3301
Sök

Bromsskivor från biltema ihop med Tarox-belägg?

52 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Jag undrar om jag gör bort mig ifall jag kör biltemas sportbromsskivor ihop med Tarox-belägg?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 oktober 2009
varför skulle du göra de?

skadar aldrig att prova, ser inget konstigt i de hela.

Polaren kör med biltema sportisar tillsammans med EBC red stuff på bana.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

52 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
PeppeVectra skrev:
varför skulle du göra de?

skadar aldrig att prova, ser inget konstigt i de hela.

Polaren kör med biltema sportisar tillsammans med EBC red stuff på bana.

Jag tänker att skivorna är kanske inte den bästa kvalitén på och går dom åt skogen har jag kastat ut en del pengar i onödan på belägg jag eventuellt måste byta.

Är Tarox-beläggen snällare mot skivorna än originalbelägg?

Är det slitsade och hålborrade skivor han har alltså?

187 Inlägg
9 oktober 2009
Alltså

Vissa av biltemas skivor verkar vara piss.. iaf..
utan att ens anstränga mig så slog sig skivorna för mig på min gamla 940... körde bara helt vanligt och väldigt lugnt..

ca 250-300 mil... sen var dem slut

Nu senast har jag kört borrade zimmerman skivor ... ca 2000 mil.. t.om hunnit köra lite bana. vart noga med att kyla när jag kört lite hårdare osv.

Men nu är även dessa slut sad

52 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Man har ju hört en hel del fördomar klart.. Hade du skivor som motsvarade original därifrån?

Funderar också på om skivorna blir varmare av sportbelägg än mot original eller kanske motsatsen? Hur friktionen spelar in.

272 Inlägg
10 oktober 2009
Har monterat 100 tals Biltemaskivor helt utan problem.
Har kört banracing med BMWn i 6 år med biltemaskivor, på dom skivorna har jag nött ut fler bromsbelägg än jag kan räkna till, b.l.a ett par Tarox som inte alls var bra, sprack och lossnade från metallen efter 1 bandag.
Skivor som slår sig brukar orsakas av skit bakom verktygen.

Åker helst på is =)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 oktober 2009
Har kört biltemas borrade/slitcade ifram på den silvriga bmw´n  i typ 700 mil. tillsammans med deras belägg.

Har börjat skrika lite men det är beläggen och skivorna är jag nöjd med. Inge gått bana men gått hårt på ex konbanekörningar och så vidare.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Jävel
2 018 Inlägg
10 oktober 2009
Jag har biltemas vanliga skivor o kör ofta hårt och har även kört på bana, inga problem alls.

You got to risk it, to get the biscuit :)

52 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Dom svaren får jag tacka så mycket för! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 oktober 2009
de finns inte många tillverkare av bromskivor å ingen av dom gör skit, ibland produserar dom snabbare än vad dom borde bara så de finns spänningar å sket kvar i dom så i viss fall kan dom slå sig om man har otur men du har ju garanti på biltemas varor så antingen lämnar du tillbaka om de slår sig eller så svarvar man dom, har spänningarna i materialet släppt så slår dom sig inte igen! jag hade inte tvekat att använda biltemas skivor i alla fall ...men deras bromsbelägg skulle jag inte få för mig å använda :p

12 086 Inlägg
11 oktober 2009
Det är viktigt att skivorna görs rena innan man använder dom, är de massa fett o skit på slår de sig lättare.
..har jag hört

111 Inlägg
11 oktober 2009
Biltema har sjukt mycket bra grejor men bromsskivor köper jag aldrig mer från dom, lägg pengarna på ett
par Brembo max i stället så slipper du kasta iväg pengarna och få ett par skeva skivor efter 100 mil. Mvh Henke

Med lem
1 127 Inlägg
11 oktober 2009
t5henke skrev:
Biltema har sjukt mycket bra grejor men bromsskivor köper jag aldrig mer från dom, lägg pengarna på ett
par Brembo max i stället så slipper du kasta iväg pengarna och få ett par skeva skivor efter 100 mil. Mvh Henke

Suck..

