4010
Sök

Radiokanalerna försvinner...saab 9-3 orginalstereo

17 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Har en fundering ang att när jag ställer in radiokanalerna o lagrar dom som jag vill ha dom så ligger dom där så länge jag kör men när jag kommer hem ställer bilen över natten så är dom borta på morgonen igen och man får göra om samma procedur.
Lämnar jag bilen på kvällen och lyssnat på tex Bandit när jag stänger av är konstigt nog just den kanalen kvar men inte dom andra lagrade roll bara den man senast lyssnade på

Cd minns den dock alltid vart jag var senast, lyssnade jag på tex låt 7 så är det den och på samma ställe oavsett om jag lysnat på radio emellan och sen stängt av över natten.

En annan sak som jag tänkt på är också, har inte alla saabstereo kodlås. haft batteriet urkopplat och även bytt men jag behöver aldrig slå in nån kod, det behövde jag alltid göra på min 900 jag hade innan vid urtagning av batteri.

Kollat bak på stereon o alla kablar ser ut o sitta som det ska...Nån som varit med om samma eller har nån ide?

214 Inlägg
2 oktober 2009
har du kollat så att en av plus  kablarna ger ström när du stänger av bilen

checka med multimeter om det ger ström så får du skifta mellan kablarna för det skall vara 2 plus kabel

röd och gul vet inte hur det är på saab men men

17 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
jag har power på stereon om jag stänger av bilen ... ända tills jag drar ur nyckeln.

214 Inlägg
2 oktober 2009
jo det är ju så på alla bilar det är power  på stereon tills man drar ut nyckeln det finns alltid 2 plus kablar

bakom mät stereon och kolla om någon av + ger ström när du har dragit ut nyckeln ?

får du ström  skall du mäta vilken det andra plus kabeln är när du sätter på nyckeln igen när du hittat den andra skall du skifta kablarna med varandra
Senast redigerat av wayfinder (2 oktober 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 oktober 2009
wayfinder skrev:
jo det är ju så på alla bilar det är power  på stereon tills man drar ut nyckeln det finns alltid 2 plus kablar

Pffffft.........det där är ett modernt påfund.
Tänk på vad du säger wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

17 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
wayfinder skrev:

bakom mät stereon och kolla om någon av + ger ström när du har dragit ut nyckeln ?

får du ström  skall du mäta vilken det andra plus kabeln är när du sätter på nyckeln igen när du hittat den andra skall du skifta kablarna med varandra

Ok, har tyvär ingen multimeter hemma men jag kan ta med bilen till jobbet i helgen o kolla där.

men borde inte stereon även tappa vart cd,n befinner sig om det är detta fel??
Senast redigerat av Danne51 (2 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2009
Det kan vara minnet för lagring av radiostationerna som är kasst, verkar som att det kan bli "slitet". Så en sak du kan testa att göra då är att lagra stationerna på en annan plats, alltså tex 7 & 8 istället för 1 & 2. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det kan vara minnet för lagring av radiostationerna som är kasst, verkar som att det kan bli "slitet". Så en sak du kan testa att göra då är att lagra stationerna på en annan plats, alltså tex 7 & 8 istället för 1 & 2. smile

Minnet till lagring av stationer låter som en vettig förklaring fast det är nog hela minnet som e kasst då för jag lagrar alltid alla kanaler med olika frekvenser men som sagt ala är ju borta nästa gång man startar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2009
Nja alltså det är inte frekvenserna som gör det utan numret som du sparar på. smile För det mesta så använder man ju siffrorna i början och därmed så blir minnet för dom mer slitet än för dom som man inte använder. Hur många kanalplatser har du att spara på?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 019 Inlägg
2 oktober 2009
Det där är ett halvvanligt fel. Om du byter band till "U2" så brukar det fungera.

17 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Nix funkar ej på u2 heller.... neutral sad roll

Sök