2461
Sök

Hur man bygger shortshift på Vovlo 740 m47

88 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!
Tänkte lägga upp en guide om hur man bygger shortshift på volvo med m47 låda.
Många vet säkert hur man gör men det glädjer säkert någon epa-raggare.

Börja med att ta bort inredningen i mitten mellan säterna och ta bort växeldamasken.
Så ser det ut så här
http://i37.tinypic.com/rt003a.jpg
Tryck ut sprinten ur gummi-bussningen med ett dorn eller liknande.

Sedan är det bara till å börja dra i den kromade övre biten.

OBS! VRID DEN INTE! OBS!

Försöker du och lyckas vrida den övre delen snurrar du ganska lätt av plastbiten inne i spaken till backspärren.
Sedan har du denna biten lös.
http://i35.tinypic.com/2gw9p53.jpg

Skruva sedan bort dessa bultarna, den inringade och den på motsatt sida.
http://i35.tinypic.com/8y9hxk.jpg

Efter det så kommer du ner till en invändig låsring som sitter här.
http://i34.tinypic.com/2vlmxbk.jpg
Kan vara lite halv knepigt att komma åt med låsringstången, funkar att ta en kniv eller mejsel å benda upp lite i kanten.
När du har fått upp den låsringen så bara drar du liteförsiktigt i spaken så följer bussningarna med upp,
så här:
http://i37.tinypic.com/256wglh.jpg

Under bilen sen sitter växelspaken fast i en gaffel-led-
http://i35.tinypic.com/2lx9gjo.jpg

Spaken sitter med en genomgående bult.
http://i36.tinypic.com/2462irr.jpg
Den bulten sitter fastlåst med den in ringade insex skruven (insex 4mm)

Det finns sen två sätt att göra shortt shift på, antingen att kapa av delen nedanför kulan och svetsa imellan en bult eller liknande i samma dimension.
Eller så kan man glödga kulan med gasbrännare sedan ta en hylsa eller en rör bit å slå kulan uppåt så nederbelen blir "längre".
Eller kan man ju göra en kompromiss och göra hälften av båda.
T.ex flytta kulan en cm och kapa och förlänga en cm.

Jag kapade och förlängde med en bult.
http://i34.tinypic.com/30jji12.jpg
Kapa nederdelen på mitten, tänk på att inte kapa precis intill kulan.. annars har du inget gods kvar på ovan biten att svetsa i sen.
Slipa båda delarna koniska.

Jag hittade en bult som mellan-läggs bit, kapa den så lång som du vill ha den. (Max är knappt 2,5cm. 2cm är ganska lagom.)
Slipa båda ändarna koniska även på denna biten.
http://i37.tinypic.com/5wdmhe.jpg
Anledningen till att det ska slipas koniskt är att man ska få ner svetsen så djupt ner som möjligt i materialet.

http://i34.tinypic.com/2n218qe.jpg
När ni börjar svetsa sen så tänk på att vrida på ordentligt med ström å tråd å inte mesa.

Sen är det bara till att slipa rent.
http://i34.tinypic.com/22140j.jpg

http://i36.tinypic.com/20r8agy.jpg

Sen är det bara till å skruva ihop allting igen smile

Lycka till!

Limpan

207 Inlägg
1 oktober 2009
#2
Bra tips Linus!!
bra jobbat!
Tummen upp!

Mvh Emil

QUATTRO = De ä bar å åk

Bonntrimmare
620 Inlägg
3 oktober 2009
#3
tänk på att inte överdriva bara då tar den i kardanen. bra guide bra bilder bra beskrivning 5/5

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

671 Inlägg
3 oktober 2009
#4
Varför gör man detta ?
Är det för man måste växla oerhört fort pga av att motorn varvar upp så fort..

509 Inlägg
3 oktober 2009
#5
Varför inte?
endorfinslaven skrev:
Varför gör man detta ?
Är det för man måste växla oerhört fort pga av att motorn varvar upp så fort..

908 Inlägg
3 oktober 2009
#6
5/5! mycket bra! big_smile

88 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#7
D_Carlsson skrev:
tänk på att inte överdriva bara då tar den i kardanen. bra guide bra bilder bra beskrivning 5/5

Det var det jag menade med att max är 2.5cm smile Men bra att du skrev det om jag var lite otydlig big_smile

Limpan

88 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#8
__Mackee__ skrev:
du behöver inte röra spaken bara lossa backspärren och låsringen linus wink
De funkar precis lika dant på m46 m90 m45 också smile

Jo jag vet men jag gjorde ju det för jag skulle korta min spak med tongue

Limpan

114 Inlägg
16 oktober 2009
#9
http://img94.imageshack.us/img94/7491/dsc00272n.jpg

Ett tips om man bygger på 240 är att flytta upp hela fästet som spaken sitter i. För att då kunna förlänga tappen under kulan mer, som på bilden är förlängd drygt 5 cm. Då kan man även förlänga spaken lite på ovansidan och fortfarande ha riktigt korta lägen.