Biltemas skivor blir inte skeva.. Hur många som helst som kör bana med biltema skivor utan några som helst problem.

Köp biltema skivor och köp BRA belägg, så har man mycket bra billiga bromsar sen.

Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
9 augusti 2010
H3dlund skrev:
t5henke skrev:

Suck..

Biltemas skivor blir inte skeva.. Hur många som helst som kör bana med biltema skivor utan några som helst problem.

Köp biltema skivor och köp BRA belägg, så har man mycket bra billiga bromsar sen.

Köpte biltema skivor en gång, o jo dom blev skeva, då påstår jag inte att de e dom enda som skulle göra de, men de gjorde dom, snabbt dessutom.. hård gatkörning om de nu finns nåt vackert begrepp som heter så så va de iaf som dom blev utsatta för, men jag brukar trösta mig själv med att man får vad man betalar för när jag köper nåt dyrt...

///M - the most powerful letter

5 710 Inlägg
9 augusti 2010
H3dlund skrev:
t5henke skrev:

Hur många som helst som kör bana med biltema skivor utan några som helst problem.

Japp...här har ni en. Kör originalskivorna och inte de slitsade, mina belägg trivs bättre med släta skivor.
Får säga att de funkar väldigt bra och har gjort i 3 somrar och då kör jag 90% bana, slalom osv.

Funderar också på om skivorna blir varmare av sportbelägg än mot original eller kanske motsatsen? Hur friktionen spelar in.

Ett bättre belägg har ofta ett högre friktionsvärde (bromsar bättre) och framförallt tål de mer värme. Man kan alltså köra hårdare/längre utan att bromsarna fadar vilket genererar mer värme även till skivan.
Kompisen (9000) kokade färgen på sina fälgar efter ett banpass såvisst blir det varmt smile

MVH Jonas
..............

1 581 Inlägg
9 augusti 2010
Sluta tokbromsa första 100 milen så dem blir inkörda så blir dem inte skeva. Handhavandefel.

388 Inlägg
9 augusti 2010
Kört med biltema "vanliga" skivor bak på min 945 utan några som helst problem men på farsans 940 även där bak"slog dom sig" nästan direkt trots lugn inkörning kan ju vara så att Biltema har en skiftande kvalité på sina skivor till S60 fick det bli Brembo.

by proxy
167 Inlägg
10 augusti 2010
Biltema har olika leverantörer på skivorna, därför skiftar de i kvalitet. Har jag hört...
Kan upplysa om att jag nyligen köpte Bremboskivor. De har efter ca. 70 mils lugn körning
slagit sig lite.

Dura lex, sed lex

1 482 Inlägg
12 augusti 2010
Största orsaken till att skivor slår sig är inte pga själva bromskivan. Problemet är att folk som kört hårt med bromsarna inte tänker på att kyla ner dom ordentligt.
Värmen sitter kvar i beläggen ganska länge och parkerar du då bilen ganska omgående efter du kört hårt så ligger värmen kvar mellan belägg och skiva = Den slår sig.

Kör på Biltema skivor på E30n tillsamans med biltema belägg. Beläggen sitter bara temporärt för korta transporter, ska bytas när bilen börjar brukas.

( Btw står brembo på mina skivor från Biltema )
Senast redigerat av Noxxer (12 augusti 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 augusti 2010
jag har ett X-antal polare som kört på biltema skivor samt belägg dock aldrig gjort det själv.
änsålänge har jag inte hört någon klaga på skivorna, vet att beläggen innehåller massa metall och skriker och har sig men skivorna ska det inte vara något fel på. Gillar dock inte biltema överhuvud taget hade aldrig fått för mig att köpa något därifrån förutom typ ventilhattar. Sämsta jävla lågkvalitets affären som existerar aldrig varit nöjd med något produkt verktygen är skit har knäckt skiftnycklar , uringsnycklar alla jävla möjliga som tur är har jag aldrig skadat mig alvarligt vilket man kan.

Sök