3505
Sök

Små trimmning av volvo 740

22 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja!

Har fått inspiration att små trimma volvon lite, fick det av kompisen "Nagz" som trimmat sin 240 men iaf..
Det jag hade tänkt att göra är att trimma motorn jag har ( b230f ) med: en hyffsat liten turbo, en k-kam, sportluftfilter och en dump. Inget speciellt super bygge. Jag titta runt lite i andra trådar och de verkade som att de va bättre att köpa en volvo med turbo orginal för att klara påfrestningnarna?
Men då undrar jag, om man bara ladda ca 0.5 bar, borde inte stakar och kolvar klara av det? Eller blir det sån liten skillnad i effekt att de knappt märks?
Är min första bil och första projekt, så har ingen kunskap mer än de kontakter jag har:P

Är det nått förövrigt som jag behöver veta? smile

Mvh/ Kristoffer

238 Inlägg
14 oktober 2009
#2
ja du lär märka det i effekt vridmoment..

40 hästar kanske inte så mycke men det gör sitt..



åker själv turbo konvert.

natt som dag ..

stor skillnad..

238 Inlägg
14 oktober 2009
#3
kristofferoo skrev:
Tja!

Har fått inspiration att små trimma volvon lite, fick det av kompisen "Nagz" som trimmat sin 240 men iaf..
Det jag hade tänkt att göra är att trimma motorn jag har ( b230f ) med: en hyffsat liten turbo, en k-kam, sportluftfilter och en dump. Inget speciellt super bygge. Jag titta runt lite i andra trådar och de verkade som att de va bättre att köpa en volvo med turbo orginal för att klara påfrestningnarna?
Men då undrar jag, om man bara ladda ca 0.5 bar, borde inte stakar och kolvar klara av det? Eller blir det sån liten skillnad i effekt att de knappt märks?
Är min första bil och första projekt, så har ingen kunskap mer än de kontakter jag har:P

Är det nått förövrigt som jag behöver veta? smile

Mvh/ Kristoffer

en intercooler skulle vara bra.
btr så att du ställa på soppan lite..
kör du på 0.5 så håller det någelunda..
kanske en värre bensin pump
lite bättre spridare.

ev ett megasquirt system.. kostnad ca 1500 kr..

mycke prisvärt.

22 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#4
Okej tack såmkt! För det är nämligen så att kompisen ska uppgradera sig lite, så kan köpa hans grejjer.. Så en intercooler har jag också, ska fixa en turbo pump ( nu startat den inte pga soppa pumpen, så byter till turbo ) Byter även spridare också, sätter även ditt ett öppet luftfilter.

Tack för hjälpen! smile

22 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#5
101CRX skrev:
ja du lär märka det i effekt vridmoment..

40 hästar kanske inte så mycke men det gör sitt..



åker själv turbo konvert.

natt som dag ..

stor skillnad..

Hur går det med besiktnigen då? går den igenom fast motorn inte är orginal?

Mvh kristoffer

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2009
#6
Hmm, kan bli lite svårare med besiktningen... vill du ha den igenom bes så kan jag rekomendera en B230ET så är de bara att lyfta över och regga som " ändrat fordon " till en kostnad på 650 kr, eller så kan du göra som alla andra med tid över är att skifta motor innan varje bes...

Men vill du få mer info om detta så kolla in denna sida.
http://www.sfro.com/bilarframe.html
Länk direkt till Info Ombyggt Fordon. Där kan du hitta nr till din närmaste SRFO kontakt som du kan ringa om ställa frågor till.
Senast redigerat av XeptiQ (14 oktober 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

179 Inlägg
14 oktober 2009
#7
XeptiQ skrev:
Hmm, kan bli lite svårare med besiktningen... vill du ha den igenom bes så kan jag rekomendera en B230ET så är de bara att lyfta över och regga som " ändrat fordon " till en kostnad på 650 kr, eller så kan du göra som alla andra med tid över är att skifta motor innan varje bes...

Men vill du få mer info om detta så kolla in denna sida.
http://www.sfro.com/bilarframe.html
Länk direkt till Info Ombyggt Fordon. Där kan du hitta nr till din närmaste SRFO kontakt som du kan ringa om ställa frågor till.

Nu menade ju XeptiQ b230ft/fk istället för b230et för den motorn har ingen lambda eller katalysator vilket bilprovningen kräver vid omreggning av bilen. Din 740 måste ha en b230ft/fk komplett med motor, styrsystem i ett original "paket". Småändringar kan du göra efter reggning om så önskas.


22 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#8
Okej, för jag vill helst inte lägga ut pengar på den..Det kommer ju iofs kosta lite med turbo och det, men köper det beg. av en kompis, så får allt för ca 3.000kr, ska jag dessutom fixa en motor går de på några tusen och pengar rullar snabbt iväg, vill inte lägga för mycket tid på en bil jag mest tänkt busa billigt med^^

Men man kan inte plocka över de lite snabbt innan besiktningen? eller de kanske tar längre tid än vad jag anar? ( kan själv inte mycket om processen )

Mvh, Kristoffer

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 oktober 2009
#9
kristofferoo skrev:
Okej tack såmkt! För det är nämligen så att kompisen ska uppgradera sig lite, så kan köpa hans grejjer.. Så en intercooler har jag också, ska fixa en turbo pump ( nu startat den inte pga soppa pumpen, så byter till turbo ) Byter även spridare också, sätter även ditt ett öppet luftfilter.

Tack för hjälpen! smile

du vet att du inte bara kan byta spridare, då kommer den gå fett, bluddra, vara svårstartad och ha sig, du lär modda LMM samt fixa anpassat chip isåfall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
15 oktober 2009
#10
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Okej tack såmkt! För det är nämligen så att kompisen ska uppgradera sig lite, så kan köpa hans grejjer.. Så en intercooler har jag också, ska fixa en turbo pump ( nu startat den inte pga soppa pumpen, så byter till turbo ) Byter även spridare också, sätter även ditt ett öppet luftfilter.

Tack för hjälpen! smile

du vet att du inte bara kan byta spridare, då kommer den gå fett, bluddra, vara svårstartad och ha sig, du lär modda LMM samt fixa anpassat chip isåfall.

kan han inte bara öka LMM:en samma procent som han ökar spridarna? och slippa chip?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 oktober 2009
#11
Nagz skrev:
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Okej tack såmkt! För det är nämligen så att kompisen ska uppgradera sig lite, så kan köpa hans grejjer.. Så en intercooler har jag också, ska fixa en turbo pump ( nu startat den inte pga soppa pumpen, så byter till turbo ) Byter även spridare också, sätter även ditt ett öppet luftfilter.

Tack för hjälpen! smile

du vet att du inte bara kan byta spridare, då kommer den gå fett, bluddra, vara svårstartad och ha sig, du lär modda LMM samt fixa anpassat chip isåfall.

kan han inte bara öka LMM:en samma procent som han ökar spridarna? och slippa chip?

om han vet exakt hur stor LMM det ska vara så går det

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
15 oktober 2009
#12
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
NITROUS skrev:

du vet att du inte bara kan byta spridare, då kommer den gå fett, bluddra, vara svårstartad och ha sig, du lär modda LMM samt fixa anpassat chip isåfall.

kan han inte bara öka LMM:en samma procent som han ökar spridarna? och slippa chip?

om han vet exakt hur stor LMM det ska vara så går det

mm.. jag tänkte det. sen ladd 0.5 är inte så mkt så det måste boxen orka med?

22 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#13
Blir väll till att prova sig fram och se^^


Sök