2957
Sök

klassas 960 som "gubb-bil"?

749 Inlägg
22 februari 2010
#161
michael561 skrev:
åströmarn skrev:
Men m5an är väl inte så sportig ? den ser ju nästan ut som en e34 518
Men det är j uså volvo kan inte göra sport bilar dom gjorde en 480 turbo och den blev ett dtort misslyckande hehe vill jag ha en komfort bil så köper jag ju ingen volvo det är ju en sak som är säker

M5.an ser ju kanske inte så sportig ut men den är väl ganska sportig??
Jag kan dock hålla med om att volvo inte har gjort så bra försök, har för mig att man innan C70:in blev påtänkt tyckte att deras säkerhets image krockade med sportigheten?
Sedan så får du tycka hur du vill om volvo och komfort, enligt mig är i alla fall S80 ändå en av de skönaste bilar jag kört fullt i klass med t.ex. Mercedes S-Klass och mil ifrån en E34:a...

Mycket högre klass än Mercan, tyskarna ligger långt efter när det gäller biltillverkning.
Men ändå lyckas de sälja mängder av billighetsbilar över hela världen, det tycker jag är märkligt.


310 Inlägg
22 februari 2010
#162
Bjornn skrev:
Mycket högre klass än Mercan, tyskarna ligger långt efter när det gäller biltillverkning.
Men ändå lyckas de sälja mängder av billighetsbilar över hela världen, det tycker jag är märkligt.

For real? big_smile Sorry men jag höll på att vika mig av skratt big_smile

Volvo har kommit ikapp bra och är helt strålande på vissa områden men come on! Tyskarna är ju så sinneslångt mycket längre fram i utvecklingen vad det gäller prestanda att det är löjligt.

Billighetsbilar you say? :S Mercedes, BMW, och Audi är väl så långt ifrån billighetsbilar man kan komma, o andra sidan får man vad man betalar för.

Skillnaden kanske inte är så uppenbar nu men gå tillbaks till mitten av 80-talet. Volvo hade 240 och 740 samt lyxiga 760. Jämför dessa med Mercedes w201, w124, w126 och försök hitta något Volvo bilarna kan glänsa med förutom 245ans enorma lastutrymme.


749 Inlägg
22 februari 2010
#163
PH_ skrev:
Bjornn skrev:
Mycket högre klass än Mercan, tyskarna ligger långt efter när det gäller biltillverkning.
Men ändå lyckas de sälja mängder av billighetsbilar över hela världen, det tycker jag är märkligt.

For real? big_smile Sorry men jag höll på att vika mig av skratt big_smile

Volvo har kommit ikapp bra och är helt strålande på vissa områden men come on! Tyskarna är ju så sinneslångt mycket längre fram i utvecklingen vad det gäller prestanda att det är löjligt.

Billighetsbilar you say? :S Mercedes, BMW, och Audi är väl så långt ifrån billighetsbilar man kan komma, o andra sidan får man vad man betalar för.

Skillnaden kanske inte är så uppenbar nu men gå tillbaks till mitten av 80-talet. Volvo hade 240 och 740 samt lyxiga 760. Jämför dessa med Mercedes w201, w124, w126 och försök hitta något Volvo bilarna kan glänsa med förutom 245ans enorma lastutrymme.

Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.


749 Inlägg
22 februari 2010
#164
EmilHammarlund skrev:
Volvos och Mercedes gamla motorer är de som är mest kända för att gå länge.
Båda innehåller diverse tyska delar.
Bakhjulsdrivna.
Kantig design.

Hehe, lite för lika bilar för att bråka om...

Japp så är det.


1 570 Inlägg
22 februari 2010
#165
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.

Och MB var snabbast på 1930talet. Var fanns Volvo då? Ute på åkern? Sorry lite offtopic men kunde inte låta bli. smile


Obs! Har inget emot Volvo, har ju en riktigt pålitlig en själv.
Senast redigerat av M103 (22 februari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
#166
Bjornn skrev:
PH_ skrev:
Bjornn skrev:
Mycket högre klass än Mercan, tyskarna ligger långt efter när det gäller biltillverkning.
Men ändå lyckas de sälja mängder av billighetsbilar över hela världen, det tycker jag är märkligt.

