3571
Sök

Snygga till framrutan, hur göra?

9 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
Min framruta är väldigt sliten. Det är en massa små, vita prickar på den. Hur det kan ha blivit så vet jag inte. Vanlig avfettning/bilschampo/fönstertvätt/spolarvätska hjälper inte. Finns det något annat man göra för att få rutan fin igen?

4 767 Inlägg
12 oktober 2009
#2
Det är inte så att den är blästrad av tusentals mil på vägarna?
Isåfall är ända lösningen att byta vindruta.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
12 oktober 2009
#3
Precis, byta eller slipa rutan. Dock kostar slipningen ganska mkt,

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Körv
3 535 Inlägg
13 oktober 2009
#4
Byt

Truckdriving Man

767 Inlägg
16 oktober 2009
#5
håller med BYT det går ju ändå på försäkringen

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
16 oktober 2009
#6
Prickarna är små stenskott som man får av att man ligger bakom andra bilar som kastar upp grus och småsten tillsammans med vatten/snöslask.
Just detta problem ökade markant när  tillverkarna inte längre  behövde sätta dit stänkskydd på bilarna.
Som många sagt tidigare byt rutan


134 Inlägg
16 oktober 2009
#7
Hur går man tillväga om man vill byta sin framruta?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2009
#8
Mr_Felix skrev:
Hur går man tillväga om man vill byta sin framruta?

Man lämnar in bilen hos en glasmästare. (om man inte är rejält kunnig o gör det själv)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

664 Inlägg
3 november 2009
#9
Mr_Felix skrev:
Hur går man tillväga om man vill byta sin framruta?

Ja, det går ju att göra själv, gå på skroten, köp en ruta, skär ut den nuvarande rutan hade en 740 som jag gjorde det på, använde två stycken moraknivar, var lite bökigt, så nå rakblad är liknande typ kanske.

Sedan vet jag inte med limmet, eller vad man ska kalla det, men finns säkert att köpa hos någon som håller på med det, men enklast blir det nog om du har halvförsäkring och tar det på så vis tongue...

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
4 november 2009
#10
Att byta limmad framruta själv om man inte vet exakt hur man ska göra, är ren idioti av snålhet!

Och rent av farligt. Skulle framrutan lossna vid en kraftig inbromsning, så vill inte jag riskera mitt liv bara för någon ville vara duktig och försöka själv.
Hur stort bilintresse man än har, så är det vissa moment man inte ska syssla med utan full vetskap vad man gör.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 november 2009
#11
Att ens komma med förslaget att byta ruta själv tyder på en hel del inkompetens med tanke på att de flesta fram och bakrutor på dagens bilar är bärande konstruktioner i bilens chassi.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
4 november 2009
#12
Att byta vindruta själv är dumt om man inte vet hur man ska gå till vida. Jag bytte min vindruta på corollan (limmad) hemma i garaget med hjälp av sambon. Har man limmad ruta så bör man lämna någon millimeter lim både på bilen samt den "nya" rutan för att få avsevärd bättre vidhäftning med det nya limmet. Alltså inte skära/ta bort allt gammalt lim.

Det är bökigt, men har man lite(läs ganska mkt) info från t.ex glasmästarn i form av "steg-för-steg" anvisningar går det. Köpte limmet av glasmästarn också.. ~150:-/tub  "Nybörjare bör använda mer än en tub" fick jag som svar, men det räckte med en.

Skulle jag varit dig(om du inte har någon form av vana) skulle jag ta å fundera på om man ska göra det själv eller lämna iväg det.

Ett alternativ till lägre kostnad är: köp ruta på skroten och fråga glasmästarn va han/hon vill ha för jobbet.


Mvh Thomas

Mvh Thomas

977 Inlägg
4 november 2009
#13
SAAB_4ever skrev:
håller med BYT det går ju ändå på försäkringen

Lånar tråden lite. Är det så att det går på försäkringen? Gäller inte det bara om man har stenskott? Min självrisk ligger på 3000 kr. Skulle det alltså Kosta mig 3000 kr att byta rutan om jag tar det på försäkringen?

Kanske bäst att ringa mitt försäkringsbolag.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
4 november 2009
#14
beror lite på vilket försäkringsbolag du har. en del har så att du får dina stenskott lagade gratis medans om du ska byta rutan så får man betala en liten summa.

kolla din försäkring lr kontakta bolaget å fråga så du får rätt svar.

ja har gratis lagning av stenskott men ja tror de va 1500 lr nåt på byte av ruta.
de beror på vilken deal bolagen har mä glasmästarna runt om i landet.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 november 2009
#15
bara lämna in på försäkringen tycker man läser dagligen i tidningar om reklam för glassmäsare just nu byte vi tex vindruta volvoia 200 kr i självrisk stenskott gratis sett bra många såna . även satt att vissa bolag har 10% i självrisk kostar rutan 10 lök  så äre 1 lök i självrisk
bara dumt och snåla och försöka sj när de inte kostar nå stora summor för och låta proffsen göra det driekt med 100% resultat + garanti på jobbet


45 Inlägg
4 november 2009
#16
Jag vet att det finns speciella polermedel till just glasrutor, vet dock inte hur mycket revor dom tar bort. Lär ju inte hjälpa på stenskott men nån som har erfarenhet av polerning av rutor med smårevor i??

volvo med toyota blir en VOLTA

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 november 2009
#17
Pratade med en glas firma idag, enligt honom så räcker det att man har ett litet stenskott nånstans för att kunna ta de på försäkringen. Jag har länsförsäkringar och deras själv risk ligger på 35% av kostnaden för arbetet + ruta, dock minst 1000kr.
Min bil som det ska bytas på är en bmw 540 -98 med regsensor. Då skulle det kosta mig 1850kr i självrisk, helt okej för en ny ruta tycker jag:) Och helt klart värt det med tanke på vilket jobb det är att göra själv, det tar ganska många timmar om man ska göra det bra.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (4 november 2009)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 november 2009
#18
volta skrev:
Jag vet att det finns speciella polermedel till just glasrutor, vet dock inte hur mycket revor dom tar bort. Lär ju inte hjälpa på stenskott men nån som har erfarenhet av polerning av rutor med smårevor i??

Min vindruta är polerad, hade samma problem som killen som startade tråden. Jag rekommenderar det inte om man ska ha kvar bilen. Visst ser rutan ut som ny något år, men när dom har polerat lägger dom på en skydds lack, för det första blir den alldeles för "glatt" för att torkarna ska funka bra mot rutan, och för det andra så är den inte slit tålig över huvud taget, efter ca 3000mil ser rutan ännu värre ut än innan, nu är det även mycket slitet efter torkar bladen. Fast dom är i bra skick så sliter det mycket fortare på denna skydds lack. Dessutom kostar en polering runt en tusen lapp, vilket inte är mycket billigare än att ta en ny ruta på försäkringen, och jag har en väldigt dyr ruta så för många av er blir det nog billigare att skaffa ny ruta, och mycket bättre än polering:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

45 Inlägg
5 november 2009
#19
Var mest sidorutor och bakrutor jag skulle vilja få lite liv i. Framruta byter man ju:-) Får ta och kolla läget med glasmästaren:-)

volvo med toyota blir en VOLTA


Sök