Hejsan!
Tänkte lägga upp en guide om hur man bygger shortshift på volvo med m47 låda.
Många vet säkert hur man gör men det glädjer säkert någon epa-raggare.
Börja med att ta bort inredningen i mitten mellan säterna och ta bort växeldamasken.
Så ser det ut så här
Tryck ut sprinten ur gummi-bussningen med ett dorn eller liknande.
Sedan är det bara till å börja dra i den kromade övre biten.
OBS! VRID DEN INTE! OBS!
Försöker du och lyckas vrida den övre delen snurrar du ganska lätt av plastbiten inne i spaken till backspärren.
Sedan har du denna biten lös.
Skruva sedan bort dessa bultarna, den inringade och den på motsatt sida.
Efter det så kommer du ner till en invändig låsring som sitter här.
Kan vara lite halv knepigt att komma åt med låsringstången, funkar att ta en kniv eller mejsel å benda upp lite i kanten.
När du har fått upp den låsringen så bara drar du liteförsiktigt i spaken så följer bussningarna med upp,
så här:
Under bilen sen sitter växelspaken fast i en gaffel-led-
Spaken sitter med en genomgående bult.
Den bulten sitter fastlåst med den in ringade insex skruven (insex 4mm)
Det finns sen två sätt att göra shortt shift på, antingen att kapa av delen nedanför kulan och svetsa imellan en bult eller liknande i samma dimension.
Eller så kan man glödga kulan med gasbrännare sedan ta en hylsa eller en rör bit å slå kulan uppåt så nederbelen blir "längre".
Eller kan man ju göra en kompromiss och göra hälften av båda.
T.ex flytta kulan en cm och kapa och förlänga en cm.
Jag kapade och förlängde med en bult.
Kapa nederdelen på mitten, tänk på att inte kapa precis intill kulan.. annars har du inget gods kvar på ovan biten att svetsa i sen.
Slipa båda delarna koniska.
Jag hittade en bult som mellan-läggs bit, kapa den så lång som du vill ha den. (Max är knappt 2,5cm. 2cm är ganska lagom.)
Slipa båda ändarna koniska även på denna biten.
Anledningen till att det ska slipas koniskt är att man ska få ner svetsen så djupt ner som möjligt i materialet.
När ni börjar svetsa sen så tänk på att vrida på ordentligt med ström å tråd å inte mesa.
Sen är det bara till att slipa rent.
Sen är det bara till å skruva ihop allting igen
Lycka till!