3680
Sök

Hjälp har köpt en plasma tv behöver råd?någon? jag är inte nöjd

876 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan köpte en tv i går en 42"panasoic "PLASMA" och tycker att folt etc som är i bakrunden i tvn är sudiga samt att när det går fort tex någon springer"" så hänger den inte med ,blir det bättre med en plasma med tex 400htz har i dag 100htz   eller är det något annat att tänka på   Tacksam   för svar (Och bara folk som vet vad dom talar om)

mvh

135 Inlägg
3 oktober 2009
Du kan ju alltid prova med att ställa ner kontrasten lite.

876 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
sanhoj skrev:
Du kan ju alltid prova med att ställa ner kontrasten lite.

Har prova men faan blir inte nöjd:S

1 634 Inlägg
3 oktober 2009
bakgrunden bli alltid suddig då skärpan är inställd på det som fokuseras på. Vad har du för signalkälla? Du får ju rätt sunkig bild om du inte kör med viasat eller canal digital. Boxer ger ganska dålig bild, viasat mycket bättre, canal digital ännu bättre. Sedan får man väl fråga vad tv:n kosta. Idag kan man ju köpa stor platt tv för 4-5k, känns som att kvaliteten på de inte bör kunna jämföras för de uppåt 15-20k.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

89 Inlägg
3 oktober 2009
"Dock tog det ca 500 timmar innan jag kände ett plasma bilden var behaglig att titta på."
Även så ska analog tv inte vara lika bra som digital tv (vilket syns på plasma apparater).

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
3 oktober 2009
Förklara lite så man förstår så kanske du får vettig hjälp.
Folk i bakgrunden är suddiga? Kallas för kort skärpedjup, antar att du haft för liten tv innan den här för att nånsin sett det förut?
Och "när det går fort tex någon springer så hänger den inte med" låter ju som.. eer.. va? Vad exakt är det som händer? Och varför skulle det hjälpa genom att pumpa upp uppdateringsfrekvensen till 400hz när det du tittar på ändå bara maxxa 60hz?
sanhoj: Ändra kontrasten? Chansar du bara för att låta ball och kunnig?

Tror för övrigt det här bara är ett big case of sbs. ;P

Whine whine!

876 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
bakgrunden bli alltid suddig då skärpan är inställd på det som fokuseras på. Vad har du för signalkälla? Du får ju rätt sunkig bild om du inte kör med viasat eller canal digital. Boxer ger ganska dålig bild, viasat mycket bättre, canal digital ännu bättre. Sedan får man väl fråga vad tv:n kosta. Idag kan man ju köpa stor platt tv för 4-5k, känns som att kvaliteten på de inte bör kunna jämföras för de uppåt 15-20k.

Mvh Andreas

Tack för ett bra svart tv'n jag köpte kosta 7,000kr(ekonomin tillåter inte mycket mer) och är en panasonic 42" plasma 100mhz  Obs kör via det analoga  "tvjack" ingen box eller liknade,,

ett par frågar
1. tror du jag få en bättre bild med mer mhz? (kanske för 8,000kr)?
2.kan det bli lite bättre bild med en såkallad antenförstärkare?
3.finns det någat annat man kan göra/köpa för att förbätta bilden?
4.läste i någon tv tråd att man kunde torka av tvn varje kväll med nåt ??vad kan det betyda?

hoppas på svar

tackar

mvh rayya trevlig kväll..

876 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Ja är lite dålig på att formulera mig:P men hur ska ja  förklara typ tex när någon/något rör sig fort i tv så blir tex ansiktena otydliga/bilen otydligen vad man nu vill!

Tack för ett bra svart tv'n jag köpte kosta 7,000kr(ekonomin tillåter inte mycket mer) och är en panasonic 42" plasma 100mhz  Obs kör via det analoga  "tvjack" ingen box eller liknade,,

ett par frågar
4.läste i någon tv tråd att man kunde torka av tvn varje kväll med nåt ??vad kan det betyda?

hoppas på svar

tackar

Urkas skrev:
Förklara lite så man förstår så kanske du får vettig hjälp.
Folk i bakgrunden är suddiga? Kallas för kort skärpedjup, antar att du haft för liten tv innan den här för att nånsin sett det förut?
Och "när det går fort tex någon springer så hänger den inte med" låter ju som.. eer.. va? Vad exakt är det som händer? Och varför skulle det hjälpa genom att pumpa upp uppdateringsfrekvensen till 400hz när det du tittar på ändå bara maxxa 60hz?
sanhoj: Ändra kontrasten? Chansar du bara för att låta ball och kunnig?

