2300
Sök

Började Dunka i hela motorn T5 -95

180 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en volvo 855 -T5 som gått 18900 mil sv-såld

Var på väg hem från Norge i helgen och efter ca: 65 mil så började det smälla å låta helkonstigt i motorn och även oljelampan började lysa/blinka.
Så jag stängde av och rullade in i kanten och kollade olja och det va rätt lite men ändå nästan halva stickan "Ja självklart mellan de 2 sträcken man kollar inte hela stickan om nån ska fråga det"

Startade motorn den startade på en gång och de dunkade som f*n i den och lät som ett kärvande ljud.
Tog den på biltransport kärra hem och nu står den här.

Någon som vart med om något liknande?
Ram - vevlager? Lyftarna? ventil?

mvh Robin


8 245 Inlägg
13 oktober 2009
#2
Beror på hur du körde innan ljudet uppstog. Om du gasade på så finns det ju chans att det är en stake som vikt sig. Annars så är lager en vettig gissning. Bar att plocka ur stiften och mäta när kolvarna står i topp, blir det ett större mått på nångomn cylinder som har du krökt staken. Annars så får man öppna den och kolla lagren.


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
13 oktober 2009
#3
troligen ram eller vev lager.. bara att riva och byta.


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
13 oktober 2009
#4
Marlboroman skrev:
Beror på hur du körde innan ljudet uppstog. Om du gasade på så finns det ju chans att det är en stake som vikt sig. Annars så är lager en vettig gissning. Bar att plocka ur stiften och mäta när kolvarna står i topp, blir det ett större mått på nångomn cylinder som har du krökt staken. Annars så får man öppna den och kolla lagren.

okej du kan verkligen 850 motorer märker jag.. du har asiken svar på allt tongue (Marlboroman kungen av 850 )


180 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#5
Okej.. Visst har ja gasat hur han riktigt! Men inte när ja åkte hem från Norge för då åkte ja med full packning och låg hela vägen på farthållaren 90-110 genom sketna E45.
När de hädne låg ja i en liten nedförsbacke.


180 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#6
Också hört att lyftarna börja ge sig vid 20k mil


180 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#7
Eller 1 kugg fel på kamremmen? eller hur man förklara


Med.lem
3 759 Inlägg
13 oktober 2009
#8
Om oljelampan tände sig när bilen var igång så har den inte fått smörjning som den behöver, och nått seriöst har med stor sannorlikhet rasat.

Bara att riva ner och kolla över.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

139 Inlägg
13 oktober 2009
#9
Dags för motorrenovering!

8 245 Inlägg
13 oktober 2009
#11
blomberg_ktm skrev:
Också hört att lyftarna börja ge sig vid 20k mil

Jo, men det är sällan det blir några generalras på dem, Och det brukar höras långt i förväg att dem blir dåliga. Och om nån skulle ha gett sig så skulle den ha gått illa dessutom.


180 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#12
ok för den starta lätt och låter dunka/knackar inte alls mkt nu på tomgång men när man gasar ltie så knackar de som fan


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 oktober 2009
#13
Veckans tips är väl om inte annat att kolla vad det är som är fel innan du startar den igen?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

888 Inlägg
14 oktober 2009
#14
Om det inte låter så mycket på tomgång utan börjar mer när du gasar runt 1500-2000varv så är det garanterat vevlager eller ramlager.

424 Inlägg
14 oktober 2009
#15
blomberg_ktm skrev:
ok för den starta lätt och låter dunka/knackar inte alls mkt nu på tomgång men när man gasar ltie så knackar de som fan

http://www.garaget.org/video/1mizy96o7qh7

Kolla om du känner igen ljudet.

För mig var det krökt vevstake som var felet!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

180 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#16
har plockat bort toppen och lyftarna är urplockade men hur kollar man om de är hela lr sönder


4 822 Inlägg
14 oktober 2009
#17
när dom är nya så går det knappt att trycka ihop dom för hand så är dom mjuka så är dom kassa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

180 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#18
gick trycka ihop 1 för hand men kan vart för oljan va utpressad körde dom i skruvstäd å se så dom va hela
alla andra 19 e stenhårda går ej rubba för hand


Lastbilschaffis
64 Inlägg
15 oktober 2009
#19
Jag skulle tippa på stake eller ramlager ras ^^ Men som sagt, enda sättet att få reda på det är ju att riva motorn ^^

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

4 822 Inlägg
15 oktober 2009
#20
blomberg_ktm skrev:
gick trycka ihop 1 för hand men kan vart för oljan va utpressad körde dom i skruvstäd å se så dom va hela
alla andra 19 e stenhårda går ej rubba för hand

dom är stenhårda ifrån början är man tar dom ur kartongen för det sitter en duktigt hård fjäder i dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök