3573
Sök

Starkaste rödblocket? Marinvev=smidd?

402 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjena, håller nu på att införskaffa mej delar till mitt nya turbobygge som ska byggas nu i vinter.
Min fråga är nu vilket som är det starkaste blocket?
Alltså bara själva blocket utan vev, stakar o kolvar.

O sen har jag en till fråga, jag har en kompis som har en marinmotor ligger som han inte använder.
Funderar på om jag skulle ta den veven till mitt bygge.
Det som jag inte är riktigt säker på är om den veven är smidd eller ej?

Någon som vet detta?
Om ni inte vet va ni pratar om så skriv inget alls istället. Blir bara förvirrande när alla skriver olika saker.

MVH//Jocke

10 287 Inlägg
5 oktober 2009
#2
Sannolikt B234 block. Det skall dock finnas två gjutningar vad jag har hört.
Hur mycket effekt är du ute efter?
Under typ 700-800 Hkr så kan du lika gärna köra med B230FT block eller B23 med foder eller nåt sånt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

268 Inlägg
5 oktober 2009
#3
Marinvevar har längre slaglängd vad jag har hört?  Så är det iallafall på B20.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 oktober 2009
#4
Freddy_Fish skrev:
Marinvevar har längre slaglängd vad jag har hört?  Så är det iallafall på B20.

Stämmer, sen är dom inte smidda vad jag känner till.

Sen finns det ju olika marin axlar som passar i olika årsmodeller.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (5 oktober 2009)

Jonas

402 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Sannolikt B234 block. Det skall dock finnas två gjutningar vad jag har hört.
Hur mycket effekt är du ute efter?
Under typ 700-800 Hkr så kan du lika gärna köra med B230FT block eller B23 med foder eller nåt sånt.

/Göran

Jag hade tänkt 500-550 så då kanske mitt b230fk block från 95 fungerar utmärkt?
Föresten,  du vet inte hur det var med marinveven?
Om den är smidd eller inte, jag har hört att den ska vara det. Men som sagt många säger olika men du verkar jue ha lite koll på vad du snackar om.

MVH//Jocke

268 Inlägg
5 oktober 2009
#6
Hedlisch skrev:
Sharky skrev:
Sannolikt B234 block. Det skall dock finnas två gjutningar vad jag har hört.
Hur mycket effekt är du ute efter?
Under typ 700-800 Hkr så kan du lika gärna köra med B230FT block eller B23 med foder eller nåt sånt.

/Göran

Jag hade tänkt 500-550 så då kanske mitt b230fk block från 95 fungerar utmärkt?
Föresten,  du vet inte hur det var med marinveven?
Om den är smidd eller inte, jag har hört att den ska vara det. Men som sagt många säger olika men du verkar jue ha lite koll på vad du snackar om.

MVH//Jocke

Kan inte tänka mej att marinveven är smidd, har aldrig ens hört talas om det..

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

283 Inlägg
5 oktober 2009
#7
konstigt vad jag vet så är volvos marinvevar smidda:)

402 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#8
bear_volvo skrev:
konstigt vad jag vet så är volvos marinvevar smidda:)

Okej smile hur säker är du på det?
Jag hoppas att dom är det för det blir jue mycke billigare än att köpa en ny smidd av sten parner.

Rapidoz
688 Inlägg
6 oktober 2009
#9
skaffa block med oljekylning till kolvarna om du ändå ska leka.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 oktober 2009
#10
940turboplus skrev:
skaffa block med oljekylning till kolvarna om du ändå ska leka.

kan du förklara för mig varför folk är så kåta i oljekylning ?


