2397
Sök

Köra 6-cylindrig motor på 5 cylindrar?

110 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
tjena alla.

ska igågn och skaffa hem vinterprojektet nu och har fått tag på en bmw 520i som går på 5 cylindrar istället för 6 , ska inte vara några större problem att få igång så länge som ja kommit hem till garaget. haken är att bilen finns 40 mil hemmifrån men den är bessad osv så hade funderingar på att köra den hem på 5, min fråga är bara då.

kan det ta skada av att den går overksamm  eller spelar det ingen roll.

tackar för svar

mvh G
Senast redigerat av GuRaN__StUdiO (3 oktober 2009)

465 Inlägg
3 oktober 2009
GuRaN__StUdiO skrev:
tjena alla.

ska igågn och skaffa hem vinterprojektet nu och har fått tag på en bmw 520i som går på 5 cylindrar istället för 6 , ska inte vara några större problem att få igång så länge som ja kommit hem till garaget. haken är att bilen finns 40 mil hemmifrån men den är bessad osv så hade funderingar på att köra den hem på 5, min fråga är bara då.

kan det ta skada av att den går overksamm  eller spelar det ingen roll.

tackar för svar

mvh G

skada? klart den tar skada.. vet ju inte vad som har hänt, tänk om ngt hänt med kolven tex & du kör 40mil med den.. så kommer ju cylindern pajja oxå.. om den inte redan gjort det:)

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 oktober 2009
Lär ju inte va så bra för katten om inte annat, en massa oförbränd soppa lär ju hamna där.
40 mil = ca 40 liter bensin / 6 cyl = ca 6,3 liter

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Med.lem
3 759 Inlägg
3 oktober 2009
m50 stänger väll av soppan till den burken som inte tänder.
Tvivlar på att m20 gör det.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 oktober 2009
Aerocombi skrev:
Lär ju inte va så bra för katten om inte annat, en massa oförbränd soppa lär ju hamna där.

det kommer man ju från igenom att bara koppla ut spridaren...

110 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
iof men kopplar man ur spridan så är juv den oförbrända bensinen borta men klart det blir lite knas i motorsystemet men samtiigt som själva kolven inte har gett sig så borde han vell få den smörja han behöver för att bara vara hmm

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 oktober 2009
Xoff skrev:
Aerocombi skrev:

det kommer man ju från igenom att bara koppla ut spridaren...

Ja det är klar man behöver ju kanske inte den smörjning/kylning som bränslet ger om den inte tänder på den cylindern. Men jag skulle ända inte köra den hem.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Körv
3 535 Inlägg
3 oktober 2009
Om jag inte minns fel så brukar väl felet vara tändkabel. Eller något sånt där dumt till dessa motorer. Vet iaf om några kompisar som haft diverse problem med olika beemers. (Till exempel just en som hade samma fel på 520)

Truckdriving Man

Med.lem
3 759 Inlägg
3 oktober 2009
decib3L skrev:
Om jag inte minns fel så brukar väl felet vara tändkabel. Eller något sånt där dumt till dessa motorer. Vet iaf om några kompisar som haft diverse problem med olika beemers. (Till exempel just en som hade samma fel på 520)

Beror på vilken motor han har.

110 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Förutom spridaren på den cylinder som inte brinnar, hade nog också kopplat bort lambdasonden (kanske finns fler), så systemet inte försöker kompensera för den cylinder som bara pumper luft. Sen ska du köra hur försiktigt som helst.

mm  jo sant det hade juv varit en variant, men om den kopplas ur så går vll systemet på grundinställningar för bränsletillförsel,? just så att man då inte brassar på så att det går tort i cylindrarna, men kalrt det e juv en tanke

det med tändkablarna har jag tittat på emdoch värkar i många andra fall vara ett problem så ska ta och plocka med mig lite sånna mr ytliga delar som tändstift och diverse men klart har han gnista redan vid köp så blir det juv lite anorlunde men viktigaste är bara att man vågar köra hem han så kan ja fixa allt sen, behöver juv inte hålla några 180 hela vägen wink

104 Inlägg
3 oktober 2009
Starta en tråd på autopower.se. Många kunninga där, kan eventuellt hjälpa dig felsöka.

110 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
mm iof men blir svårt att felsöka mitt framför ögonen på köparn så det handlar mest om man vågar köpat för gör ja det så måste jag köra hem den och a osv så därav blir det bara en grundlig fråga.

vågar man köran.

ja / nej

Med.lem
3 759 Inlägg
3 oktober 2009
Jag hade inte gjort det.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 oktober 2009
Jag hade inte heller gjort det. Gissar på buskörd + M20 = trasig vippa/vippor

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

320 Inlägg
3 oktober 2009
jag var med på en polares köp av en e30 M20 motorn. bilen gick bara på 5cyl. så vi beslöt oss för en bogsering. körde i 60-70blås i 8mil med den utan problem.

eftersom du ska så långt med bilen avråder jag från att köra den. bogsera, skaffa en trailer eller köp något närmare wink
har du tur och får igång den så är de väll bara å köra. men det är alltid en stor chansning. speciellt när du ska 40 mil för den.

Bmw Ownz

110 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Frrla skrev:
jag var med på en polares köp av en e30 M20 motorn. bilen gick bara på 5cyl. så vi beslöt oss för en bogsering. körde i 60-70blås i 8mil med den utan problem.

eftersom du ska så långt med bilen avråder jag från att köra den. bogsera, skaffa en trailer eller köp något närmare wink
har du tur och får igång den så är de väll bara å köra. men det är alltid en stor chansning. speciellt när du ska 40 mil för den.

jo sant.  na men får ja inte tag på en tranport eller liknande så fårdet nog vara. emn tackar för tipsen från alla. jäkligt att tro på sin egna uppfattning om det kan gå för snett ;9

hare.

tjing

Sök