Tror för övrigt det här bara är ett big case of sbs. ;P

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
3 oktober 2009
1. En tv med mer mhz? Så man kan få tv-apparater som uppdaterar bilden flera miljoner gånger i sekunden för bara 8000kr? (ett mer seriöst svar på det är väl nej, du får inte bättre bild med högre HZ)
2. Du kan nog kanske få bättre bild ja, men ditt problem har inte med signalen att göra.
4. Torka av tvn med nåt varje kväll? Wtf? Funkar nog lika bra som att sätta på en nylonstrumpa för att få färgtv. Har du hört den om Bellman också? :P

volvoperfomanceclub skrev:
Ja är lite dålig på att formulera mig:P men hur ska ja  förklara typ tex när någon/något rör sig fort i tv så blir tex ansiktena otydliga/bilen otydligen vad man nu vill!

Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Låter som nåt sånt där äckligt "supermotionmegaplusjaddajadda" som dom prockar på en på såna där nya tv-apparater. Det ska gå att stänga av nånstans, vet dock inte var eller hur. Ska se om jag kan googlea fram nåt...

Whine whine!

2 271 Inlägg
3 oktober 2009
om du inte har? skaffa digitaltv bums!!! enorm skillnad.
Jag har både en plasma och en lcd för ett par kr mer än dig, men utan digital källa
är det värdelöst.
Det gäller mer eller mindre alla "platt"TV.

//Tompa

876 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Digitalbums??rollsmile

lingua skrev:
om du inte har? skaffa digitaltv bums!!! enorm skillnad.
Jag har både en plasma och en lcd för ett par kr mer än dig, men utan digital källa
är det värdelöst.
Det gäller mer eller mindre alla "platt"TV.

//Tompa

876 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Som du märker är inte tv-prylar min grejj:P haha...
anledningen att jag fråga det där med mhz är att säljaren jag pratade med visade 3 st olika 1st med 50mhz 1st med 100mhz och en med 600mhz och från 50-100mhz var det stor skillnad men inte så jätte stor mellan 100-600mhz dock tror ja han visade från någon digitalbox"

Och därför undra ja om jag tjänar mycket på att lämna tillbaka min tv på 100mhz och lägga till 2000kr-2,500kr för att få ex 400mhz är det värt pengarna?

Och ang det där med något medel ....det såg ja i något forum !vet varken vad det är till eller hur det funkar men mne

hare:cool:

Urkas skrev:
1. En tv med mer mhz? Så man kan få tv-apparater som uppdaterar bilden flera miljoner gånger i sekunden för bara 8000kr? (ett mer seriöst svar på det är väl nej, du får inte bättre bild med högre HZ)
2. Du kan nog kanske få bättre bild ja, men ditt problem har inte med signalen att göra.
4. Torka av tvn med nåt varje kväll? Wtf? Funkar nog lika bra som att sätta på en nylonstrumpa för att få färgtv. Har du hört den om Bellman också? tongue

Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Låter som nåt sånt där äckligt "supermotionmegaplusjaddajadda" som dom prockar på en på såna där nya tv-apparater. Det ska gå att stänga av nånstans, vet dock inte var eller hur. Ska se om jag kan googlea fram nåt...

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
4 oktober 2009
anledningen att jag fråga det där med mhz är att säljaren jag pratade med visade 3 st olika 1st med 50mhz 1st med 100mhz och en med 600mhz och från 50-100mhz var det stor skillnad men inte så jätte stor mellan 100-600mhz dock tror ja han visade från någon digitalbox"

Och därför undra ja om jag tjänar mycket på att lämna tillbaka min tv på 100mhz och lägga till 2000kr-2,500kr för att få ex 400mhz är det värt pengarna?

Och ang det där med något medel ....det såg ja i något forum !vet varken vad det är till eller hur det funkar men mne

Säljaren vill bara sälja dyra prylar. Anledningen till att det var så stor skillnad mellan 50hz och 100hz beror antagligen på att han satt igång en sån där ful intepoleringsjunk så det ser ut att vara fler bilder i sekunden än vad det verkligen är. Tekniskt mumbo jumbo som iaf JAG skulle stänga av direkt då det är så jäkla fult och för att det inte längre ser film ut.
.. men det är oftast bara jag det.
Men iaf, nej, högre hz ger i inte bättre bild.

Kollade lite btw, kolla om du hittar nåt i menyerna om "noise reduction", alltså brusreducering. Kanske förkortast NR eller BR eller nåt. Är den av kan du skippa den, men är den igång så stänger du av den så bör bilden bli bättre.

Och angående det där med mhz. Du blandar ihop det med datorer där MHZen står för megahertz, alltså antal MILJONER beräkningar per sekund. Mega är alltså ett annat ord för miljon.
Pratar vi tv-apparater så är det bara HZ (alltså inget m) då dom "bara" uppdaterar bilden 50-100 (eller whatever tillverkarna nu "hittar på" för att lura folk) gånger varje sekund.

Whine whine!

blacken
4 oktober 2009
Det skulle mycket väl vara så, att din signal i det analoga nätet, är lite"junkig" eller låg, rekommenderar att du investerar i en digitalbox..

876 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Urkas skrev:

Säljaren vill bara sälja dyra prylar. Anledningen till att det var så stor skillnad mellan 50hz och 100hz beror antagligen på att han satt igång en sån där ful intepoleringsjunk så det ser ut att vara fler bilder i sekunden än vad det verkligen är. Tekniskt mumbo jumbo som iaf JAG skulle stänga av direkt då det är så jäkla fult och för att det inte längre ser film ut.
.. men det är oftast bara jag det.
Men iaf, nej, högre hz ger i inte bättre bild.

Kollade lite btw, kolla om du hittar nåt i menyerna om "noise reduction", alltså brusreducering. Kanske förkortast NR eller BR eller nåt. Är den av kan du skippa den, men är den igång så stänger du av den så bör bilden bli bättre.

Och angående det där med mhz. Du blandar ihop det med datorer där MHZen står för megahertz, alltså antal MILJONER beräkningar per sekund. Mega är alltså ett annat ord för miljon.
Pratar vi tv-apparater så är det bara HZ (alltså inget m) då dom "bara" uppdaterar bilden 50-100 (eller whatever tillverkarna nu "hittar på" för att lura folk) gånger varje sekund.

Fy faan du ska ha ett stort tack big_smile känns mycket bättre nu hehe tusen tack du har räddat min natt:P då kan mna släppa det då!

hare bra

mvh rayya

876 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Det skulle mycket väl vara så, att din signal i det analoga nätet, är lite"junkig" eller låg, rekommenderar att du investerar i en digitalbox..

Lite jobbigt att köra via en box då min tv bet på hyran då det varken går att välja till eller välja i från känns segt att skaffa ett abonumang med box och samtidigt sitta och bet för det man redan har tongue

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 oktober 2009
Testa koppla in en dvd- (eller om möjligt bluray-) spelare och se hur bilden blir. ta en ny film och titta på och se om du är nöjd. I butiken nyttjar de mycket för att få det speciellt, vilket du egentligen inte behöver. smile

169 Inlägg
4 oktober 2009
Jag köpte en Panasonic 42" plasma och tyckte också det var lite grynig bild men sen köpte jag en modul med ett ComHem kort som jag sen stoppa in i Tv:n så det vart digitalt och villken skillnad det blev på både ljud och bild,så bor du i ett ComHem hus så fixa det mycket bättre än analogt..så jag är nöjd och det var också en TV för 7000kr,och som sagt så är inte ekonomin så mycket bättre för en TV..

Man blir aldrig för gammal för att leka med bilar.

1 634 Inlägg
4 oktober 2009
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

ett par frågar

hoppas på svar

tackar

Där har du problemet. Jag fick också börja betala för tv-kanalerna jag redan hade gratis för att få en vettig bild när jag bodde i lägenhet. wink
Men jag kan starkt rekommendera canal digital och HD-box. Helt suveränt.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

9 108 Inlägg
4 oktober 2009
Blir stor skillnad med digitalbox jämfört med analogt ja, speciellt på vissa kanaler tycker jag. Blir ju ett måste egentligen när man köper platt-tv.

Sök