2662
Sök

Försäkring gällande att rekonda andras bilar?

2 911 Inlägg
30 september 2009
Om skatteverket inte kan bevisa hur mycket du tjänat, så sätter de automatiskt 200.000 på dig.
D.v.s. att du ska betala 200 big ones inom 14 dagar + automatisk polisanmälan för grovt skattebrott, försvårande av skattekontroll och bokföringsbrott, eller så får du bevisa att du inte nått upp till den summan.
(been there)
Skatteverket är den enda svenska myndighet som kan gissa och ge beslut som håller i rätten och motparten måste bevisa annat.

Absolut bästa är att du kör med www.bolagskraft.se , då kan du prova din affärsidé utan att satsa massa pengar eller riskera att skattmasen ringer på dörren. Jag körde med det i höstas och funkade fint.

Skatteverkets info om hobbyverksamhet, om du inte kör på bolagskraft eller liknande.
I stora drag, du behöver inte betala någon moms. Men du får inte gå plus och du får enbart göra det på fritiden och inte som huvudsaklig sysselsättning.
http://www.skatteverket.se/download/18. … /34408.pdf
Senast redigerat av Decibel (30 september 2009)

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
30 september 2009
jag har hört att man kan få tjäna upp till 50 tusen kr per år utan f skatt om de är hobby nivå? rätta mig om ja har fel

tjooolihoo

NissanMotorsport
1 oktober 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Om skatteverket inte kan bevisa hur mycket du tjänat, så sätter de automatiskt 200.000 på dig.
D.v.s. att du ska betala 200 big ones inom 14 dagar + automatisk polisanmälan för grovt skattebrott, försvårande av skattekontroll och bokföringsbrott, eller så får du bevisa att du inte nått upp till den summan.
(been there)
Skatteverket är den enda svenska myndighet som kan gissa och ge beslut som håller i rätten och motparten måste bevisa annat.

Absolut bästa är att du kör med www.bolagskraft.se , då kan du prova din affärsidé utan att satsa massa pengar eller riskera att skattmasen ringer på dörren. Jag körde med det i höstas och funkade fint.

Skatteverkets info om hobbyverksamhet, om du inte kör på bolagskraft eller liknande.
I stora drag, du behöver inte betala någon moms. Men du får inte gå plus och du får enbart göra det på fritiden och inte som huvudsaklig sysselsättning.
http://www.skatteverket.se/download/18. … /34408.pdf

Så om jag skulle polera ca 2-3 bilar frrån mina kompisar, så KAN dom komma och begära 200.000 av mig? och en polisanmälan, om jag inte kan bevisa att ja inte nått upp till 200.000 kr? helt sjukt..

läste på http://www.bolagskraft.se/hur.asp och verkar ju väldigt simpelt, blir nog att göra så, men är de verkligen så enkelt som de står?  jag polerar en bil, skriver fakturan, dom skickar.. jag får meddelande att kunden betalat.. jag skickar in kvitton? på de saker jag användt, alltså hur går det till? t.ex en flaska polermedel som jag har och inte gör slut på på en bil? hur ska man göra då? men iaf så skickar jag in kvitton på de saker jag förbrukat.. och får ersättning för dessa?

och de verkar ju som man går plus en massa? först kundens pengar, sen ersättning för resekostnar/produkterna, sen lön?
Senast redigerat av MIG1408 (1 oktober 2009)

2 911 Inlägg
1 oktober 2009
MIG1408 skrev:
Så om jag skulle polera ca 2-3 bilar frrån mina kompisar, så KAN dom komma och begära 200.000 av mig? och en polisanmälan, om jag inte kan bevisa att ja inte nått upp till 200.000 kr? helt sjukt..

Om dom får nys att du utför tjänster mot betalning och du inte medverkar i utredningen genom att bevisa att du inte kunnat göra fler bilar än två, så ja.
Är det bara två bilar så upptaxerar dom bara, summan gånger 2 plus en avgift på 3000kr.

T.ex. genom att de går igenom varenda rad på ditt bankkonto, kollar allt du äger om du har nåt utöver vad din lön möjligen kan erbjuda o.s.v.

Sen är skatteverket flitiga besökare av Garaget.org också smile

NissanMotorsport
1 oktober 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
MIG1408 skrev:

Om dom får nys att du utför tjänster mot betalning och du inte medverkar i utredningen genom att bevisa att du inte kunnat göra fler bilar än två, så ja.
Är det bara två bilar så upptaxerar dom bara, summan gånger 2 plus en avgift på 3000kr.

T.ex. genom att de går igenom varenda rad på ditt bankkonto, kollar allt du äger om du har nåt utöver vad din lön möjligen kan erbjuda o.s.v.

Sen är skatteverket flitiga besökare av Garaget.org också smile

hehe smile men la till lite text i förra inlägget om http://www.bolagskraft.se/hur.asp

så det är ju det bästa verkar det som.. om det är så smidigt som de står i deras lista så.. men verkar ju bara gå plus?