Bonntrimmare
620 Inlägg
6 oktober 2009
#11
du behöver nog inte oroa dig om veven jag har aldrig hörttalas om någon som har kört sönder en volvo vev!!!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

102 Inlägg
6 oktober 2009
#12
Xuri skrev:
940turboplus skrev:
skaffa block med oljekylning till kolvarna om du ändå ska leka.

kan du förklara för mig varför folk är så kåta i oljekylning ?

undrar samma.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 oktober 2009
#13
Xuri skrev:
940turboplus skrev:
skaffa block med oljekylning till kolvarna om du ändå ska leka.

kan du förklara för mig varför folk är så kåta i oljekylning ?

för att inte bränna hål i dem??? hade varit göt om någon insatt kan tala om exakt varför dock?...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 oktober 2009
#14
AcesHigh666 skrev:
Xuri skrev:
940turboplus skrev:
skaffa block med oljekylning till kolvarna om du ändå ska leka.

kan du förklara för mig varför folk är så kåta i oljekylning ?

för att inte bränna hål i dem??? hade varit göt om någon insatt kan tala om exakt varför dock?...

Jo för å kyla å för extra smörjning... men alla på garaget skriver bara "köp block med oljesprut osv" för minsta lilla.. folk som inte ens vet vad de är utan bara nått dom läst...

dom gamla blocken funkar alldeles utmärkt...hur många b23er rullar de inte med mycke mos å de fanns inte oljesprut som tillval på dom inte...

bränner man hål i kolvar är de pga av för lite sås(kylning) eller tex för högt cylindertryck.... då smälter kolvar och man får materialförflyttning osv.


102 Inlägg
6 oktober 2009
#15
varför vilja ha massa olja som flyger runt när man börjar varva lite? samt göra den där viktningen av kolvar och stakar samt balanseringen ogjort?


402 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#16
janni_ruda skrev:
varför vilja ha massa olja som flyger runt när man börjar varva lite? samt göra den där viktningen av kolvar och stakar samt balanseringen ogjort?

Är det alltså bättre att ta ett äldre block, typ B23?
Då har jag smidd vev från början också smile

Just marinveven vill jag inte ha pga att jag får 2.5 liter utan bara för att få veven smidd.
Vill ha en jävligt tålig bottendel.

Men som sagt smidd vev har jue B23:an från början.
Jag ville ha b230 från -93 för att få oljekylning under kolvarna. Men om det bara försämrar varvvilligheten så vill jag inte ha det tongue
Vill jue kunna varva 7200 iaf

MVH//Jocke

1 758 Inlägg
7 oktober 2009
#17
B204-turboblock?
Nackdelar: 2 liter istället för 2,3, svåra att få tag i.
Fördelar: Tjockare cylinderväggar, oljesprut, smidda delar (vev, stakar, kolvar).

Egentligen lär blocket inte spela någon större roll, bara man undviker första "generationens" B230 (85-88).
Blocken i sig är över lag stadiga och varken block eller vev brukar ställa till problem. Så om du ändå ska byta kolvar och stakar så spelar det knappast någon större roll vad du har som grund.
De som annars brukar anses som bra grundmotorer att bygga på är B23ET eller turboblocken mellan 94-98.

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
7 oktober 2009
#18
204 blocket?.. är det smidda detaljer i en 16v turbo original? yikes..
är väl bara B23ET som har allt smitt från början va?..

jag skulle faktiskt säga just ett FK block som du har!.. vad jag hört ska det vara det stabilaste blocket!.. så länge allting är fräsht!

å andra sidan så tror jag själva blockämnena är rätt likvärdiga?!.. är ju innehållet som gör det wink..

sen kanske det även finns olika storlekar på lagrena och antalet lager och dylikt på veven?..


925 Inlägg
7 oktober 2009
#19
Golf Diesel från -80talet. Alltså generationen FÖRE TDI. Hade problem med sprickor i topplocken. Men bara på sugmotorn. På Turbomodellen satt det oljekylda kolvar. Topparna håller.
Det är ett väldigt effektivt sätt att transportera bort värmeenergi från förbränningen. Man kan ha tajtare kolvspel och få en tätare motor. Finns bara fördelar.

Däremot.. Varför är det så populärt med längslagiga vevaxlar? Förstår att det är bra när man ska dra husvagn, eller när man är ute efter låg bränsleförbrukning. Men varför på Turbomotorer?

Mats

4 001 Inlägg
7 oktober 2009
#20
Många som bygger N/A-maskiner på B230 turboblock pluggar oljekylningen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök