2708
Sök

Besiktningsfrågor

199 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har lite frågor ang. besiktningar.

Alla frågor rör en 142a från -68!

1. Får jag åka och besikta med mina rödtonade bakljus?
1.2 Måste jag då sätta dit extra reflexer?

2. Får jag ha vita blinkers fram? Dvs i positionsljuset?
2.2 Och alltså inte ha någon blinkers på skärmen?

3. Hur mycket får man kapa fjädrarna?!
3.2 Stämmer det att jag får kapa hur mycket jag vill om jag tar bort genomslagsgummina?

4. Måste jag ha kvar KM räknaren?
4.2 Måste jag ha en hastighetsmätare över huvudtaget?

5. Måste jag ha kofångarna på?

6. Måste jag ha någon inredning utöver framsäten, baksäten, instrumentpanel?

7. Ganska uppenbar fråga tror jag, men måste jag ha skärmarna på?


Tror att de va allt, tacksam för hjälp!


Trafikledare
563 Inlägg
11 oktober 2009
#2
Ring till bilprovningen altnerativt mejla till deras support..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 oktober 2009
#3
MRosenson skrev:
Hej,
Jag har lite frågor ang. besiktningar.

Alla frågor rör en 142a från -68!

1. Får jag åka och besikta med mina rödtonade bakljus?
1.2 Måste jag då sätta dit extra reflexer?

2. Får jag ha vita blinkers fram? Dvs i positionsljuset?
2.2 Och alltså inte ha någon blinkers på skärmen?

3. Hur mycket får man kapa fjädrarna?!
3.2 Stämmer det att jag får kapa hur mycket jag vill om jag tar bort genomslagsgummina?

4. Måste jag ha kvar KM räknaren?
4.2 Måste jag ha en hastighetsmätare över huvudtaget?

5. Måste jag ha kofångarna på?

6. Måste jag ha någon inredning utöver framsäten, baksäten, instrumentpanel?

7. Ganska uppenbar fråga tror jag, men måste jag ha skärmarna på?


Tror att de va allt, tacksam för hjälp!

1, JA! på bägge frågorna
2, JA!
2.2 Blinkersen måste synas visst antal grader (inte hundra koll på hur mycket) åt sidan.
3, Du får egentligen inte kapa fjädrarna men det är godtyckligt från station till station och om dom märker det. Grundregel, fjädern får inte sitta löst i sina skålar, sätta fast fjädern med slangklämmor tar de flesta besgubbar INTE!
3.2 Det måste finnas genomslagsgummin och tillräcklig fjädringsväg upp till dessa. Bilen får INTE ligga på gummina vid bes.
4, Osäker, men tror du kan besa utan KM-räknare
4.2 JA!
5, Nej
6, Det får inte finnas några vassa kanter och som vanligt är det lite individulell bedömning från gubbe till gubbe.
7, Inte om du ordnar stänkskydd på annat sätt, men VARFÖR?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

199 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#4
hotrodder skrev:
MRosenson skrev:
Hej,
Jag har lite frågor ang. besiktningar.

Alla frågor rör en 142a från -68!

1. Får jag åka och besikta med mina rödtonade bakljus?
1.2 Måste jag då sätta dit extra reflexer?

2. Får jag ha vita blinkers fram? Dvs i positionsljuset?
2.2 Och alltså inte ha någon blinkers på skärmen?

3. Hur mycket får man kapa fjädrarna?!
3.2 Stämmer det att jag får kapa hur mycket jag vill om jag tar bort genomslagsgummina?

4. Måste jag ha kvar KM räknaren?
4.2 Måste jag ha en hastighetsmätare över huvudtaget?

5. Måste jag ha kofångarna på?

6. Måste jag ha någon inredning utöver framsäten, baksäten, instrumentpanel?

7. Ganska uppenbar fråga tror jag, men måste jag ha skärmarna på?


Tror att de va allt, tacksam för hjälp!