For real? big_smile Sorry men jag höll på att vika mig av skratt big_smile

Volvo har kommit ikapp bra och är helt strålande på vissa områden men come on! Tyskarna är ju så sinneslångt mycket längre fram i utvecklingen vad det gäller prestanda att det är löjligt.

Billighetsbilar you say? :S Mercedes, BMW, och Audi är väl så långt ifrån billighetsbilar man kan komma, o andra sidan får man vad man betalar för.

Skillnaden kanske inte är så uppenbar nu men gå tillbaks till mitten av 80-talet. Volvo hade 240 och 740 samt lyxiga 760. Jämför dessa med Mercedes w201, w124, w126 och försök hitta något Volvo bilarna kan glänsa med förutom 245ans enorma lastutrymme.

Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Om det är någon bil som är känd världen över för att bara rulla på så är det gamla Mercedes, Volvo oavsett modell är inte i närheten. Kolla hur många gammel-tyskar det rullar i tex. Afrika...

Det är bara i Sverige Volvo hålls så här högt, det finns många bilar som kan utmana och till och med knäppa Volvo på näsan i titeln om vilken som är den pålitligaste bilen.

Och som svar på din fråga, det finns hur många Bmw, Mercedes och Audi som helst över 20år i Sverige. Bilar som rullar på minst lika bra som motsvarande Volvo om de sköts rätt, och Mercedes rostproblem är betydligt nyare än "för 20år sedan". Skall vi gå så långt bak i tiden rostade Volvo värre än MB.

Mercedes rostproblem är relativt nytt, som värst mellan 1997 och 2003.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Med lem
1 127 Inlägg
22 februari 2010
#167
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Nu söp du väl te iaf..

760 TD snabbaste dieselbilen? lol En gammal golf td lär ju rasta en sån där utan några som helst problem. Tdn orkar ju inte ens köra jämt med en GL..

Och jämför du volvo kvalitéts mässigt mot merca och bmw? Jag kör volvo men håller väl inte riktigt med dig på nått här. big_smile

Rostfria bromsrör ja.. Gjorda i koppar/kopparnickel på de flesta bilar om du inte visste. roll


1 339 Inlägg
22 februari 2010
#168
Rquired skrev:
Bjornn skrev:
PH_ skrev:

For real? big_smile Sorry men jag höll på att vika mig av skratt big_smile

Volvo har kommit ikapp bra och är helt strålande på vissa områden men come on! Tyskarna är ju så sinneslångt mycket längre fram i utvecklingen vad det gäller prestanda att det är löjligt.

Billighetsbilar you say? :S Mercedes, BMW, och Audi är väl så långt ifrån billighetsbilar man kan komma, o andra sidan får man vad man betalar för.

Skillnaden kanske inte är så uppenbar nu men gå tillbaks till mitten av 80-talet. Volvo hade 240 och 740 samt lyxiga 760. Jämför dessa med Mercedes w201, w124, w126 och försök hitta något Volvo bilarna kan glänsa med förutom 245ans enorma lastutrymme.

Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Om det är någon bil som är känd världen över för att bara rulla på så är det gamla Mercedes, Volvo oavsett modell är inte i närheten. Kolla hur många gammel-tyskar det rullar i tex. Afrika...

Det är bara i Sverige Volvo hålls så här högt, det finns många bilar som kan utmana och till och med knäppa Volvo på näsan i titeln om vilken som är den pålitligaste bilen.

Och som svar på din fråga, det finns hur många Bmw, Mercedes och Audi som helst över 20år i Sverige. Bilar som rullar på minst lika bra som motsvarande Volvo om de sköts rätt, och Mercedes rostproblem är betydligt nyare än "för 20år sedan". Skall vi gå så långt bak i tiden rostade Volvo värre än MB.

Mercedes rostproblem är relativt nytt, som värst mellan 1997 och 2003.

20 år sen = 1990, då rostade Volvo verkligen inte värre än Mercedes punkt slut..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
#169
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Bjornn skrev:

Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Om det är någon bil som är känd världen över för att bara rulla på så är det gamla Mercedes, Volvo oavsett modell är inte i närheten. Kolla hur många gammel-tyskar det rullar i tex. Afrika...

Det är bara i Sverige Volvo hålls så här högt, det finns många bilar som kan utmana och till och med knäppa Volvo på näsan i titeln om vilken som är den pålitligaste bilen.

Och som svar på din fråga, det finns hur många Bmw, Mercedes och Audi som helst över 20år i Sverige. Bilar som rullar på minst lika bra som motsvarande Volvo om de sköts rätt, och Mercedes rostproblem är betydligt nyare än "för 20år sedan". Skall vi gå så långt bak i tiden rostade Volvo värre än MB.

Mercedes rostproblem är relativt nytt, som värst mellan 1997 och 2003.

20 år sen = 1990, då rostade Volvo verkligen inte värre än Mercedes punkt slut..

Jodå jag är fullt kapabel att räkna själv wink

Nej, 1990 var varken Mercedes eller Volvo speciellt rostkänsliga bilar. Vilken som var värst vet jag inte tillräckligt för att avgöra, utan jag tänkta ytterligare lite längre bak i tiden när jag skrev det faktiskt.

Oavsett, kontentan med inlägget var att Mercedes inte blivit rostkänsliga förens senare smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

310 Inlägg
22 februari 2010
#170
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Hehe, ta det lugnt med flaskan.

Ja Volvo 760 Turbo gör ju resan 0-100 på lagoma 11sek, likaså Mercedes 300TD så det ar ju jämt lopp där.
Skillnaden är att merca-dieseln tål att piskas, det kan jag inte påstå d24an klarar med tanke på hur vanligt det är med kamaxelbrott på de maskinerna.


Jodå, det finns hur många som helst tyskbilar som är över 20år gamla, men det är klart. De var ju byggda med såpass kvalitet och framåt tänkande att det kanske är lätt att tro att bilarna är nyare än vad de är wink

Mercedes rostproblem började först runt 95 och då rostar det helt kopiöst, skador som går på garantin om bilen servas enligt bok hos auktoriserad verkstad.

Rostfria bromsrör? Rostbeständiga är nog ett bättre ordval för jag har då fått byta bromsrör på volvo wink


187 Inlägg
23 februari 2010
#171
Bjornn skrev:
michael561 skrev:
åströmarn skrev:
Men m5an är väl inte så sportig ? den ser ju nästan ut som en e34 518
Men det är j uså volvo kan inte göra sport bilar dom gjorde en 480 turbo och den blev ett dtort misslyckande hehe vill jag ha en komfort bil så köper jag ju ingen volvo det är ju en sak som är säker

M5.an ser ju kanske inte så sportig ut men den är väl ganska sportig??
Jag kan dock hålla med om att volvo inte har gjort så bra försök, har för mig att man innan C70:in blev påtänkt tyckte att deras säkerhets image krockade med sportigheten?
Sedan så får du tycka hur du vill om volvo och komfort, enligt mig är i alla fall S80 ändå en av de skönaste bilar jag kört fullt i klass med t.ex. Mercedes S-Klass och mil ifrån en E34:a...

Mycket högre klass än Mercan, tyskarna ligger långt efter när det gäller biltillverkning.
Men ändå lyckas de sälja mängder av billighetsbilar över hela världen, det tycker jag är märkligt.

skulle välja m5anföre vilken volvo som helst speciellt för 760in wink
m5an vart väl byggd för att vara en lyxig sport bil vilket dom lyckades med. själv tycker jag att man ser skillnad på en e34 m5 och en e34 318 speciellt inuti och i motorrummet.


det står ju inte  (bmw när du älskar att köra.....) på många bmw bilar utan anledning wink


1 339 Inlägg
23 februari 2010
#172
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Om det är någon bil som är känd världen över för att bara rulla på så är det gamla Mercedes, Volvo oavsett modell är inte i närheten. Kolla hur många gammel-tyskar det rullar i tex. Afrika...

