3404
Sök

Turbokonventera en tvåtaktare....

Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en minimoto ståendes hemma vid som jag hade tänkt att leka lite med. Har nämnligen några turboagregat liggandes i hyllan bredvid minimoton. Nu har jag tänkt att förska turbokonventera motorn. Tanken är att det skall hålla ett litet tag i alla fall. Har funderat ett tag och kan inte komma på något smidigt sätt att lösa smörjningen av turboagregatet. Så jag tänkte kolla om det finns någon som har ett bra förslag eller kanske till och med har erfarenhet av turbokonvertering när det gäller tvåtaktare?
Agregatet är orginalagregatet ifrån en Subaru Impreza.

Har du något bra förslag när det smörjningen? Tacksam för svar!

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#3
Ja, om det kommer att komma så kommer ju laddet bedömt sent... har du förslag på något annat agregat som skulle passa bättre är jag idelöra.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
10 oktober 2009
#4
Ett agg från en Fiat uno turbo kanske?

Allt för den där jävla hatten!

Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#5
ja det går ju alltid att hitta mindre agregat... Men åter till frågan. Någon som kan komma på något sätt att lösa smörjningen?

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Meister
6 763 Inlägg
10 oktober 2009
#6
THEBADGUY skrev:
Ett agg från en Fiat uno turbo kanske?

Jaa de är nog bättre men det känns som om det är åt helvet för stort de med. Hur stor är fiat motorn? 1000cc? Minimoton har väll 50cc? Mycket skillnad i avgastryck där. Men jag vet inget agg som är lämpligare. Jag tror att det ska finns en gammal tråd om att turbomata en minimoto eller om de var en mincross. Kolla om du hittar den big_smile


Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#7
Ja får la försöka fortsätta söka i sök funktionen. Självklart är det en betydlig skillnad på avgastrycket. men om jag lyckas få turbon att ladda 0,1bar så ser jag det som framgång...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Jävel
2 018 Inlägg
10 oktober 2009
#8
smörjningen borde väl vara enklast genom att sätta en oljetank, elektronisk oljepump o en oljekylare  (ett separat smörjsystem helt enkelt).. kommer nog inte bli snyggt men kanske funka. Sen har jag hört nått om att avgaspulserna skulle göra det omöjligt. Men hoppas att du lyckas smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#9
Ja det kommer bli lite av ett "try and error" projekt. men går det så går det. Jag har själv funderat på ett separat system för smörjningen. men det hade ju varit gött om det gick att lösa på annat sätt...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
10 oktober 2009
#10
Taggar vad jag skrev i en liknande tråd för ett tag sedan:



    Brains skrev:

    Är inte problemet med turbo på 2taktare att den släpper ur avgaserna samtidigt som den drar in bränsle och då riskerar man bara att skicka ur allt i avgassystemet?

Jo det stämmer. Expansionskammarens utformning är extremt viktig om du ska överladda en tvåtaktare, men det är inte omöjligt. (Dock väldigt svårt för en amatör. Men läs på MYCKET i böcker så kan du klara det!)

En annan aspekt på det hela är förgasarens placering. Om du ska överladda med aggregatet placerat innan förgasaren krävs en helt tätad förgasare och en bränslepump med någon typ av bränsletrycksregulator. Annars kommer du p.g.a. övertrycket trycka upp soppan i tanken igen (och ev ut genom alla möjliga hål i förgasaren). Dessutom är det ganska osäkert om flotör/flotörhus och dyl. i en "vanlig moppeförgasare" över huvud taget klarar av trycksättning.
Ett annat och enklare alternativ är att placera förgasaren före aggregatet. Då suger det igenom förgasaren precis som det är meningen och blandningen blir bra. Ev. komplikationer kan dock uppkomma av att bränsleblandningen sugs genom turbon.

Läs på lite mer om du ska genomföra detta, men det är inte omöjligt!

Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#11
axelj skrev:
Taggar vad jag skrev i en liknande tråd för ett tag sedan:



    Brains skrev:

    Är inte problemet med turbo på 2taktare att den släpper ur avgaserna samtidigt som den drar in bränsle och då riskerar man bara att skicka ur allt i avgassystemet?

Jo det stämmer. Expansionskammarens utformning är extremt viktig om du ska överladda en tvåtaktare, men det är inte omöjligt. (Dock väldigt svårt för en amatör. Men läs på MYCKET i böcker så kan du klara det!)