1, JA! på bägge frågorna
2, JA!
2.2 Blinkersen måste synas visst antal grader (inte hundra koll på hur mycket) åt sidan.
3, Du får egentligen inte kapa fjädrarna men det är godtyckligt från station till station och om dom märker det. Grundregel, fjädern får inte sitta löst i sina skålar, sätta fast fjädern med slangklämmor tar de flesta besgubbar INTE!
3.2 Det måste finnas genomslagsgummin och tillräcklig fjädringsväg upp till dessa. Bilen får INTE ligga på gummina vid bes.
4, Osäker, men tror du kan besa utan KM-räknare
4.2 JA!
5, Nej
6, Det får inte finnas några vassa kanter och som vanligt är det lite individulell bedömning från gubbe till gubbe.
7, Inte om du ordnar stänkskydd på annat sätt, men VARFÖR?

Perfekt svar!

Svar på 7. anledningen är för att jag hade velat besikta bilen, och skärmarna är inte helt klara ännu.

Stort tack för svaren.


3 259 Inlägg
11 oktober 2009
#5
MRosenson skrev:
Hej,
Jag har lite frågor ang. besiktningar.

Alla frågor rör en 142a från -68!

1. Får jag åka och besikta med mina rödtonade bakljus?
1.2 Måste jag då sätta dit extra reflexer?
inga extra reflexer behövs om du redan har



2. Får jag ha vita blinkers fram? Dvs i positionsljuset?
2.2 Och alltså inte ha någon blinkers på skärmen?
Ja om bilen är äldre än 75


3. Hur mycket får man kapa fjädrarna?!
3.2 Stämmer det att jag får kapa hur mycket jag vill om jag tar bort genomslagsgummina?
Fjädrarna får inte vara lösa när bilen är upphissad, alltså inte riskera att hamna ur läge om bilen fjädrar ur fullt


4. Måste jag ha kvar KM räknaren?
4.2 Måste jag ha en hastighetsmätare över huvudtaget?
Ja

5. Måste jag ha kofångarna på?
Det kan bero vem på som besiktar men utan den har du försämrat krockzonen så ja du måste ha den



6. Måste jag ha någon inredning utöver framsäten, baksäten, instrumentpanel?
Det är jag inte säker på men det tror jag inte du behöver så länge den är trafiksäker(ingen risk att skada sig vid kollision osv



7. Ganska uppenbar fråga tror jag, men måste jag ha skärmarna på?
Ja

Tror att de va allt, tacksam för hjälp!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1337
1 343 Inlägg
11 oktober 2009
#6
MRosenson skrev:
hotrodder skrev:
MRosenson skrev:
Hej,
Jag har lite frågor ang. besiktningar.

Alla frågor rör en 142a från -68!

1. Får jag åka och besikta med mina rödtonade bakljus?
1.2 Måste jag då sätta dit extra reflexer?

2. Får jag ha vita blinkers fram? Dvs i positionsljuset?
2.2 Och alltså inte ha någon blinkers på skärmen?

3. Hur mycket får man kapa fjädrarna?!
3.2 Stämmer det att jag får kapa hur mycket jag vill om jag tar bort genomslagsgummina?

4. Måste jag ha kvar KM räknaren?
4.2 Måste jag ha en hastighetsmätare över huvudtaget?

5. Måste jag ha kofångarna på?

6. Måste jag ha någon inredning utöver framsäten, baksäten, instrumentpanel?

7. Ganska uppenbar fråga tror jag, men måste jag ha skärmarna på?


Tror att de va allt, tacksam för hjälp!

1, JA! på bägge frågorna
2, JA!
2.2 Blinkersen måste synas visst antal grader (inte hundra koll på hur mycket) åt sidan.
3, Du får egentligen inte kapa fjädrarna men det är godtyckligt från station till station och om dom märker det. Grundregel, fjädern får inte sitta löst i sina skålar, sätta fast fjädern med slangklämmor tar de flesta besgubbar INTE!
3.2 Det måste finnas genomslagsgummin och tillräcklig fjädringsväg upp till dessa. Bilen får INTE ligga på gummina vid bes.
4, Osäker, men tror du kan besa utan KM-räknare
4.2 JA!
5, Nej
6, Det får inte finnas några vassa kanter och som vanligt är det lite individulell bedömning från gubbe till gubbe.
7, Inte om du ordnar stänkskydd på annat sätt, men VARFÖR?

Perfekt svar!

Svar på 7. anledningen är för att jag hade velat besikta bilen, och skärmarna är inte helt klara ännu.

Stort tack för svaren.

Måste rätta lite..
Ska man säga vad man får och inte får är fråga 1, 3 och 4 felsvarade..
1, nej man får inte göra åverkn på sina lampor då dessa är E-märkta..
Skulle man köpa ett par som är rödtonade stämmer givetvis svaret du fått redan.

3. kapa fjädrar är inget som godkänns då det är en säkerhet.
Om bilprovningen ser detta så ska dom inte godkänna det då man ändrar fjäderns egenskaper osv.

4. Är bilen utrustad med KM räknare och hastighetsmätare ska detta vara fullt fungerande.
Det finns bilar som rullar på väg där detta inte var monterat från fabrik och då är det lagligt.
Dock tror jag de flesta vill veta ´hur fort man kör men jag förstår att det var hypotetiskt.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 oktober 2009
#7
Xtravagant skrev:
Måste rätta lite..
Ska man säga vad man får och inte får är fråga 1, 3 och 4 felsvarade..
1, nej man får inte göra åverkn på sina lampor då dessa är E-märkta..
Skulle man köpa ett par som är rödtonade stämmer givetvis svaret du fått redan.

3. kapa fjädrar är inget som godkänns då det är en säkerhet.
Om bilprovningen ser detta så ska dom inte godkänna det då man ändrar fjäderns egenskaper osv.

4. Är bilen utrustad med KM räknare och hastighetsmätare ska detta vara fullt fungerande.
Det finns bilar som rullar på väg där detta inte var monterat från fabrik och då är det lagligt.
Dock tror jag de flesta vill veta ´hur fort man kör men jag förstår att det var hypotetiskt.

Lung nu... Frågorna gällde en Volvo från 1968 och då är en hel del av dagens krav som du kan bortse från.
Det finns INGET krav på typgodkännande på bakre possitionsbakljus på en bil tom. årmodell -70 och då faller även kravet på E-märkning.
Källa:

VVFS 2003:22
Bakre positionslykta (parkeringslykta, baklykta)
108 § Bakre positionslykta på bil och släpvagn av 1983 eller ti-digare års modell samt efterfordon som tagits i bruk före den 1 januari 1984 behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall ha sådan styrka att det under mörker och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m bakom fordonet.


Vidare finns inte ett ord om kilometerräknare i Vägverkets författningssamling annat än om hastighetsmätare som dessutom får visa mph på en bil före -70 års modell. Vilket innebär att ställa krav på en KM räknare blir orimligt. Ett antal hembyggen och ombyggda bilar rullar godkända med cykeldator som hastighetsmätare. Kravet som ställs då är att den är belyst.
Källa:

VVFS 2003:22
33 Kap. Hastighetsmätare

4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

199 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#8
Haha tack för ett utmärkt svar!

Cykeldator genom besiktningen, underbart!


8 156 Inlägg
11 oktober 2009
#9
33 kap. Hastighetsmätare


Övergripande krav
1 §     Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1.       uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3.       uppfylla kraven i 3 – 7 §§.

Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.

2 §     Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.

Krav enligt 1 § 3
3 §     Hastighetsmätaren skall befinna sig i förarens direkta synfält och skall kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet skall vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

4 §     Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

     Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får  visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

5 §     Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
11 oktober 2009
#10
hotrodder skrev:
Lung nu... Frågorna gällde en Volvo från 1968 och då är en hel del av dagens krav som du kan bortse från.
Det finns INGET krav på typgodkännande på bakre possitionsbakljus på en bil tom. årmodell -70 och då faller även kravet på E-märkning.

Tyvärr så får man ändå inte tona sina bakljus.

8 §     Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

199 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#11
Tack för alla svar!

Är ni HELT säkra på att blinkersen måste synas vid ett visst antal grader? Även på en bil från -68?

Ni som är skickliga får gärna ta fram vad som verkligen gäller om kapade fjädrar? Vad gäller ang. genomslagsgummin?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 oktober 2009
#12
4. Måste jag ha kvar KM räknaren?
Nej Bara Hastighet är krav.
4.2 Måste jag ha en hastighetsmätare över huvudtaget?
Ja

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök