3320
Sök

Omkörningar med en högerstyrd bil?

67 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
har en fråga men vet inte om det är i rätta forumet men men ... dom som har högerstyrda bilar hur kör ni om andra bilar o lastbilar o så ? t ex kölra förbi en buss säger ni till kompisen bredvid ba kolla om det kommer bil eller nåt ? har funderat över köpa en högerstyrd bil men hade den frågan i huvet rätt länge nu

Rubriken redigerad, läs rubrikanvisningarna
// Moderator.

hmmmm
1 094 Inlägg
11 oktober 2009
det är en vane sak faktiskt, man ser till att hålla koll långt innan  tex bussen. t.ex i högerkurva så ser man långt framför bussen. då vet man om det är klart eller inte. aldrig riktigt tänkt på hur jag gör. utan jag bara gör det tongue o det har ju funkat hitills, dock inget nu när jag inte har någon högrestyrd bil
Senast redigerat av Gloremir (11 oktober 2009)

3 259 Inlägg
11 oktober 2009
Omkörningar är ett dilemma... Bästa är ju helt klart om man har en kompis med sig som man litar på!smile Men annars får man titta lite från insidan.. alltså om höger sida på den bilen man tänkt köra om(gäller ju att det är en högerkurva framöver då och INTE en vänsterkurva då blir det lite riskabelt) för att sedan smyga sig ut på vänstersidan för o se om kusten e klar..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 oktober 2009
Det är inga problem alls... det faller sig naturligt att göra det som behövs för att se... Ingen kör ju om utan att veta hur de ser ut...?
Öka avståndet, kolla igenom bakrutan eller helt enkelt det som behövs för att se.

Växla funderar oxå många på, och det är inte heller det några problem, man märker ganska snabbt att det är en dörrsida man bankar i när man ska växla med högern. Det som kan vara lurigt är att växlarna sitter precis som på en vänsterstyrd.
T.ex. 2:an ligger alltså neråt, längst ifrån dig. Har själv pangat i backväxeln en gång i början när man drar spaken emot sig och nedåt av gammal vana. Men sket ner mig när det ganska otrevliga ljudet kom så det gjorde iaf inte jag mer än en gång.

Det jag själv har problem med, då jag kör vänster/högerstyrd i princip vartannan gång är blinkers/vindrutetorkare som sitter omvänt. Många gånger jag dragit på spolarvätskan när jag ska blinka åt nån polare ja mött = inte coolt. Har jag problem med än idag å lär väl aldrig lära mig...

I övrigt tycker jag det är bättre med högerstyrt vid "inspirerad körning" när man växlar som en galning och det släpper lite då och då...
Då e de att föredra att alltid ha om högern på ratten. Jag som då e högerhänt tycker det ger bättre koll när det går vingligt. För växla gör man lika bra oavsett vilken hand man använder...

Sen så e de även goare vid långdistans-slökörning i mörker... för då sköter man allt med högern, blinka, blända av/på och styra... Så har man vänstern ledig till att sms:a eller pilla på stereon big_smile

Detta är bara egna erfarenheter och som jag upplevt det. Men jag är övertygad om att det inte blir några större problem! Lycka till!
Senast redigerat av Rushman (11 oktober 2009)

Sky´s the limit...

4 682 Inlägg
12 oktober 2009
har hört att man inte syns på fartkamera fotona med högerstyrd bil, stämmer detta smile ?

Sök