3751
Sök

Kabeldragning...

51 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja!

Håller på och förbereder med lite ny kabel till mitt inkommande baskit och när jag drog den nya kabeln insåg jag att jordkabeln från batteri till chassi såg rätt tunn ut i min bil (Ford Mondeo..). Jag har alltså dragit en 20mm^2 idag och har en 10mm^2 sen tidigare från batteriet hela vägen till bagageutrymmet.

Kommer köra två steg, ett Kicker zx450.2 bryggkopplat i 450wrms 4 ohm och ett billigt Mutant SP280 på ca 80wrms i 4 ohm. Behöver man uppgradera jordkabeln redan nu eller är systemet jordat extra via generatorn eller liknande? Jordkabeln från batteriet såg ut att vara 10-15mm^2 ungefär? Rent logiskt känns de som jag skulle behöva minst 30mm^2 på jorden på batteriet?

134 Inlägg
4 oktober 2009
#2
Om du har pengar så köpa en tjock jordkabel och dra från batteriet till ren plåt.

51 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#3
Jo, klart man har pengar men är det ens nödvändigt? Vid hur många watt är det dags att se över jordningen av batteriet? Kanske är en dum fråga (hur långt är ett snöre)? big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 oktober 2009
#4
Byyyyyt! Den jordkabeln som sitter där är dimensionerad för förbrukarna som finns i bilen från fabriken, knappt det. När du nu petar i en massa ljud så räcker den inte på långa vägar och kommer att begränsa strömflödet. 35mm2 eller 50mm2 blir kalas där. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

560 Inlägg
5 oktober 2009
#5
Eller bara att sätta på en till lol

ChriZtoffer skrev:
Byyyyyt!

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

51 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#6
Blir en sväng förbi biltema efter jobbet smile

http://www.biltema.se/products/product. … emId=78307

jobbar påre
751 Inlägg
5 oktober 2009
#7
sätt en till kabel... se till att den sitter på en plåtren yta....oftast så sitter inte andra jordpunkter som är orignal med bilen på plåtrena ytor...

du bör ha MINST lika tjock (extra kabel) som du har strömkabel till steget..


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
#8
jimmyostrom skrev:
Eller bara att sätta på en till lol

ChriZtoffer skrev:
Byyyyyt!
Det är också en lösning. wink Men det beror ju på hur batteripolskon ser ut. Som det var i min bil så gick det inte att sätta dit en till kabel eller polsko, utan det var byte som gällde.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

medlem i GBrt
43 Inlägg
5 oktober 2009
#9
jorda direkt i karossen till slutsteget ist ser bara till att ytorna e plåtrena du kan dra alla jordkablar till en och samma bult i baljan bak eller i nån annan bult

riktiga män bränner gummi

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
#10
mr_stacy skrev:
jorda direkt i karossen till slutsteget ist ser bara till att ytorna e plåtrena du kan dra alla jordkablar till en och samma bult i baljan bak eller i nån annan bult
Eller så gör man riktigt och jordar i bältesfästet eller något annat som sitter i en bärande balk då det ger absolut bäst jord. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

medlem i GBrt
43 Inlägg
5 oktober 2009
#11
ChriZtoffer skrev:
mr_stacy skrev:
jorda direkt i karossen till slutsteget ist ser bara till att ytorna e plåtrena du kan dra alla jordkablar till en och samma bult i baljan bak eller i nån annan bult
Eller så gör man riktigt och jordar i bältesfästet eller något annat som sitter i en bärande balk då det ger absolut bäst jord. wink
jo men de funkar ju att jorda i en bult i bagaget bara den e skruvad i karossen

riktiga män bränner gummi

jobbar påre
751 Inlägg
5 oktober 2009
#12
mr_stacy skrev:
jorda direkt i karossen till slutsteget ist ser bara till att ytorna e plåtrena du kan dra alla jordkablar till en och samma bult i baljan bak eller i nån annan bult
klart man jordar direkt i chassit...men där emot behöver man inte dra igenom samma bult... de är lättast men inte bäst..


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
#13
mr_stacy skrev:
ChriZtoffer skrev:
mr_stacy skrev:
jorda direkt i karossen till slutsteget ist ser bara till att ytorna e plåtrena du kan dra alla jordkablar till en och samma bult i baljan bak eller i nån annan bult
Eller så gör man riktigt och jordar i bältesfästet eller något annat som sitter i en bärande balk då det ger absolut bäst jord. wink
jo men de funkar ju att jorda i en bult i bagaget bara den e skruvad i karossen
Ja det gör det, men det blir inte riktigt optimalt. En bult fästad i en bärande balk är det som gäller för att få riktigt bra jord. Att bara sätta i en bult skruvad i karossen blir inte riktigt bra då just den karossdelen kan vara dåligt svetsad eller till&med limmad. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
5 oktober 2009
#14
Bästa punkten är vid bältes hållare, kolla även jorden mellan kaross och batteri, brukar oftas vara klena kablar där och det gör stor skillnad med riktigt jord till steg och batteri
//Mvh A

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

jobbar påre
751 Inlägg
5 oktober 2009
#15
ChriZtoffer skrev:
mr_stacy skrev:
ChriZtoffer skrev:

Eller så gör man riktigt och jordar i bältesfästet eller något annat som sitter i en bärande balk då det ger absolut bäst jord. wink
jo men de funkar ju att jorda i en bult i bagaget bara den e skruvad i karossen
Ja det gör det, men det blir inte riktigt optimalt. En bult fästad i en bärande balk är det som gäller för att få riktigt bra jord. Att bara sätta i en bult skruvad i karossen blir inte riktigt bra då just den karossdelen kan vara dåligt svetsad eller till&med limmad. wink
du har helt rätt:) men de man även behöver ha överseende med är att man MÅSTE göra både plåten runt hålet rent från färg..sen även bältets fäste ska slipas ren..annars blir de inte optimalt alls... jag fick bättre jord i min bil nu när ja flyttade jordningen bak till baljan istället för bulten.men de beror då på att jag inte slipat nog mkt på bältets fäste,...


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
#16
Helt rätt! Det spelar ingen roll vart man jordar ifall man inte ser till så att kabelskon har bra kontakt med plåten under. Då kan man sätta i vilken bult som helst som har lite grovlek då det ändå bara kommer att jorda genom den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

51 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#17
Var på biltema efter jobbet och de hade inte så jätte grova kablar i lager som var tillräckligt långa så jag köpte en 16mm^2 och tänkte jorda mellan chassi och batteriet med denna. Alltså kompletterar befintliga kablar. Vad är första tecknen på att man har dålig jord? Att steget blir varmt och överhettat?

10 287 Inlägg
6 oktober 2009
#18
Ett vanligt tecken är att man börjar få konstiga knäppningar och missljud när spelaren växlar låtar mm. Dvs man har knäckt jorden i lågnivån i sin HU.

99 av 100 trådar om kabledragning handlar om hur grov plus man behöver men nämner aldrig jorden. Det är extremt viktigt att se till att jorden är absolut felfri och ett bra ställe att börja på är att titta mellan batteri och kaross.

/Göran

daniz skrev:
Vad är första tecknen på att man har dålig jord?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skogsfan
649 Inlägg
6 oktober 2009
#19
Går även mycket bra att svetsa dit jorden roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/553834_hhrk8i.jpg
Senast redigerat av Faniskogen (6 oktober 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

51 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#20
Enklaste sättet att kontrollera att man fått bra kontakt på jorden är att mäta spänningen vid batteriet och sedan se hur mycket förlust man får vid steget va? Ska detta göras när steget spelar eller bara är påslaget men i vila?


Sök