3415
Sök

Turbokonvertera Mitsu Colt 1.3 2000. Tankar kring sprutet (Bilder på turbo,IC,dump mm).

3 235 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej,

"ännu en meninslös tråd om turbokonvertering" tänker ni säkert, MEN!

Jag har blivit erbjuden ett gratis turbikit från en äldre diesel mercedes, turbo, IC, oljeslangar, tryckrör, grenrör och lite annat. Självklart kan jag inte använda allt på Colten, så ett nytt grenrör ska byggas. Turbon är av ett okänt för mig märke, tyskt, men är i otroligt bra skick, inget glapp.
Själva bygget har jag inga frågor om, men om sprutet när laddtrycket kommer. Jag har gått och tänkt på det i det sista, och många verkar sätta extra spridare eller kallstartventiler med tryckvakt, men jag tänkte på något annat:

man kan väl teoretiskt sett ta en fjäderbelastad kolv (med ca samma princip som en vanlig spruta, fast fjäderbelastad, så att den kommer tillbaka i ett läge), och sätta den på tryckröret från turbon, och när laddet grdvis byggs upp kommer ju kolven att tryckas ut pga övertrycket, och trycka på en microbrytare, som aktiverar en separat bränslepump.
Kolven kan ju också vrita på en justerskruv, så att man eventuellt kan variera strömmen till bränslepumpen, så att den inte pumpar lika mycket soppa hela tiden, utan gradvis mer när laddet ökar. Och när laddet går ner trycker fjädern tillbaka kolven, och då bryts strömmer till extrasprutet.
Får man det att fungera kan man köra med originalsprut på vakuum. Det blir ju egentligen samma som med en tryckvakt, fast en "mekanisk" en.

Nu kör jag med lustgas, och har en extern bränslepump (som aktiveras samtidigt med solenoiderna). Jag kan nog använda den ifall turbokonverteringen ska genomföras.


Folk kommer garanterat ksriva att tryckvakt och extra spridare är det enklaste, och det kanske stämmer. Men tänk gärna på det jag skrivit och kom med förslag/tips.
Senast redigerat av engolf (18 oktober 2009)


93 Inlägg
11 oktober 2009
#2
Tycker det låter ganska omständigt, har du tänkt att pumpen ska pumpa genom ett munstycke eller spridare? Njaa, jag hade nog sattsat på en tryckvakt istället.

Överväg gärna ett nytt sprut annars, ett megasquirt behöver inte kosta mycket, dessutom slipper du problemet med tändkurvan under laddtryck.


3 235 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#3
Munstycke eller spridare, det kan jag ju lösa senare när jag vet att systemet fungerar.
Jag har ju olika munstycken till NOSen som jag skulle kunna använda.

Det går nog inte med en tryckvakt, utan då måste man nog ha fler för olika ladd. Med det "systemet" jag tänker på kommer ju bensinmängden öka parallellt med laddet (i teorin).

MS är ett elternativ, men jag har aldrig gjort det, och risken finns att man aldrig lyckas få det bra heller.
Jag vill gärna ha det så simpelt som möjligt.
Utmaningen just nu är att hitta en kolv som är känligt nog att ge utslag även vid minsta överladd, så man slipper fördröjning av sprutet. Den måste ju fungera minst lika bra i värme/kyla...Jag måste kanske tillverka en sådan själv.
Senast redigerat av engolf (11 oktober 2009)


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 oktober 2009
#4
Är det inte smidigare med en progressiv btr? tongue

3 235 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#5
Kanske smidigare, men jag är inte säker originalspridare hänger med. Jag måste nog ränka ut först hur mycket mer bensin motorn kommer behöva vid laddtryck på 0.5, och om spridarna orkar hänga med. Sedan är japsar kända för sina klena bränslepumpar...

En fråga angående progressiv btr: kan man behålla samma bränsletryck när man kör på vakuum, och få det lilla extra när turbon börjar ladda?

En sak till: man vill ju fortfarade ha lite undertryck i vevhuset, oc det går ju inte när man överladdar. Hur löser folk som turbokonverterar detta?Vakuumpump?


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 oktober 2009
#6
engolf skrev:
Kanske smidigare, men jag är inte säker originalspridare hänger med. Jag måste nog ränka ut först hur mycket mer bensin motorn kommer behöva vid laddtryck på 0.5, och om spridarna orkar hänga med. Sedan är japsar kända för sina klena bränslepumpar...

En fråga angående progressiv btr: kan man behålla samma bränsletryck när man kör på vakuum, och få det lilla extra när turbon börjar ladda?

En sak till: man vill ju fortfarade ha lite undertryck i vevhuset, oc det går ju inte när man överladdar. Hur löser folk som turbokonverterar detta?Vakuumpump?

Jag har tyvärr mycket svårt att tänka mig att du kan få din lilla uppfinning att fungera tillräckligt bra!


Större spridare och bränslepump är billigt till en sådan liten bil, ta bästa möjliga begagnat bara, jag har några spridare som är till salu om det skulle vara aktuellt. Bränslepump kan du köpa på skroten eller Biltema för några kronor! Dessutom kommer du ju ändå behöva köpa en till soppapump till ditt system..

Svar 1:
Ja, det är precis så en progressiv btr fungerar, vid vakuum ges det inställda bränsletrycket, sedan ökar det exponentiellt, så en btr med förhållandet 1:1,4 ger 1,4 gånger högre bränsletryck vid ett laddtryck på 1 bar jämfört med atmosfärstryck.

Svar 2:
Jag kan inte se någon mening med undertryck i vevhuset. Antingen så bygger du atmosfärisk vevhusvent. eller så monterar du slangen innan turbon!

3 235 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#7
Jag kör med NOS i nuläget, så jag har redan ett separat bränslesystem (pump, btr, bränsleretur, altså som ett vanigt sprut ser ut på en bil, fast det aktiveras samtidigt med NOSen).

Så sant! Tänkte inte på att amn kan sätta slangen före turbon för undertryck, tack!
Hur räknar man ut vilket tryck man ska ha vid ladd på 0.5 bar?man måste ju kompensera för övertrycket i insuget...Finns det en formel man kan använda?

Tack för svaren Axelj!


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 oktober 2009
#8
engolf skrev:
Jag kör med NOS i nuläget, så jag har redan ett separat bränslesystem (pump, btr, bränsleretur, altså som ett vanigt sprut ser ut på en bil, fast det aktiveras samtidigt med NOSen).

Så sant! Tänkte inte på att amn kan sätta slangen före turbon för undertryck, tack!
Hur räknar man ut vilket tryck man ska ha vid ladd på 0.5 bar?man måste ju kompensera för övertrycket i insuget...Finns det en formel man kan använda?

Tack för svaren Axelj!

En btr kompenserar automatiskt för övertrycket i insuget, det är så att säga dess funktion (alltså att ge rätt relativt tryck)
Flödet igenom spridarna är linjärt med roten ur trycket, dvs:
flödet = konstant*trycket^1/2, konstanten får du genom att sätta in kända värden för spridarna (alltså tillverkarens uppgifter för flödet vid ett bestämt tryck)

3 235 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#9
Jag vet inte vad spridarna flödar, men ska försöka ta reda på det.

Om man använder en progressiv btr, behöver man då fortfarande ha större spridare och kraftigare pump, eller räcker det bara med btr?

NOS är ju ca samma som att köra med turbo, och till den behövs inte så mycket extrabensin (i alla fall inte med bara 35 extra hästar). Om man slipper extrasprut med en progressiv btr väljer jag självklart det enklaste.

Tack för alla tips sålänge.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 oktober 2009
#10
Det beror ju på hur mycket du ska ladda och vad pumpen klarar av! Rekommenderat är helt klart att byta spridare och troligtvis pump (spridare får en dålig sprutbild om man avviker för mycket från det rekommenderade trycket, därför är progressiv btr inte optimalt)

Tänk på att tändmappen inte kommer ändras om du inte byter sprut vilket kan resultera i elaka spikningar. Troligtvis kommer även din LMM slå i botten, vilket innebär att den med största sannolikhet måste spännas eller sättas i större hus beroende av om du har luftmängds- eller luftmassemätare

Alltså, det går att fuska till det mesta. Vill man ha det bra så satsar man på mappning eller eftermarknadssprut, på din bil hade jag rekommenderat MegaSquirt p.g.a. det låga priset!

3 235 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#11
Jag har ingen LMM på Colten, utan en spjällägesgivare.
Tändningen kan man ju vrida tillbaka några grader, för knacksensorer har den inte (i alla fall har jag inte sett några på blocket).
Dock läste jag någonstans att den hade adaptiv styrbox som kände av vilket bränsle man körde på. Den kan t ex köras på 92 oktan med nedsatt prestanda står det.
Jag har tänkt ladda 0.4-0.5, beroende på hur jag löser det med sprutet. Har 9.5:1 komp, så vågar nog inte ladda mer utan att kompsänka.

Så du tror jag kan skaffa en progressiv btr 1:1,4 och testa med resten original?

MS är säkert bra, men jag vill helst behålla så mycket som möjligt orininalt.
kanske det blir extrasprut, får se.
Senast redigerat av engolf (11 oktober 2009)


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 oktober 2009
#12
Nu vet inte jag vad bilen är värd och hur positivt inställd du är till motorras tongue. Men jag hade nog testat med justerbar progressiv btr (1:1,2 känns mer lagom), något större spridare (typ gamla spridare från någon s40/740 eller någon annan vanlig bil där spridarna blivit över). Har du bara spjällägesgivare? Det låter osannolikt, men om så är fallet så är ju det problemet ut världen!
Glöm inte att tanka V-power för att skydda dig maximalt för spikningar!

3 235 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#13
Tack för infon!

Måste man skruva ner bränsletrycket för att motorn inte ska få för mycket bensin med större spridare (vakuumkörning)?

Bilen är inte värd en förmögenhet, annars hade jag aldrig vågat köra med NOS. Än så länge håller motorn och lådan utan problem. mitsu-motorerna är egentligen väldigt hållbara.

Ingen LMM nej, bara en givare på spjället, ch en tempsensor i insuget, så det är väl nog.

Får dra till skroten och skaffa större spridare, tänkte mig från en Mitsu motor,1.6 eller 1.8, då bör både anslutningarna och kontakterna passa rätt på.


3 235 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#14
Idag tittade jag närmare på turbon och ICn, och det var prima grejor.
Turbon har inget glapp alls, och håller tätt (provtryckte).
ICn är också fin (fast inte så stor), men när jag renjorde den invändigt var det lite oljerester där, men det fick jag ut med lite diesel.

Tillbaka till turbon: jag fick höra att den satt på en äldre diesel Merca, och WG öppnar först vid 1 bar, vilket är allt för mycket. Jag har tänkt ladda ca 0.4-0.5. Nu måste jag byta WG.klockan, eller montera en fjäder på WG-armen, så att den orkar öppna vid 0.5 i ladd. Jag tror kanske jag plockar en WGklocka från nån turbo på skroten som öppnar redan vid 0.5 bar, men vet inte vilkar bilar har en sådan, tips?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/785123_0wwlep.jpg
Turbon. Satte en tumstock intill för att visa hur liten den är.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/785132_jbp1jg.jpg
Avgashuset.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/785138_e0qizt.jpg
Tryckrör, slangar mm.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/785140_nqpc3y.jpg
Dumpen är Bosch (från en Saab tror jag). ICn är inte världens största.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/785145_uc4j3l.jpg
WG.



Sök