En annan aspekt på det hela är förgasarens placering. Om du ska överladda med aggregatet placerat innan förgasaren krävs en helt tätad förgasare och en bränslepump med någon typ av bränsletrycksregulator. Annars kommer du p.g.a. övertrycket trycka upp soppan i tanken igen (och ev ut genom alla möjliga hål i förgasaren). Dessutom är det ganska osäkert om flotör/flotörhus och dyl. i en "vanlig moppeförgasare" över huvud taget klarar av trycksättning.
Ett annat och enklare alternativ är att placera förgasaren före aggregatet. Då suger det igenom förgasaren precis som det är meningen och blandningen blir bra. Ev. komplikationer kan dock uppkomma av att bränsleblandningen sugs genom turbon.

Läs på lite mer om du ska genomföra detta, men det är inte omöjligt!

Tack skall du ha. Bra info! Som sagt ingeting är omöjligt, det tar bara lite längre tid att genomföra. blir till att fundera lite till...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

956 Inlägg
10 oktober 2009
#12
tror att det blir svårt att hitta en lämplig turbo. Men såg i en tråd förut att en person byggt en kompressor av en liten rc-bil motor som han kopplat till veven med en lämplig utväxling, kommer dock inte ihåg om det var 2 eller 4-takt men principen borde vara densamma.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Statligt anställd
215 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#13
jo det är ju trots allt ett alternativ... har förstått att det är smidigare att bygga en kompressor än en turbo på tvåtaktare.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

4 682 Inlägg
10 oktober 2009
#14
kolla här(börjar på sidan 109) : http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Dr. Turbo
459 Inlägg
10 oktober 2009
#15
En turbo som funkar bra att använda på 2-taktare är Garretts vnt aggregat
Då kan man behålla pipan och endå få relativt bra spool
sen kan du prova köra sugturbo då det blir enklast med förgasaren


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 oktober 2009
#16
en 2taktar komprimerar ju bränsle/luft själv så jag ser de inte som ett alternativ om du inte har ett hål i toppen med ventiler där du kör in luften..


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 oktober 2009
#17
Aggregatet som ska funka på en 50cc tvåtaktare måste vara grymt litet och lättdrivet.
Tvåtaktare har även mycket svagare avgastryck än en 4 taktare då dom fungerar på helt olika sätt.
Avgassystemt på tvåtaktaren är gjort för att skapa pulser som hjälper till att suga ur avgaserna ur motorn medans en 4 taktare trycker ur sig avgaserna själv.
En tvåtaktare suger även in bränsleblandningen i vevhuset och där sitter packboxar till vevaxeln som nog inte kommer gilla speciellt mycket övertryck, det måste nog med lösas.
Mig veterligen är det många som försökt bygga turbo tvåtaktare men det flesta med mindre bra resultat.
Det är helt enkelt inte så lätt tongue
Senast redigerat av Busgrabb (11 oktober 2009)

Autotech

46 Inlägg
11 oktober 2009
#18
Det måste ju vara någon här på forumet som har testat att turbokonvetera en cross eller en gokart eller liknande. Som vet hur man skall göra eller inte göra för att det skall funka.
Medela om hur det går eller gör en projekt tråd så man kan följa utvecklingen. smile

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
14 oktober 2009
#19
En galen idé som solg mig var att sätta på en AC kopressor liten och smidig som den är.
Min tanke var att driva den från ett hjul. Svettsa ihopp remskivan och magnetkomlingen.
Sen till det svåra få kompressorn att gå runt med något hoppkok till olja/bromsvätska/bensin/etanol i stället för r134 gasen som cirkulerar i vanliga fall.
Eller om dom karar att gå tort men det tvivlar jag starkt till.

Galen idé som sagt men det vore kul om det gick big_smile
Senast redigerat av KBerglund (14 oktober 2009)

41 Inlägg
15 oktober 2009
#20
Lite offtopic men dom största motorerna som finns, fartygsdieslar, är turbomatade tvåtaktsdieslar.

Så nog ska det gå att få snurr på en liten turbin som sitter på en 50 kubikare. Klart enklast lär vara att låta turbon suga genom förgasaren och sen som någon annan skrev att bygga ett externt smörjoljesystem till den.

Du lär försöka hitta den absolut minsta turbon som går att finna! wink

(Jag och en kompis gjorde ett tafatt försök när vi var i 12 års åldern att överladda en zundapp ks 50 med en elektrisk modellplansmotor(!) Den monterades så den blåste in luft i orginal luftburken. Den drevs av orginal laddning så att säga, så ju mer man gasade ju mer snurrade den. Blev såklart inget vidare lyckat projekt smile )


Sök