2645
Sök

Försäkring gällande att rekonda andras bilar?

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
De är så att jag tänkt rekonda andras bilar mot betalning, men om något skulle hända? vad går det att göra? hörde något om en försäkring, men detta gäller kanske bara när man har eget företag? är inte alls inne på detta me försäkring.. så kanske är en dum fråga? vet ej..

mvh

47 Inlägg
30 september 2009
Svårt att försäkra sig när man gör svartjobb....

edit: skaffa f-skattesedel så ska du nog kunna försäkra dig.
Senast redigerat av Johanlkpg (30 september 2009)

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
Johanlkpg skrev:

ok, tack antog det.. men ska kika mer på f-skattesedeln då..

47 Inlägg
NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
Johanlkpg skrev:

för att få f-skattesedel så behöver jag lokal och kunna bevisa att jag kommer hålla på ett tag?  inte tänkt öppna eget än, men tanken finns om ett par år..

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 september 2009
MIG1408 skrev:
Johanlkpg skrev:

för att få f-skattesedel så behöver jag lokal och kunna bevisa att jag kommer hålla på ett tag?  inte tänkt öppna eget än, men tanken finns om ett par år..

Nej, att skaffa F-skatt är relativt enkelt, saken är ju dock den att det krävs lite ordning och reda för att sköta allt.
Moms, skatter, avgifter och allt därtill.

Räkna med att hälften av det du drar in försvinner till staten, sen får du ju givetvis dra av allt material och hyror och sånt innan hälften försvinner.

Angående försäkring så kostar det mer än vad det smakar. Får snällt hosta upp ur egen fick om nått skulle skita sig.

Mvh. David

Bygger rolig bil. :)

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
Torlejf skrev:
MIG1408 skrev:
Johanlkpg skrev:

Nej, att skaffa F-skatt är relativt enkelt, saken är ju dock den att det krävs lite ordning och reda för att sköta allt.
Moms, skatter, avgifter och allt därtill.

Räkna med att hälften av det du drar in försvinner till staten, sen får du ju givetvis dra av allt material och hyror och sånt innan hälften försvinner.

Angående försäkring så kostar det mer än vad det smakar. Får snällt hosta upp ur egen fick om nått skulle skita sig.

Mvh. David

okok, alltså inget för en nybörjare, känner isåfall att ja får plugga lite mer på det och vad allt innebär.. och att ja behöver en stadig plånbok?

tackar

2 911 Inlägg
30 september 2009
Ptja, vad är värst? Betala en skadad lack eller sitta 2-6år i fängelse för skattebrott och bokföringsbrott (vilket det blir om man jobbar svart).

Du behöver ingen lokal för f-skatt, grundkraven är att det ska vara löpande och inte en enda kund du arbetar mot.
Ta dock hjälp av någon som kan bokföring, för skiter sig det på den punkten då har du problem ett par år framöver.

Jag talar av erfarenhet, har bråkat med skatteverket sen 2004 och det är inte klart än wink

Edit: jag betalar 108kr per månad i försäkring, upp mot 50.000kr i skador vilket jag aldrig lyckas med om jag inte ska kolfibra en hel segelbåt tongue
Senast redigerat av Decibel (30 september 2009)

2 911 Inlägg
30 september 2009
Du kan också läsa på lite om hobbyverksamhet, det kanske passar dig bättre.

Sen har du också t.ex. bolagskraft.se där dom anställer dig och betalar all skatt m.m. och du får ut lön.
Dock får du ju aldrig ut mer än du själv jobbat in...

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Du kan också läsa på lite om hobbyverksamhet, det kanske passar dig bättre.

Sen har du också t.ex. bolagskraft.se där dom anställer dig och betalar all skatt m.m. och du får ut lön.
Dock får du ju aldrig ut mer än du själv jobbat in...

Tackar, ska kolla mer på det..

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare

2 911 Inlägg
30 september 2009
Något som är jäkligt tråkigt är att skriva affärsplan. Sök på google så hittar du lite frågor och hur du gör.

På det sättet hittar du saker du inte tänkt på och behöver tänka på.

Det med bokföringen t.ex.
Om du tar 1000kr för en helrekond, så ska staten först ha 200kr i moms.
De kvarvarande 800kr ska du dra av kostnaden för t.ex. polermedel etc., t.ex. 100kr.
700kr kvar att stoppa i fickan? icke...
Staten vill ha 54% till av den slanten, kvar i fickan skattat och klart har du 378kr

Siffrorna bara tagna ur luften som ett exempel...

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 september 2009
Det är inget genidrag att marknadsföra sig utan att ha f-skatt. Okej att vänner tipsar vänner, men att "söka" kunder kan lätt gå fel.

Får staten reda på vad man pysslar med kan man åka dit riktigt ordentligt.

Och sen vad du tänker med "söka sponsring" fattar jag inte, varför skulle en bilvårdsgrossist sponsra dig med saker? När dom säljer hur mycket som helst utan nån reklam för fem öre.

Mvh. David.

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
Torlejf skrev:
Det är inget genidrag att marknadsföra sig utan att ha f-skatt. Okej att vänner tipsar vänner, men att "söka" kunder kan lätt gå fel.

Och sen vad du tänker med "söka sponsring" fattar jag inte, varför skulle en bilvårdsgrossist sponsra dig med saker? När dom säljer hur mycket som helst utan nån reklam för fem öre.

Mvh. David.

Är de verkligen så illa om man SÖKER kunder? men inte om man blir tillfrågad?

Här på garaget kan det ju dyka upp bilvårdsbutiker i reklamerna, så tänkte bara, inte planerat något större där.. jag använder ju deras produkter och visar upp bilder på bilarna/produkterna jag använder samt har en banner/länk till deras sida.. det tjänar väl bara dom på? samt en liten dekal till deras sida på en blänkande fin bil smile

2 911 Inlägg
30 september 2009
Så fort du tar betalt för att göra en sak åt någon annan, utom att sälja t.ex. din soffa. Så är inkomsten beskattningsbar (eller om du säljer många soffor på ett år). Om du inte skattar sitter du i smeten.

Så lite som 30.000kr renderar normalt sett i fängelse ett par månader.
Senast redigerat av Decibel (30 september 2009)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 september 2009
MIG1408 skrev:
Torlejf skrev:

Mvh. David.

Är de verkligen så illa om man SÖKER kunder? men inte om man blir tillfrågad?

Här på garaget kan det ju dyka upp bilvårdsbutiker i reklamerna, så tänkte bara, inte planerat något större där.. jag använder ju deras produkter och visar upp bilder på bilarna/produkterna jag använder samt har en banner/länk till deras sida.. det tjänar väl bara dom på? samt en liten dekal till deras sida på en blänkande fin bil smile

Nej, dom tjänar inte en krona på det, inte dom som säljer proffsgrejor.

Du får helt enkelt inse att du får köpa produkter som alla andra.

Mvh. David.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 september 2009
MIG1408 skrev:
Decibel skrev:
Så fort du tar betalt för att göra en sak åt någon annan, utom att sälja t.ex. din soffa. Så är inkomsten beskattningsbar (eller om du säljer många soffor på ett år). Om du inte skattar sitter du i smeten.

ja de låter ju logiskt men ändå fel.. låter fel för att man inte får göra något verkar det som utan att någon ska komma in med ett finger och ta lite pengar..

men som sagt tidigare, vänner som kommer och frågar borde ju inte skada tycker man..?

ALLA pengar du tjänar utan att skatta för dom är svarta pengar. Svarta pengar = olagligt.

Visst, jag säger inte att man inte kan tjäna svarta pengar, men man får vara beredd på en del risker om det skulle avslöjas.

Mvh. David.

NissanMotorsport
30 september 2009
Trådstartare
Torlejf skrev:
MIG1408 skrev:
Decibel skrev:

ja de låter ju logiskt men ändå fel.. låter fel för att man inte får göra något verkar det som utan att någon ska komma in med ett finger och ta lite pengar..

men som sagt tidigare, vänner som kommer och frågar borde ju inte skada tycker man..?

ALLA pengar du tjänar utan att skatta för dom är svarta pengar. Svarta pengar = olagligt.

Visst, jag säger inte att man inte kan tjäna svarta pengar, men man får vara beredd på en del risker om det skulle avslöjas.

Mvh. David.

Jo, bra att veta i grunden.. men att bli straffad för man polererar kompisars bilar är ju bara löjligt isåfall.. visst kan acceptera att inte söka kunder genom en webbsida eller liknande.. hur ska man annars kunna börja, köpa sig en bil ny skitig bil varje gång man ska tvätta? tongue visst finns kurser för polering.. men ändå

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 september 2009
MIG1408 skrev:
Torlejf skrev:
MIG1408 skrev:

Mvh. David.

Jo, bra att veta i grunden.. men att bli straffad för man polererar kompisars bilar är ju bara löjligt isåfall.. visst kan acceptera att inte söka kunder genom en webbsida eller liknande.. hur ska man annars kunna börja, köpa sig en bil ny skitig bil varje gång man ska tvätta? tongue visst finns kurser för polering.. men ändå

Ja, kompisars bilar ju ingen som kan hindra. Hur ska det bevisas att dina kompisar betalar nått t.ex?
Men du pratade tidigare om att "leta" kunder, kunder du inte känner.
Det är alltid en risk, skulle nån bli missnöjd så kan den personen ställa till ett rent helvete för dig genom att ringa skatteverket.
Och skatteverket kollar inte hur mycket du har fått betalt för alla jobb, dom chansar på en siffra dom tycker passar...

Mvh. David.

Sök