Det är bara i Sverige Volvo hålls så här högt, det finns många bilar som kan utmana och till och med knäppa Volvo på näsan i titeln om vilken som är den pålitligaste bilen.

Och som svar på din fråga, det finns hur många Bmw, Mercedes och Audi som helst över 20år i Sverige. Bilar som rullar på minst lika bra som motsvarande Volvo om de sköts rätt, och Mercedes rostproblem är betydligt nyare än "för 20år sedan". Skall vi gå så långt bak i tiden rostade Volvo värre än MB.

Mercedes rostproblem är relativt nytt, som värst mellan 1997 och 2003.

20 år sen = 1990, då rostade Volvo verkligen inte värre än Mercedes punkt slut..

Jodå jag är fullt kapabel att räkna själv wink

Nej, 1990 var varken Mercedes eller Volvo speciellt rostkänsliga bilar. Vilken som var värst vet jag inte tillräckligt för att avgöra, utan jag tänkta ytterligare lite längre bak i tiden när jag skrev det faktiskt.

Oavsett, kontentan med inlägget var att Mercedes inte blivit rostkänsliga förens senare smile

Jag förstod det men den oinformerade kan lätt missförstå wink


Avstängd
914 Inlägg
23 februari 2010
#173
El_Geeko skrev:
nå,tycker ni att volvo 960 har lite gubbstämpel över sig?

Ja.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

749 Inlägg
23 februari 2010
#174
PH_ skrev:
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Hehe, ta det lugnt med flaskan.

Ja Volvo 760 Turbo gör ju resan 0-100 på lagoma 11sek, likaså Mercedes 300TD så det ar ju jämt lopp där.
Skillnaden är att merca-dieseln tål att piskas, det kan jag inte påstå d24an klarar med tanke på hur vanligt det är med kamaxelbrott på de maskinerna.


Jodå, det finns hur många som helst tyskbilar som är över 20år gamla, men det är klart. De var ju byggda med såpass kvalitet och framåt tänkande att det kanske är lätt att tro att bilarna är nyare än vad de är wink

Mercedes rostproblem började först runt 95 och då rostar det helt kopiöst, skador som går på garantin om bilen servas enligt bok hos auktoriserad verkstad.

Rostfria bromsrör? Rostbeständiga är nog ett bättre ordval för jag har då fått byta bromsrör på volvo wink

Jo tack jag har sj jobbat på den autoriserade mercedesverkstaden, men även när rosten är reparerad kommer det börja rosta efter ett tag igen.
Jo fast när Volvos 760 TD kom  så hade inte några andra tillverkade några dieselbilar som var piggare än Volvos.
Enda problemet jag känner till med Volvos bromsrör är att bromsrörsnipplarna kan sätta sej fruktansvärt i bromsslangarna, men jag brukar skära upp bromsslangens anslutning försiktigt med vinkelslip så spar man bromsröret, konan och nipplen.
Volvo började ju med fullständigt varmgalvaniserade karosser 1988, Varmförzinkning från topp till tå, ett enormt bra rostskydd som till och med läker sår om man tex repar lacken ner i metallen eller får stenskott så kommer det inte rosta även om man inte fixar det med ifylldnadsfärg.
Givetvis ska man ändå sköta sin Volvobil med underredskontroller och stenskotts behandlingar, nöts stenskottsskyddet ner så kommer självklart även galvet såsmåningom nötas igenom eftersom det är fruktansvärt tunt.

Jag tycker inte mercedes bilar är bättre än Volvo även om de själv vill tro det.
Volvo har ju kommit på massvis av egna saker som tyskarna sedan tagit efter, tex Lambdastyd katalysatorrening, för att uppnå den effektivaste avgasreningen i en bensinmotor (Lambdasond Volvos patent).
Volvo har även flertal olika inredningskoder och snyggare lacker samt snyggare inredning och snyggare design (tycker jag). Bilarna är mer välbyggda.
Men sen är jag uppvuxen i baksätet på en Volvo så det är kanske självklart att jag tycker så?
Iallafall går det aldrig få mej att tänka annorlunda angående Volvo, hoppas ingen tar illa upp för det.

Volvo har kuggstångs styrväxel på sina 80tals bilar, Mercedes har styrsnäcka med onödiga styrleder, leder som ofta går sönder, kan jämföras med framvagnen på Volvo Duett från 60talet som är ungefär likvärdig Mercedes framvagn.
Inte för att de är fel på duetten, duetten är en underbar 50-60talsbil.
Det finns ingen utrustning vad jag känner till i Mercedes bilar som inte finns i Volvos.
Men jag vet att Mercedes länge hänger kvar med 60talskonstruktioner, möjligen lite förbättrade.
Vill dock beröma Mercedes och BMW för deras bakhjulsdrift, sj tycker jag bakhjulsdrift är bättre (och roligare) än framhjulsdrift som Volvo nu mer el mindre övergått fullständigt till.


749 Inlägg
23 februari 2010
#175
H3dlund skrev:
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Nu söp du väl te iaf..

760 TD snabbaste dieselbilen? lol En gammal golf td lär ju rasta en sån där utan några som helst problem. Tdn orkar ju inte ens köra jämt med en GL..

Och jämför du volvo kvalitéts mässigt mot merca och bmw? Jag kör volvo men håller väl inte riktigt med dig på nått här. big_smile

Rostfria bromsrör ja.. Gjorda i koppar/kopparnickel på de flesta bilar om du inte visste. roll

Jo det vet jag, men tyska bilar brukar först säljas med stålrör, (säkert till samma pris som om det hade varit kopparrör på bilen), sedan rostar alla stålrör sönder och kunden får då sj betala byte av alla stålrören på bilen till koppar. Då tjänar återförsäljaren in bromsrören en gång till.

Folkabubblan väger väl knappas hälften av vad en Volvo 760 väger?
Det är faktiskt sant att 760 diesel var snabbast när den kom.
Senast redigerat av Bjornn (23 februari 2010)


2 337 Inlägg
23 februari 2010
#176
Jag skulle nog vilja påstå att jag tycker Volvo 960 är lite gubbig. Däremot behöver det nödvändigtvis inte vara något negativt, det beror ju på vad man är ute efter.

5 111 Inlägg
24 februari 2010
#177
Bjornn skrev:
kan jämföras med framvagnen på Volvo Duett från 60talet som är ungefär likvärdig Mercedes framvagn.

På vilken merca tänker du då? Fenan? Den är ju rätt jämförbar med sina spindelbultar... lol Men det är ju klart, den är ju en bil från ungefär samma epok också. roll

Sedan W115-tiden har Mercedes använt kulbultar, det har inte en Volvo Duett...
Sedan W116 har de dessutom haft en konstruktion som ger 0 i scrubradie, det har inte en Volvo Duett...

Kan inte komma på en framvagn från Mercedes på nån modell lanserad efter 1968 som ens vagt påminner om den som sitter i Volvo Duett...


644 Inlägg
24 februari 2010
#178
Bjornn skrev:
PH_ skrev:
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.

Hehe, ta det lugnt med flaskan.

Ja Volvo 760 Turbo gör ju resan 0-100 på lagoma 11sek, likaså Mercedes 300TD så det ar ju jämt lopp där.
Skillnaden är att merca-dieseln tål att piskas, det kan jag inte påstå d24an klarar med tanke på hur vanligt det är med kamaxelbrott på de maskinerna.


Jodå, det finns hur många som helst tyskbilar som är över 20år gamla, men det är klart. De var ju byggda med såpass kvalitet och framåt tänkande att det kanske är lätt att tro att bilarna är nyare än vad de är wink

Mercedes rostproblem började först runt 95 och då rostar det helt kopiöst, skador som går på garantin om bilen servas enligt bok hos auktoriserad verkstad.

Rostfria bromsrör? Rostbeständiga är nog ett bättre ordval för jag har då fått byta bromsrör på volvo wink

Jo tack jag har sj jobbat på den autoriserade mercedesverkstaden, men även när rosten är reparerad kommer det börja rosta efter ett tag igen.
Jo fast när Volvos 760 TD kom  så hade inte några andra tillverkade några dieselbilar som var piggare än Volvos.
Enda problemet jag känner till med Volvos bromsrör är att bromsrörsnipplarna kan sätta sej fruktansvärt i bromsslangarna, men jag brukar skära upp bromsslangens anslutning försiktigt med vinkelslip så spar man bromsröret, konan och nipplen.
Volvo började ju med fullständigt varmgalvaniserade karosser 1988, Varmförzinkning från topp till tå, ett enormt bra rostskydd som till och med läker sår om man tex repar lacken ner i metallen eller får stenskott så kommer det inte rosta även om man inte fixar det med ifylldnadsfärg.
Givetvis ska man ändå sköta sin Volvobil med underredskontroller och stenskotts behandlingar, nöts stenskottsskyddet ner så kommer självklart även galvet såsmåningom nötas igenom eftersom det är fruktansvärt tunt.

Jag tycker inte mercedes bilar är bättre än Volvo även om de själv vill tro det.
Volvo har ju kommit på massvis av egna saker som tyskarna sedan tagit efter, tex Lambdastyd katalysatorrening, för att uppnå den effektivaste avgasreningen i en bensinmotor (Lambdasond Volvos patent).
Volvo har även flertal olika inredningskoder och snyggare lacker samt snyggare inredning och snyggare design (tycker jag). Bilarna är mer välbyggda.
Men sen är jag uppvuxen i baksätet på en Volvo så det är kanske självklart att jag tycker så?
Iallafall går det aldrig få mej att tänka annorlunda angående Volvo, hoppas ingen tar illa upp för det.

Volvo har kuggstångs styrväxel på sina 80tals bilar, Mercedes har styrsnäcka med onödiga styrleder, leder som ofta går sönder, kan jämföras med framvagnen på Volvo Duett från 60talet som är ungefär likvärdig Mercedes framvagn.
Inte för att de är fel på duetten, duetten är en underbar 50-60talsbil.
Det finns ingen utrustning vad jag känner till i Mercedes bilar som inte finns i Volvos.
Men jag vet att Mercedes länge hänger kvar med 60talskonstruktioner, möjligen lite förbättrade.
Vill dock beröma Mercedes och BMW för deras bakhjulsdrift, sj tycker jag bakhjulsdrift är bättre (och roligare) än framhjulsdrift som Volvo nu mer el mindre övergått fullständigt till.

Nu är jag ingen volvo expert precis,men var inte motorn i 760 TD tysk..? VAG motor om jag inte minns helt fel..


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 februari 2010
#179
Skulle faktiskt vilja säga lyxbil jag med. visst en guldmetalig av den gamla sorten helt original e ju rätt gubbiga. Men alla bilar blir vad man gör dom till kolla bara på mina Jaggor gubbilr från början men inte när jag har fixat lite smile

960 95 å nyare e den Volvo som utstrålar mest lyx om du frågar mig s80 ser inte lika exklusiv ut alls

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Med lem
1 127 Inlägg
25 februari 2010
#180
Pellefax skrev:
Nu är jag ingen volvo expert precis,men var inte motorn i 760 TD tysk..? VAG motor om jag inte minns helt fel..

Stämmer, d24an som sitter i volvo är en VAG motor med stenåldersteknik. Kommer från början från nån vw skåpbil.



Sök