2 911 Inlägg
1 oktober 2009
MIG1408 skrev:
läste på http://www.bolagskraft.se/hur.asp och verkar ju väldigt simpelt, blir nog att göra så, men är de verkligen så enkelt som de står?  jag polerar en bil, skriver fakturan, dom skickar.. jag får meddelande att kunden betalat.. jag skickar in kvitton? på de saker jag användt, alltså hur går det till? t.ex en flaska polermedel som jag har och inte gör slut på på en bil? hur ska man göra då? men iaf så skickar jag in kvitton på de saker jag förbrukat.. och får ersättning för dessa?

och de verkar ju som man går plus en massa? först kundens pengar, sen ersättning för resekostnar/produkterna, sen lön?

Vi tar ett exempel

1000kr kostar det kunden.
Vi leker med tanken att du har kvitton på 200kr för vax etc.

Bolagskraft skickar en faktura till kunden (om de betalar kontant, så betalar du till bolagskraft).

Ser ut såhär, ungefär
Avgift till bolagskraft: 68kr
200kr i moms till skatteverket
131.26kr i arbetsgivaravgift
125.32kr i kommunalskatt

Lön: 292.42
+200kr du hade kvitton på, dessa ska inte skattas för.
Totalt: 492,42 i fickan

Tror jag fick det rätt nu smile

NissanMotorsport
1 oktober 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
MIG1408 skrev:

Vi tar ett exempel

1000kr kostar det kunden.
Vi leker med tanken att du har kvitton på 200kr för vax etc.

Bolagskraft skickar en faktura till kunden (om de betalar kontant, så betalar du till bolagskraft).

Ser ut såhär, ungefär
Avgift till bolagskraft: 68kr
200kr i moms till skatteverket
131.26kr i arbetsgivaravgift
125.32kr i kommunalskatt

Lön: 292.42
+200kr du hade kvitton på, dessa ska inte skattas för.
Totalt: 492,42 i fickan

Tror jag fick det rätt nu smile

okej smile tack! det verkar ju smidigt och bra..  men måste man få in kunder på löpande band? kan det dröja en vecka dit å dit? smile

2 911 Inlägg
1 oktober 2009
MIG1408 skrev:
okej smile tack! det verkar ju smidigt och bra..  men måste man få in kunder på löpande band? kan det dröja en vecka dit å dit? smile

Finns inga krav på viss summa pengar eller antal kunder.

Skapa ett konto och logga in (kostar inget)
Där kan du läsa mer, och även beräkna hur mycket du tjänar beroende på vad kunden betalar i ett enkelt knapptryck.

47 Inlägg
1 oktober 2009
MIG1408 skrev:
ja de låter ju logiskt men ändå fel.. låter fel för att man inte får göra något verkar det som utan att någon ska komma in med ett finger och ta lite pengar..

men som sagt tidigare, vänner som kommer och frågar borde ju inte skada tycker man..?

Är inget genidrag att hålla på och planera skattebrott på ett öppet forum. Men om vi nu antar att du eventuellt skulle reconda en bil svart, bara rent hypotetiskt alltså, skriv då för f-n inte att du gjort det mot betalning här.

Bara ett litet tips smile
Senast redigerat av Johanlkpg (1 oktober 2009)

NissanMotorsport
2 oktober 2009
Trådstartare
Johanlkpg skrev:
MIG1408 skrev:
ja de låter ju logiskt men ändå fel.. låter fel för att man inte får göra något verkar det som utan att någon ska komma in med ett finger och ta lite pengar..

men som sagt tidigare, vänner som kommer och frågar borde ju inte skada tycker man..?

Är inget genidrag att hålla på och planera skattebrott på ett öppet forum. Men om vi nu antar att du eventuellt skulle reconda en bil svart, bara rent hypotetiskt alltså, skriv då för f-n inte att du gjort det mot betalning här.

Bara ett litet tips smile

Nejnej, försöker ju göra så ja får göra det lagligt smile ska skaffa det där bolagskraft och komma överens me min a-kassa hur mycke dom får dra av nu när jag blir arbetslös snart..

VD :=)
90 Inlägg
2 oktober 2009
får man a-kassa även om man dra eget? har nämligen eget själv och har även fast anst, men jag trodde de va så att om jag fick kicken så har jag ändå jobb med tanke på att jag haft eget i 2 år. en annan sak du ska räkna med e att man tjänar nästan alldrig stora pengar som egenföretagare, man blir snarare fattig:/

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

NissanMotorsport
2 oktober 2009
Trådstartare
Nazse89 skrev:
får man a-kassa även om man dra eget? har nämligen eget själv och har även fast anst, men jag trodde de va så att om jag fick kicken så har jag ändå jobb med tanke på att jag haft eget i 2 år. en annan sak du ska räkna med e att man tjänar nästan alldrig stora pengar som egenföretagare, man blir snarare fattig:/

Fått faktan från en här på garaget ang att man kan dra av lönen man får på a-kassan, men det är ju bara att höra me dom innan man skaffar sig något eget.. annars får man helt enkelt vänta me tills man skaffat jobb igen.. smile

De är väl mest bara i början, dom första 4-5 åren som man inte kan ta ut riktig lön? och leva fattigt.. är vad jag har hört iaf tongue beror ju aldeless på hur bra det gick och vad man startar för företag.. men du har ett riktigt företag? me f-skattesedel m.m? eller via bolagskraft?

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
2 oktober 2009
A-kassa och att driva företag samtidigt kan du tyvärr glömma, sånt välgörenhet sysslar dom inte med.

Mvh. David

Bygger rolig bil. :)

Sök