2685
Sök

Slirande koppling, Volvo 850 -94

1 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Volvons koppling beter sig mycket mystiskt. Vid växling uppåt och sedan gaspådrag så verkar det som kopplingen slirar, även fast kopplingspedalen är släppt. Det tar ett par 3 sekunder innan den får grepp. Låter nästan som en automatväxlad bil när man ska accelerera.
Detta kan också ske vid kraftigt gaspådrag när man ligger stadigt på en växel.
Var ute en runda och testade lite. Betedde sig på samma sätt i början av turen, men när jag sedan la i handbromsen och testade att dra på 2:ans växel så slirade den inte igen. Verkar som att problemet kommer och går lite.
Någon som har en teori om vad detta kan vara? En gissning vore kanske att något läcker ner olja i kopplingen som gör att den slirar eller också att det är nåt vajs i fjädern.

33 Inlägg
22 februari 2009
tjena, jag sitter framför datorn och försöker lösa samma problem som du, exakt så beter sig min koppling oxå, får du svar kan du vara snäll och skriva till mig:D MVH Peter

8 252 Inlägg
22 februari 2009
Om du ligger i 90 på 5:an och ger full gas, slirar det då? Nu står det ju inte vilken modell det är, men i vissa fall kan det räcka med att justera vajern. Men har man hydraulik så går det inte att justera. Det kan ju läka ut ut olja till kopplingen om bakre vevaxeltätningen är slut, och i såna fall är det bara en tidsfråga innan kopplingen lär bytas.

50 Inlägg
23 februari 2009
enklare att bara åka i 20 å ha t.ex treans växel i å trampa på =P
Kan inte va mycket annat än lamellen som börjar bli kass.
Om vevaxeltätningen läcker så blir det ju kladdigt mellan låda å motor så det är ju enkelt att se.
Men i vilket fall som helst så lär ju kopplingen bytas

Sök