88 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#10
Japp __Mackee__ i inlägget hör ovan sa att man kunde göra något på 740 och typ ta bort bakre bultarna till spakstället å sätta imellan brickor bakom där så det vilnklas uppåt lite så kan man förlänga mer..

Limpan

____________________________________
1 340 Inlägg
28 oktober 2009
#11
någon som vet om de är samma växelspak på m47 (5 växlade) som på m46 (4 + OD) ?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 oktober 2009
#12
RightFront skrev:
någon som vet om de är samma växelspak på m47 (5 växlade) som på m46 (4 + OD) ?

Ja, sånär som att M46 har en knapp högst upp

Jonas

____________________________________
1 340 Inlägg
28 oktober 2009
#13
Volvo_Mannen skrev:
RightFront skrev:
någon som vet om de är samma växelspak på m47 (5 växlade) som på m46 (4 + OD) ?

Ja, sånär som att M46 har en knapp högst upp

Haha dumt av mig knappen visste jag ju om smile men de var själva mekaniken och de jag undrade om, men då vet jag. Tack tack smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Med lem
1 127 Inlägg
28 oktober 2009
#14
Värt med shortshift på räserlädan m47? xD


761 Inlägg
10 november 2009
#15
Men erkänn att det där kan inte ha blivit riktigt bra? smile
Man kan inte förlänga för mycket, eftersom man ändrar bara hävarmen i ena ledet, alltså framåt och bakåt, i sidled blir oförändrat hur mycket man än förlänger.

Med andra ord, för mycket förlängning så blir det lätt att växla mellan 1-2 och 3-4, men 2-3 och 4-5 blir svårt eftersom man rör spaken med i sidled än i längsled


Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
11 november 2009
#16
dannnej skrev:
Men erkänn att det där kan inte ha blivit riktigt bra? smile
Man kan inte förlänga för mycket, eftersom man ändrar bara hävarmen i ena ledet, alltså framåt och bakåt, i sidled blir oförändrat hur mycket man än förlänger.

Med andra ord, för mycket förlängning så blir det lätt att växla mellan 1-2 och 3-4, men 2-3 och 4-5 blir svårt eftersom man rör spaken med i sidled än i längsled

där sa du ju nått.. den blir ju inte short shift i sidled nej hmm

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
11 november 2009
#17
hmmm.. Hade nått jävla hemmabygge på min 240.. Va liiiite jobbigt... först va backen... sen 2 mm till höger va ettan.. sen 2mm till va 3an.. sen 1 mm till.. där va femman... Inte så kul att väla.. Fick i backen vid vartenda rödljus... Backspärren existerade inte.. tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

Darth Vader
1 644 Inlägg
11 november 2009
#18
HyperSonica skrev:
hmmm.. Hade nått jävla hemmabygge på min 240.. Va liiiite jobbigt... först va backen... sen 2 mm till höger va ettan.. sen 2mm till va 3an.. sen 1 mm till.. där va femman... Inte så kul att väla.. Fick i backen vid vartenda rödljus... Backspärren existerade inte.. tongue

Det var inget hemmabygge, jag ixade den i ett garage wink

Braaaaap?

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
11 november 2009
#19
DoWahDiddy skrev:
HyperSonica skrev:
hmmm.. Hade nått jävla hemmabygge på min 240.. Va liiiite jobbigt... först va backen... sen 2 mm till höger va ettan.. sen 2mm till va 3an.. sen 1 mm till.. där va femman... Inte så kul att väla.. Fick i backen vid vartenda rödljus... Backspärren existerade inte.. tongue

Det var inget hemmabygge, jag ixade den i ett garage wink

Nej... Du och bill svetsade ihop den på plats i bilen 10 minuter innan du skulle till Dreamhack har ajg för mej tongue Hade de varigt riktigt gjort, Hade den inte gått av wink
Senast redigerat av HyperSonica (11 november 2009)

Sump Runk Rätt O Slätt!

114 Inlägg
17 november 2009
#20
Det blir visst "short-shift" i sidled, det har det iaf blivit på dom jag byggt om med dygt 5 cm förlängning.



Sök