2250
Sök

Rikta xenonlampor

50 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#1
Fick slutligen dit mina xenonlampor, och upptäckte när jag gick 40-50 meter ifrån bilen att dom bländar utav bara fan.
försökte "jucka" lite på lampan för att få dem lite mer nedådriktade men lyckades inte. Däremot ingen som har helljus bländat mig tillbaka.

Vad kan man göra för att rikta dessa lampor lite bättre? Vill ju inte vara den som är den som åker runt och bländar människor..

tips?


Sökt på forumet (förövrigt en riktigt dålig sökfunktion på det här forumet, man borde kunna söka i alla kategorier samtidigt), men hittade ingen liknande tråd.


950 Inlägg
3 oktober 2009
#2
Riktiga xenonlampor kommer alltid med automatisk nivåreglering.

263 Inlägg
3 oktober 2009
#3
Ska vara nåt me några pinnar i lyktorna så man kan justera hmm Någon kunnig ?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 oktober 2009
#4
Dansken- skrev:
Riktiga xenonlampor kommer alltid med automatisk nivåreglering.

öh va

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 oktober 2009
#5
Finns det ingen typ av justerskruvar på din bils originalljus?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

950 Inlägg
3 oktober 2009
#6
christofer_k skrev:
Dansken- skrev:
Riktiga xenonlampor kommer alltid med automatisk nivåreglering.

öh va

Okay, var kanske inte så tydlig. Alla xenonhalvljus utan automatisk nivåreglering är olagliga och kan därför bli ett problem på bilprovningen.
Senast redigerat av Dansken- (3 oktober 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 oktober 2009
#7
Och för att justera ljusbilden på bilar utan automatisk nivåreglering så finns det skruvar eller rattar man vrider på, som lutar lampan uppåt/neråt eller höger/vänster. Vissa når man utifrån och vissa når man från motorrummet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 274 Inlägg
3 oktober 2009
#8
Kolla även upp hur själva ljusbilden har blivit.
För om den bara spretar ut överallt så lär du aldrig lyckas få till ett vettigt ljus som inte bländar samtidigt.


Skogskonsult
214 Inlägg
3 oktober 2009
#9
Är det H3 du har? för isf finns det special lampor till just halv.

50 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#10
Jag har H7, och ljusbilden är inte jämn och fin som med vanliga lampor, det petar ut lite hursomhelst hmm


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
8 oktober 2009
#11
det är viktigt att lamporna sitter rätt i fästet så att dom inte har hamnat på sniskan och på så sätt ge en felaktig ljusbild.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

729 Inlägg
11 oktober 2009
#12
Andy_Harding skrev:
Jag har H7, och ljusbilden är inte jämn och fin som med vanliga lampor, det petar ut lite hursomhelst hmm

Jag ska också beställa xenon till min bil... Jag ska också ha H7 till både hel- och halvljuset... Med halvljuset är det lite speciellt, för om du inte har projektorlampor (utan vanliga reflexlampor) ska du ha en lampa som heter H7R... Den har just den funktionen att ljuset inte "sprätar" hur som helst och således inte bländar folk...


159 Inlägg
12 oktober 2009
#13
var har ni beställt era xenonkit från ?
Mvh Mattias

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 oktober 2009
#14
På tal om just detta. Har själv funderingar på att stoppa i ett Bi-xenon kit i min gamla Escort men eftersom att det är en "traditionell" reflektor så vill jag höra om nån här på forumet vet något om hur mycket det kommer blända på halvljuset?



Sök