4893
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 oktober 2009
#41
Nu har jag aldrig kört odubbade vinterdäck men är det någonstans det kan bli pisshalt är det väll i stan och det har hänt både en och två gånger att man fått hjälpa till att putta på bilar på Sveavägen tongue Dels pga skit bakom spakarna men även pga hal vägbana med troligtvis odubbade eller i vart fall slutkörda dubbdäck.

Ibland undrar man vad politikerna rökt på....

Rock'n Roll

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 oktober 2009
#42
Jag skulle då INTE vilja köra i t.ex stockholm med dubbfritt när första halkan kommer. Folk bromsar och polerar vägen, likaså gasar och polerar...
Inte undra på att det blir smällar vareviga år... Och nästan alla hamnar i tidningen. "Trafikkaos i Stockholm".. Skrattar varenda gång.. Så länge det inte blir personskador så...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 oktober 2009
#43
maco skrev:
Friktionskraften blir starkare desto större normalkraften är.
F=μN (Friktionskraften = friktionskoefficienten x normalkraften).

Därmed har du större chans att ta dig fram med din klump med esp/tcs än vad Ida har med sin Renault Clio med varkeneller.

Men jag förstår ju att du vill tänka på miljön och hälsan iom att du bor i stockholm och köper en 2tons kärra...

Oooh, ska vi börja leka med mekanik? big_smile
Det är mycket riktigt att friktionen ökar med vikten (eller normalkraften, vilket i princip är samma skit fast vektorn pekar åt andra hållet istället). Det du glömmer är att en bil som väger mycket har mycket svårare att stanna eller ändra rörelseriktning än en lätt bil, den har alltså hög rörelsemängd eller kinetisk energi.

Rörelsemängd kan beskrivas som p = mv, där m = massa samt v = hastighet (fet stil = vektor, kursiv stil = skalär).

Det är lättast att titta på kinetisk energi dock, för det är den som beskriver det mekaniska arbetet som krävs för att kroppen ska stanna helt.
http://upload.wikimedia.org/math/5/d/0/5d0c874e5247b08bcf2c11c1d11f7c43.png, så det vi ser är att arbetet som krävs för att reducera hastigheten till noll är linjärt beroende av massan (men också att den är exponentiellt beroende av hastigheten, men vi säger att det är samma hastighet min Magnum och Idas Renault Clio färdas i så den kan vi stryka egentligen).

Självklart finns det ett samband mellan rörelsemängd och kinetiska energin, iom att p = mv så kan vi flytta om det till p/m = v och sedan stoppa in det i formeln för kinetiska energin där vi har v^2:
http://upload.wikimedia.org/math/5/f/f/5ffc51c20231894e32d3213e9620878e.png


Så en tyngre bil har svårare att stanna än en lätt bil. smile

Klart dubbade däck är bra skit, men det är bara bra skit när det är ett lager med is på vägbanan, inte när det bara är lite snorigt på ytan av asfalten, då får dubbarna inget grepp ändå. I Stockholm finns det nästan aldrig någon is eftersom man saltar som fan, så dubbdäcken gör nästan aldrig någon nytta. Det gäller bara anpassa sin körstil när det är riktigt isigt, det är inte så jävla svårt, det är bara att folk suger på att köra. Håll längre avstånd och kör inte så j-la fort så funkar dubbfria däck perfekt, och våra vägar kommer vara fina mycket längre!


677 Inlägg
7 oktober 2009
#44
Det är bara att inse, politikerna försökte först få oss att sluta köra bil i stockholm med höjda bensin skatten samt tull. När de insåg att det inte gick försöker de döda oss igenom att förbjuda dubbar. 

Bara att inse att Sverige är inte ett land för billister, speciellt stockholm.

Dubbdäck behövs för att rugga upp ytan efter saltdödaren på natten/morgonen.
Dubbfria hade varit skit bra om de struntade i att salta så jävligt

stahre
7 oktober 2009
#45
discokapten skrev:
stahre skrev:
FL3JM skrev:
Jag körde dubbfritt med Magnumen, gick hur bra som helst så länge man hade ESP'n på. Om jag kunde åka omkring med den stora 2-tonsklossen så ska fan alla andra kunna göra det också. Folk som måste ha dubbar för att köra i stockholm är ju bara för jävla sopiga. Dubbar behövs uppe i norr, inte i en storstad där det är snö typ 20 dagar totalt.
Dubbar sliter på asfalten och ökar partikelhalten i luften nått fruktansvärt. Det är inte direkt hälsosamt att andas in uppriven asfalt och skit, även om det kanske inte finns några vetenskapliga bevis för det.

Är det därför varenda jävla buss i hela uppsala stad som ska upp för carolinabacken (säger väl inte så mkt för er som inte vart i uppsala) kanar hit och dit, skapar toltalt kaos och smäller med andra...Kommer inte ihåg en vinter då inte bussarna kanar längst backen eller glider bakåt när dom ska uppför, skulle nog bita bättre med dubb just där i alla fall.
Och för dom som bor en bit utanför stan då? ska dom inte kunna köra i stan för att det är dubbförbjud,  när det är livssviktigt där dom bor...? Lite drygt att ha dubbla uppsättningar v-däck o byta varenda gång dom ska in till stan

Det handlar lika mycket om att bussförare inte kan köra som att dom inte har dubbade däck.

ehmm... så ALLA dom bussförare är dåliga på att köra buss menar du? Dom har ju ändå en utbildning, och att alla som ska upp för backen är dåliga förare är bull shit.

blacken
7 oktober 2009
#46
FL3JM skrev:
maco skrev:
Friktionskraften blir starkare desto större normalkraften är.
F=μN (Friktionskraften = friktionskoefficienten x normalkraften).

Därmed har du större chans att ta dig fram med din klump med esp/tcs än vad Ida har med sin Renault Clio med varkeneller.

Men jag förstår ju att du vill tänka på miljön och hälsan iom att du bor i stockholm och köper en 2tons kärra...

Oooh, ska vi börja leka med mekanik? big_smile
Det är mycket riktigt att friktionen ökar med vikten (eller normalkraften, vilket i princip är samma skit fast vektorn pekar åt andra hållet istället). Det du glömmer är att en bil som väger mycket har mycket svårare att stanna eller ändra rörelseriktning än en lätt bil, den har alltså hög rörelsemängd eller kinetisk energi.

Rörelsemängd kan beskrivas som p = mv, där m = massa samt v = hastighet (fet stil = vektor, kursiv stil = skalär).

Det är lättast att titta på kinetisk energi dock, för det är den som beskriver det mekaniska arbetet som krävs för att kroppen ska stanna helt.
http://upload.wikimedia.org/math/5/d/0/ … 1f7c43.png, så det vi ser är att arbetet som krävs för att reducera hastigheten till noll är linjärt beroende av massan (men också att den är exponentiellt beroende av hastigheten, men vi säger att det är samma hastighet min Magnum och Idas Renault Clio färdas i så den kan vi stryka egentligen).

Självklart finns det ett samband mellan rörelsemängd och kinetiska energin, iom att p = mv så kan vi flytta om det till p/m = v och sedan stoppa in det i formeln för kinetiska energin där vi har v^2:
http://upload.wikimedia.org/math/5/f/f/ … 20878e.png


Så en tyngre bil har svårare att stanna än en lätt bil. smile

Klart dubbade däck är bra skit, men det är bara bra skit när det är ett lager med is på vägbanan, inte när det bara är lite snorigt på ytan av asfalten, då får dubbarna inget grepp ändå. I Stockholm finns det nästan aldrig någon is eftersom man saltar som fan, så dubbdäcken gör nästan aldrig någon nytta. Det gäller bara anpassa sin körstil när det är riktigt isigt, det är inte så jävla svårt, det är bara att folk suger på att köra. Håll längre avstånd och kör inte så j-la fort så funkar dubbfria däck perfekt, och våra vägar kommer vara fina mycket längre!

Snygg teori del, men i verkligheten så är det så att en bil som har en massa hjälpjox och är tung har det lättare att ta sig fram och att stanna än en bil som inte har en massa jox och förkortningar till sin hjälp, den har det svårare att ta sig fram och att stanna med dubbfria hjul/sommardäck.
Är det isigt så är det enbart dubb som gäller..
Senast redigerat av blacken (7 oktober 2009)

blacken
7 oktober 2009
#47
stahre skrev:
discokapten skrev:
stahre skrev:

Är det därför varenda jävla buss i hela uppsala stad som ska upp för carolinabacken (säger väl inte så mkt för er som inte vart i uppsala) kanar hit och dit, skapar toltalt kaos och smäller med andra...Kommer inte ihåg en vinter då inte bussarna kanar längst backen eller glider bakåt när dom ska uppför, skulle nog bita bättre med dubb just där i alla fall.
Och för dom som bor en bit utanför stan då? ska dom inte kunna köra i stan för att det är dubbförbjud,  när det är livssviktigt där dom bor...? Lite drygt att ha dubbla uppsättningar v-däck o byta varenda gång dom ska in till stan

Det handlar lika mycket om att bussförare inte kan köra som att dom inte har dubbade däck.

ehmm... så ALLA dom bussförare är dåliga på att köra buss menar du? Dom har ju ändå en utbildning, och att alla som ska upp för backen är dåliga förare är bull shit.

Han har en punkt där visserligen så ska bussförarna ha en sk: utbildning, men av det som man hitintills har sett så verkar den inte av någon högre nivå.  Men det verkar som om dom moderna bussarna är sämre på att ta sig fram i dåligt väglag och hala backar är dom äldre bussarna. och dubbdäck finns väl inte till tunga fordon ännu?..

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
7 oktober 2009
#48
Jäklar vad billigt det här blir, Köpa nya dubbfria däck till 4 bilar..
Och så har man 4 uppsättningar med nästan nya dubbdäck.. Känns ju bra.

Skulle inte förvåna mig om skiten går igenom..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

526 Inlägg
7 oktober 2009
#49
Stockholm ska ju bli Cyklisternas stad som det så fint heter...
Dom ska få bredare cykelbanor, höga böter för att parkera i cykelfält eller på något vis hindra..

Men om det ska bli förbjudet med dubbdäck på bilar i innerstaden,, borde det inte gälla cyklisterna med??
Deras dubbdäck..

Detta är bara början kan jag säga er smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 oktober 2009
#50
Turbo_Erik skrev:
Detta är bara början kan jag säga er smile

För att använda ett slitet uttryck:
-No shit, Sherlock. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 353 Inlägg
7 oktober 2009
#51
joakim89 skrev:
ALDRIG MER o dubb fritt livsfarligt för fan. de funkar inte här uppe norra sverige. på snö gick de väl på nått sätt men inte på blank is då va de bara handbroms i varje kurva som gällde. aldrig varit i diket så många gånger som med den bilen.

Det beror ju lite åp hur man kör också ;P

jag åkte BMW'n en vinter med urdubbade dubbdäck bak och helt nya dubbdäck fram och jag tog mig fram jättebra ändå.

både på snö och is ^^

There's no replacement for displacement

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 oktober 2009
#52
blacken skrev:
FL3JM skrev:
maco skrev:
Friktionskraften blir starkare desto större normalkraften är.
F=μN (Friktionskraften = friktionskoefficienten x normalkraften).

Därmed har du större chans att ta dig fram med din klump med esp/tcs än vad Ida har med sin Renault Clio med varkeneller.

Men jag förstår ju att du vill tänka på miljön och hälsan iom att du bor i stockholm och köper en 2tons kärra...

Oooh, ska vi börja leka med mekanik? big_smile
Det är mycket riktigt att friktionen ökar med vikten (eller normalkraften, vilket i princip är samma skit fast vektorn pekar åt andra hållet istället). Det du glömmer är att en bil som väger mycket har mycket svårare att stanna eller ändra rörelseriktning än en lätt bil, den har alltså hög rörelsemängd eller kinetisk energi.

Rörelsemängd kan beskrivas som p = mv, där m = massa samt v = hastighet (fet stil = vektor, kursiv stil = skalär).

Det är lättast att titta på kinetisk energi dock, för det är den som beskriver det mekaniska arbetet som krävs för att kroppen ska stanna helt.
http://upload.wikimedia.org/math/5/d/0/ … 1f7c43.png, så det vi ser är att arbetet som krävs för att reducera hastigheten till noll är linjärt beroende av massan (men också att den är exponentiellt beroende av hastigheten, men vi säger att det är samma hastighet min Magnum och Idas Renault Clio färdas i så den kan vi stryka egentligen).

Självklart finns det ett samband mellan rörelsemängd och kinetiska energin, iom att p = mv så kan vi flytta om det till p/m = v och sedan stoppa in det i formeln för kinetiska energin där vi har v^2:
http://upload.wikimedia.org/math/5/f/f/ … 20878e.png


Så en tyngre bil har svårare att stanna än en lätt bil. smile

Klart dubbade däck är bra skit, men det är bara bra skit när det är ett lager med is på vägbanan, inte när det bara är lite snorigt på ytan av asfalten, då får dubbarna inget grepp ändå. I Stockholm finns det nästan aldrig någon is eftersom man saltar som fan, så dubbdäcken gör nästan aldrig någon nytta. Det gäller bara anpassa sin körstil när det är riktigt isigt, det är inte så jävla svårt, det är bara att folk suger på att köra. Håll längre avstånd och kör inte så j-la fort så funkar dubbfria däck perfekt, och våra vägar kommer vara fina mycket längre!

Snygg teori del, men i verkligheten så är det så att en bil som har en massa hjälpjox och är tung har det lättare att ta sig fram och att stanna än en bil som inte har en massa jox och förkortningar till sin hjälp, den har det svårare att ta sig fram och att stanna med dubbfria hjul/sommardäck.
Är det isigt så är det enbart dubb som gäller..

Ja men båda bilarna har ju ABS, det är det enda som används när man försöker stanna. ESP är för att häva sladdar, då bromsar den på hjulen individuellt, men det är när man svänger eller accelererar, inte när man ska stanna.

Om du jämför en bil med ABS och en utan så är det klart det blir stor skillnad, men det var inte det detta handlade om.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 oktober 2009
#53
Batta skrev:
joakim89 skrev:
ALDRIG MER o dubb fritt livsfarligt för fan. de funkar inte här uppe norra sverige. på snö gick de väl på nått sätt men inte på blank is då va de bara handbroms i varje kurva som gällde. aldrig varit i diket så många gånger som med den bilen.

Det beror ju lite åp hur man kör också ;P

jag åkte BMW'n en vinter med urdubbade dubbdäck bak och helt nya dubbdäck fram och jag tog mig fram jättebra ändå.

både på snö och is ^^

Köpte min bil i norrland, den har dubbfritt. Körde i snöslask och på is mer än halva vägen hem, och det gjorde inte ett dugg.  smile
Men urdubbade däck är ju tänkt att köras MED dubb, så det är nog en skaplig skillnad där.

Sen vintrarna här nere har inte gett mig några överraskningar trots avsaknaden av dubb.

Sen är det ganska breda däck också, 215... Så man kunde tro att dom dar klent i snö men det gör dom absolut inte. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 062 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#54
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … t-19478720

http://www.dn.se/sthlm/forbud-for-dubba … r-1.969596

Sådärja!  Nu kommer det redan att svinen skall se till att detta införs i HELA Stockholm. Då utgår jag från att jag kan sluta betala fordonsskatt eftersom vägnätet stängs av för mig då jag VÄGRAR kassera mina vinterdäck (10000kr X 2 fordon), för att en politiker skall plocka gröna PK poäng. Jag har dubbat för min och andras säkerhet, och DET talar ingen politiker om för mig hur jag skall förfara med!

Har skrivit till journalisten på DN och ifrågasatt detta kraftigt!

Känns som en manifestation vore på sin plats?

Skriv hit o säg er åsikt, mot detta odemokratiska beslut;

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/
Senast redigerat av TLO (8 oktober 2009)

"You Go, we go!"

2 118 Inlägg
8 oktober 2009
#55
alseryd skrev:
TLO skrev:
alseryd skrev:

Stämmer helt riktigt med vad du säger. Om ett fruntimmer klarar av att köra dubbfritt i norrland så tycker man ju att andra ska kunna hantera en bil efter vägen. Annars får dom nog ta om halkörningen.
Mvh Eva

Tyvärr är det ju så att i Stockholm har vi just sällan några snömängder utan mest frost och isbeläggningar pga att de saltar sönder varenda väg så fort det kommer två snöflingor. O så fort solen går i moln fryser denna saltsörja och blr----IS!

Så är det någonstans vi behöver dubb så är det i storstadsregionerna.

Det kan jag faktiskt förstå. Tycker även synd om er som har salt på vägarna.
Vi slipper ju det tack och lov.
Eva.

Nja.. beror på vilka vägar vi pratar om... hmm sad

D.i.l.l.i.g.a.f

235 Inlägg
8 oktober 2009
#56
behövs väl inga nya lagar om vinterdäck, om några år finns de ingen snö kvar ändå smile

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

526 Inlägg
8 oktober 2009
#57
Var ett Moderat borgarråd som uttalade sig i metro idag, Kommer inte ihåg vad kärringen heter...

Det är tydligen Hornsgatan som är först på tur att bli dubbdäcksfritt.. reporten ställde frågan: Ska man inte ens få korsa Hornsgatan med dubbdäck då? Då svarar kärringen.. typ, tycker du att man ska få köra mot enkelriktet en liten bit bara?
Och om EU godkänner förslaget... Då kommer Poisen få mycket att göra... Ska dom stå och lyssna om bilisterna har dubbdäck? Vore det inte bättre om dom försökte jaga inbrottstjuvar och pedofiler??

Jävla idioti... Jag kommer iaf att skita i förbudet... Inte kommer jag att¨åka runt hela stan för att komm in..
Bara för att jag inte får åka Hornsgatan med min dubbdäck?
Brukar alltid ta liljeholmsbron över och sen via Hornsgatan om jag ska in till stan..


1 062 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#58
Det intressanta även är att detta är ett helt odemokratiskt beslut, som helt saknar folklig förankring, taget av Hamilton i hennes egna intresse.
Polisen i stockholm är på samma linje, att detta är totalt ohållbart.

Som sagt, hur skall Stockholm Stad kompensera oss som de stänger ute från en hel stadsdel, vars gator vi betalar till i våra skatter?

Jag kommer absolut inte rätta mig efter detta förbud!

"You Go, we go!"

1 581 Inlägg
9 oktober 2009
#59
Ska bli jävligt kul o se hur alla stressade idioter i sthlm hanterar vintern sen utan dubbar. Kommer smällas nådigt mycket mer iaf när herr slips har försovit sig 2 minuter med sin nya bmw x6 eller mercedes och ska köra om den gamla tanten som ligger enligt hastighetsbegränsningen.

Är det bara jag eller märks det att det INTE är något som helst krav på utbildning för att bli politiker? Hur fan gör man för o bli det för jag är då 100 000x mer lämpad än någon av dem som sitter nu.

Då vet man det iaf också. Julhandeln lär ju påverkas om inte utomstående i dem mindre städerna runt om får handla i sthlm utan att riskera böter för olovligt framförande av fordon. Helt sjukt.

Så nu ska man inte kunna hämta/lämna sin flickvän på centralstation i city pga detta. Dem har ju för fan redan trängselskatt i staden!
Senast redigerat av Fellow (9 oktober 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
9 oktober 2009
#60
I Oslo (Norge) så kostar det pengar att använda dubbdäck, alltså en avgift.
Det betyder ju att många/dom flesta kör dubbfritt, antingen är norrmännen mycket bättre förare eller nått.
För inte f*n krockar dom mer bara för att dom åker dubbfritt?
Jag har inte åkt dubbat på många år och jag  kör mellan 7-10 000mil om året , det är kanske ett par ggr per år jag har önskat mig dubbdäck, men annars är jag glad att slippa skiten.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar


Sök