det. Skrämmande bara det, ja, men dock. Så mja, tvivlar starkt på att det hjälp om herrn själv åkt med.

Kanske tom. blivit värre. Kan tänka mig att det känns sådär för nerverna att veta att ägaren till dyrgripen man kör sitter och övervakar en...

'- Inte slira på kopplingen, inte slira på kopplingen, inte slira på kopplingen, inte slira på kopplingen... Har jag glömt parkeringsbromsen?! Inte slå med dörren!' lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Teddan
2 495 Inlägg
25 september 2009
#66
9Femma skrev:
Jag kan briljera med att jag faktiskt kört just den aktuella F40:n ifråga (det gick bra).
Ni som antar att besiktningsmannen lekte med bilen ... Kom med fakta!
Det behövs INGENTING för att en sådan här bil ska släppa loss. Det är en überbrutal kärra som ställer rätt höga krav på sin förare.

Det man också ska komma ihåg är att en F40 är överbrutal samtidigt som den saknar precis allt vad moderna säkerhetssystem heter.
ABS? Glöm det!  LaunchControl? Nope! Traction Control? Hur stavar du till det?

Så jag litar på Torbjörns ord. Han bekräftar ju till och med själv att det inte lektes med bilen (visst, han var inte med på plats, men man kan lätt anta att den han skickade dit med bilen inte var någon gröngöling och har lämnat en korrekt rapport till Torbjörn själv).

Har själv erfarenhet av att själv köra en rad olika supersportbilar. Enzo, F50, Countach, Diablo, Murciélago, SLR McLaren, XJ220, Ford GT, Vantage, R8 V10 mm mm mm och i den samlingen skulle jag nog vilja påstå att endast Countach, XJ220 och F50 ställer mer krav på sin förare än en F40.
Det är sannerligen ingen nybörjarbil och man behöver inte leka för att det ska gå allvarligt fel väldigt fort.

Sedan är det, såvitt jag vet, ingen kund som står och väntar på sin F40.
Denna bil har VonBraun haft vääääldigt länge nu och såvitt jag vet var den inte såld när detta hände heller.

Jag prata med som sagt med Torbjörn i tisdag och så sent som för 30minuter sedan

jag vet mycket väl att dom har en kund från norrland på den aktuella bilen.
Dom har inte haft den länge

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
25 september 2009
#67
te_wik skrev:
r-ted skrev:
Många som uttalar sig ang körningen, jag tror inte ni har rattat gamla italienare.
Jag har kört många mil i gamla italienare, ferrari 355, ferrari 348 och lamborghini diablo.

Tar man diablon då som är snarlik F40 i prestanda , det är inget man bara sätter sig i och kör.
Man sitter annorlunda, pedalerna sittter annorlunda, du kan inte ha fin skorna på för då tar du i alla pedaler samtidigt.
förra veckan körde jag 80mil i en Diablo, detär inga lättkörda pjäser om ni tror det.
Inte som att sätta sig en gammal volvo.

för den som vill veta hur det känns att köra en sådan säter in 850 000kr på mitt konto så får ni denna
http://www.blocket.se/skaraborg/Lamborg … 13&w=1

Hur går försäljningen till av en sådan bil som diablon? Jag menar, köpare vill ofta provköra eb bil innan de köper den. Vågar du låta vem som helst komma och provköra, eller måste dom visa att dom har cash först?
Jag hade inte låtit någon röra bilen innan vi varit på banken och tagit reda på ifall det finns stålar hos köparen.



Mvh Tommy

Man reder ut dom ekonomiska bitarna först.
Dom flesta som vet att dom vill ha en sådan är ganska säkra, provkörningen är en formalitet som kommer när affären är så gott som klar.

Nu sköter inte jag försäljningen längre utan har överlåtit bilen  helt i Torbjörn´s händer, då han är en av dom mest kunniga i sverige på att sälja dessa bilar och har rätt kundnät

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 570 Inlägg
25 september 2009
#68
Biltema har väl nya skärmar till F40n? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 september 2009
#69
henrikh skrev:
Biltema har väl nya skärmar till F40n? smile

Sånt skojjar man inte om...




*wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

453 Inlägg
25 september 2009
#70
SRD skrev:
min fråga är ju om man slår ut antalet bilar som rullar igenom bilprovningen och hur många de smäller på ett år så är den % inte så hög skulle jag tro

Jag tycker inte att det borde finnas någon procent att räkna över huvud taget, möjligtvis om det är någon annan som har orsakat olyckan och inte besiktningsmannen själv.


hellaflush!
1 266 Inlägg
25 september 2009
#71
tråkigt att sånt här händer, speciellt med min drömbil yikes


DFFL
9 020 Inlägg
25 september 2009
#72
SRD skrev:
min fråga är ju om man slår ut antalet bilar som rullar igenom bilprovningen och hur många de smäller på ett år så är den % inte så hög skulle jag tro

Oavsett hur låg den är så är den alldeles för hög.
Men, olyckor händer, även för besiktningsmän.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

501 Inlägg
25 september 2009
#73
Är det en lag på att besiktnigsmannen måste köra bilen under besiktningen?

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.

Svets specialist
680 Inlägg
25 september 2009
#74
DIIEZEL skrev:
Är det en lag på att besiktnigsmannen måste köra bilen under besiktningen?

MMM de där är jag också nyfiken på...Jag har för mig..rätta mig om ja har fel..Att de INTE får köra den,om man säger ifrån...Utan alla bara tror att de e "lag" på det så ingen säger emot..
Skulle gärna vilja veta detta själv...Så den som kan...svara!!! tongue

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

Eliminator
1 441 Inlägg
25 september 2009
#75
Reyez skrev:
DIIEZEL skrev:
Är det en lag på att besiktnigsmannen måste köra bilen under besiktningen?

MMM de där är jag också nyfiken på...Jag har för mig..rätta mig om ja har fel..Att de INTE får köra den,om man säger ifrån...Utan alla bara tror att de e "lag" på det så ingen säger emot..
Skulle gärna vilja veta detta själv...Så den som kan...svara!!! tongue

Prova att neka, då blir det ej fullständig besiktning och du får boka en ny tid.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 september 2009
#76
Reyez skrev:
DIIEZEL skrev:
Är det en lag på att besiktnigsmannen måste köra bilen under besiktningen?

MMM de där är jag också nyfiken på...Jag har för mig..rätta mig om ja har fel..Att de INTE får köra den,om man säger ifrån...Utan alla bara tror att de e "lag" på det så ingen säger emot..
Skulle gärna vilja veta detta själv...Så den som kan...svara!!! tongue

Men om man nekar så riskerar man kanske att besiktningsmannen tjurar ihop och börjar leta fel för att anmärka på det minsta lilla?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

689 Inlägg
25 september 2009
#77
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

ontopic, tråkigt de som hänt bara att hoppas att svensk bilprovning ersätter till 100%


FreddeK
25 september 2009
#78
varför ens sätta sig i en bil man är osäker på. Jag tycker gott ägaren kan få göra bromsprovet på besiktningen, ser inte något problem med detta.

164 Inlägg
25 september 2009
#79
haha de skulle jag vilja se....

speciellt med en ferrari eller supersport bil som är lika bred som bromsprovaren.... tänk på att bilprovarna gör bromsprov hela dagarna

men de är ju klart.. då går ju fälgkanterna på kundens försäkring

FreddeK skrev:
varför ens sätta sig i en bil man är osäker på. Jag tycker gott ägaren kan få göra bromsprovet på besiktningen, ser inte något problem med detta.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 september 2009
#80
Sokrates skrev:
Reyez skrev:
DIIEZEL skrev:
Är det en lag på att besiktnigsmannen måste köra bilen under besiktningen?

MMM de där är jag också nyfiken på...Jag har för mig..rätta mig om ja har fel..Att de INTE får köra den,om man säger ifrån...Utan alla bara tror att de e "lag" på det så ingen säger emot..
Skulle gärna vilja veta detta själv...Så den som kan...svara!!! tongue

Prova att neka, då blir det ej fullständig besiktning och du får boka en ny tid.

/Tommy.

Har varit in med diverse fordon som undgått provkörning med orden "den här får du köra själv"
Annars bygger jag på mitt tidigare inlägg mot alla som tror att det inte är någon konst att köra bil oavsett dett står Ferrarri eller nåt annat extremt i fronten. Att det räcker faktiskt rätt långt att komma in med en storkubiks Corvette med manuell och racekoppling som är så jävla sträv att den jobbar upp sej själv till dragläge om man inte er eller mindre står på den.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök