PH_ skrev:
Bjornn skrev:
Ett exempel är Volvo 760 Turbodiesel, den snabbaste dieselbilen som fanns fro 1982 och flera år framöver.
Mercedes dieselbilar var som sniglar i jämförelse
Volvo håller betydligt högre kvalitet än Audie Mercedes och BMW.
Finns det överhuvudtaget några sånna bilar som är äldre än 20 år i Sverige?
Mercedes är ju fruktansvärda på att rosta.
Volvo har tom rostfria bromsrör som standard.
Hehe, ta det lugnt med flaskan.
Ja Volvo 760 Turbo gör ju resan 0-100 på lagoma 11sek, likaså Mercedes 300TD så det ar ju jämt lopp där.
Skillnaden är att merca-dieseln tål att piskas, det kan jag inte påstå d24an klarar med tanke på hur vanligt det är med kamaxelbrott på de maskinerna.
Jodå, det finns hur många som helst tyskbilar som är över 20år gamla, men det är klart. De var ju byggda med såpass kvalitet och framåt tänkande att det kanske är lätt att tro att bilarna är nyare än vad de är
Mercedes rostproblem började först runt 95 och då rostar det helt kopiöst, skador som går på garantin om bilen servas enligt bok hos auktoriserad verkstad.
Rostfria bromsrör? Rostbeständiga är nog ett bättre ordval för jag har då fått byta bromsrör på volvo
Jo tack jag har sj jobbat på den autoriserade mercedesverkstaden, men även när rosten är reparerad kommer det börja rosta efter ett tag igen.
Jo fast när Volvos 760 TD kom så hade inte några andra tillverkade några dieselbilar som var piggare än Volvos.
Enda problemet jag känner till med Volvos bromsrör är att bromsrörsnipplarna kan sätta sej fruktansvärt i bromsslangarna, men jag brukar skära upp bromsslangens anslutning försiktigt med vinkelslip så spar man bromsröret, konan och nipplen.
Volvo började ju med fullständigt varmgalvaniserade karosser 1988, Varmförzinkning från topp till tå, ett enormt bra rostskydd som till och med läker sår om man tex repar lacken ner i metallen eller får stenskott så kommer det inte rosta även om man inte fixar det med ifylldnadsfärg.
Givetvis ska man ändå sköta sin Volvobil med underredskontroller och stenskotts behandlingar, nöts stenskottsskyddet ner så kommer självklart även galvet såsmåningom nötas igenom eftersom det är fruktansvärt tunt.
Jag tycker inte mercedes bilar är bättre än Volvo även om de själv vill tro det.
Volvo har ju kommit på massvis av egna saker som tyskarna sedan tagit efter, tex Lambdastyd katalysatorrening, för att uppnå den effektivaste avgasreningen i en bensinmotor (Lambdasond Volvos patent).
Volvo har även flertal olika inredningskoder och snyggare lacker samt snyggare inredning och snyggare design (tycker jag). Bilarna är mer välbyggda.
Men sen är jag uppvuxen i baksätet på en Volvo så det är kanske självklart att jag tycker så?
Iallafall går det aldrig få mej att tänka annorlunda angående Volvo, hoppas ingen tar illa upp för det.
Volvo har kuggstångs styrväxel på sina 80tals bilar, Mercedes har styrsnäcka med onödiga styrleder, leder som ofta går sönder, kan jämföras med framvagnen på Volvo Duett från 60talet som är ungefär likvärdig Mercedes framvagn.
Inte för att de är fel på duetten, duetten är en underbar 50-60talsbil.
Det finns ingen utrustning vad jag känner till i Mercedes bilar som inte finns i Volvos.
Men jag vet att Mercedes länge hänger kvar med 60talskonstruktioner, möjligen lite förbättrade.
Vill dock beröma Mercedes och BMW för deras bakhjulsdrift, sj tycker jag bakhjulsdrift är bättre (och roligare) än framhjulsdrift som Volvo nu mer el mindre övergått fullständigt till.