FL3JM skrev:
Oooh, ska vi börja leka med mekanik?
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Det är mycket riktigt att friktionen ökar med vikten (eller normalkraften, vilket i princip är samma skit fast vektorn pekar åt andra hållet istället). Det du glömmer är att en bil som väger mycket har mycket svårare att stanna eller ändra rörelseriktning än en lätt bil, den har alltså hög
rörelsemängd eller
kinetisk energi.
Rörelsemängd kan beskrivas som
p =
mv, där m = massa samt v = hastighet (fet stil = vektor, kursiv stil = skalär).
Det är lättast att titta på kinetisk energi dock, för det är den som beskriver det mekaniska arbetet som krävs för att kroppen ska stanna helt.
http://upload.wikimedia.org/math/5/d/0/ … 1f7c43.png, så det vi ser är att arbetet som krävs för att reducera hastigheten till noll är linjärt beroende av massan (men också att den är exponentiellt beroende av hastigheten, men vi säger att det är samma hastighet min Magnum och Idas Renault Clio färdas i så den kan vi stryka egentligen).
Självklart finns det ett samband mellan rörelsemängd och kinetiska energin, iom att
p =
mv så kan vi flytta om det till
p/
m =
v och sedan stoppa in det i formeln för kinetiska energin där vi har v^2:
http://upload.wikimedia.org/math/5/f/f/ … 20878e.pngSå en tyngre bil har svårare att stanna än en lätt bil.
![smile](img/smilies/smile.png)
Klart dubbade däck är bra skit, men det är bara bra skit när det är ett lager med is på vägbanan, inte när det bara är lite snorigt på ytan av asfalten, då får dubbarna inget grepp ändå. I Stockholm finns det nästan aldrig någon is eftersom man saltar som fan, så dubbdäcken gör nästan aldrig någon nytta. Det gäller bara anpassa sin körstil när det är riktigt isigt, det är inte så jävla svårt, det är bara att folk suger på att köra. Håll längre avstånd och kör inte så j-la fort så funkar dubbfria däck perfekt, och våra vägar kommer vara fina mycket längre!