3593
Sök

Snabb hjälp tack! Avgasvärden efter trimning..

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
..har en Volvo 440gl med trimtopp och omslipad kam från ENEM. Tyvärr e avgasvärdena inget vidare,speciellt på tomgång för att sedan bli precis godkända på högvarv. Allt e okej med maskin, problemet är att den behöver mappas, dock ingen vill göra det..

SÅ, vad göra?? Hur mycket E85 vågar man prova på typ 20 liter bensin, kanske det skulle hjälpa? Time för besiktning, tacksam för snabba förslag..  /Med vänliga hälsningar.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 september 2009
#2
vad var värdena då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#3
Minns inte, va så länge sen jag kikade, eller polaren kikade rättare sagt. Men det viktiga i frågan..hur mycket vågar man späda ut soppan med diverse STP flaskor och E85, typ 10, 20, 30% eller mer? Man behöver ju inte plåga han till och från Bilprovningen direkt, bara ta sig dit och hem..

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

1 339 Inlägg
29 september 2009
#4
Byt olja precis innan bes också kan göra jättemkt fast de vet du säkert redan. Annars har jag för mig att det går att blanda i en 20 % iaf.


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#5
Tack..har också hört det. Men oljan byts alltid i 1000-mils intervaller och det va bara nån månad sen (och oljan brukar inte hinna bli brun ens) så oljebyte känns inte aktuellt. Luftfilter likaså, helt i nyskick.

Enda planen jag har i nuläget e att hälla i nåt i tanken och bränna ur katten lite innan jag rullar in. Om ingen har fler förslag?

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

502 Inlägg
29 september 2009
#6
du kan ju passa på att ställa upp tomgången några hundra varv om det är lätt gjort på din bil, det kan ge en hel del, och så lite e85 i tanken också då

Det här är en bra bild på hur det ska vara på en frisk motor

http://img242.imageshack.us/img242/8391/imgmedium.jpg

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#7
Har ställt upp tomgången en aning och tankat 40% E85 och varit ute och kört normalt och ingen skillnad.. Varför?? E det pga att den behöver mappas? Lambdavärdet är bra men co-värdet och allt annat står gränsfall på fel sida marginalen   :-(

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

driftsättare
169 Inlägg
1 oktober 2009
#8
med fel co värde brukar det väl vara att den tar tjuvluft eller är katten gången?!


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#9
Funderade på katten jag med, fick höra att om den e kass ska den låta burkig och innehållslös när man knackar på den och så är inte fallet nu. Nån sa att dom brukar bli helt urbrända också men tog bort en plugg och stoppade in en svetstråd och man känner faktiskt innehållet där. Men kan katten vara körd ändå??

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

9 Inlägg
2 oktober 2009
#10
katten kanske är på gång att bli körd. Om katten börjar att låta "burkig" så är den nog helt slut och de flesta delarna har kommit ut genom avgasröret.


58 Inlägg
2 oktober 2009
#11
vill minnas att man fått tanka i miljö bränsle typ sånt man köper till röjsågar.kollat om du har något hål i avgassystemet behöver inte vara stort.


320 Inlägg
2 oktober 2009
#12
som flera säger här. jag tankade 3 liter e85 på 10L 95 oktan i min igår och 0:ade nästan alla värden. innan var de långt över dubbelt så höga. så du har säkert en läcka eller liknande. man kanske inte hör det. men lite svart sot brukar man kunna se. i vissa fall räcker de. speciellt om de är längre fram.

sedan kan det göra mer än man tror om bilen är ordentligt varm innan man kollar värden också. brukar alltid be besiktningsmannen att ta en extra runda och gasa på lite extra med den innan han kollar avgasV.

Bmw Ownz

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
2 oktober 2009
#13
vissa bilar klarar inte av att reglera om de får för mycket etanol tex civicarna de klarar max 20% sedan sticker avgasvärdena åt skogen...


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#14
Inget avgasläck alls, kollade för säkerhetsskull och det såg bra ut. Jak smällde i 4 liter E85 på 10 liter soppa, kanske blev för mycket alltså.  Det lustiga är att värdena pendlar som ett as upp och ner hela tiden, trots att ja va ute och körde skiten ur den en halvmil och riktigt genomvarm. Jag fattar ingenting.

Kan det vara så att styrboxen alldeles flippat ur?? Passar på att säga att denna motor saknar luftmassemätare, den använder sig av mapsensor och skit istället.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

1 513 Inlägg
2 oktober 2009
#15
efter som lambdan e rätt så e där inge avgas läckage men å dina problem med co å hc beror på att kammen e vass å inte stänger tillräkligt länge på lågvarv....


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#16
Ok.. e väl nånstans det jag misstänker också, att det alltså inte direkt e nåt "fel" utan att det bara e så med vassa kammen i (kul att byta kam varje besiktning..) . Bara hoppas man stöter ihop med rätt typ av lirare på bilprovningen då..

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

2 014 Inlägg
2 oktober 2009
#17
Innan besiktningen: släng i en flaska TriPak och sen ut och kör bilen ordentligt varm, se även till att dra den till varvstoppet några gånger.

Funkade fullkomligt lysande på min gamla R34 när avgasvärdena förutom lambda var helt knas på den.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#18
Tack Alecci, var köper jag såna flaskor??

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

Fri fart för ett fritt folk!
14 218 Inlägg
4 oktober 2009
#19
skriv alla värden exakt vad dom är på

lite svårare att tolka dom då

det finns jhu alltid genvägar att ta men det är sällan speicellt bra

jag skulle även mäta upp lambdasonden för att se om det är något knas
eftersom lambda värdet kan vara bra där bak och endå vara fel på lambdasonden och derför kastar den om dina avgasvärden lite

mest lutar det dock åt att det är kammen som påverkar en del

en kam borde vara ganska lätt att byta på en  sån

Kör fort så hinner inget hända...

45 Inlägg
4 oktober 2009
#20
Har samma fel på min BMW 325 ventilerna skall stå 0,20 men får ställa dom 0.40 och 10liter bensin och 5l E85 sen är allt finemang;) det beroe på trimmkammen som sitter i min.

MVH

Varför? Jo för att jag kan ;)
Facebook// HBG By Night


Sök