3766
Sök

Saab 9-5 som går bra men ändå vita stift!

7 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Tjenna!

Har en 9-5 Aero 2001 som "check engine" lampan lyser på. Ger felkoden sotiga stift och har då kollat dom och dom är då sotiga och vita. Bilen går ändå som den ska men får denna felkod hela tiden. Har en Tech 2 som jag kan kolla felkoder med så jag kan släcka lampan. Så det jag har gjort är att när den felkoden kom så gjorde jag vid stiften "som för övrigt är nya" släckte lampan sen körde. Problemet är att samma problem kommer upp. Stiften som sitter i är NGK BCPR7ES-11 och när jag bytade så var där något annat stift som är fel enligt min saab polare. Så till frågan vad är felet?

MVH

Dennis

3 235 Inlägg
14 oktober 2009
är stiften sotiga, eller vita?

Kanske din lambda är dålig.

7 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
engolf skrev:
är stiften sotiga, eller vita?

Kanske din lambda är dålig.

Sotiga på gängorna och vita på toppen...

116 Inlägg
14 juli 2010
samma fel på min.. har bytt allt från hela motorn, mappat om bilen slängt i väre pump och btr! men får fortfarande vita stift! och motorn blir gott varm!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 juli 2010
9-5 Aero -01 ska ju ha NGK PFR6H-10 enligt allt vad jag hittat iaf...

Kolla tändkassetten, LMM, lambda osv. Allt som kan ha med bränsleblandning osv att göra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

116 Inlägg
14 juli 2010
TBOC_Razor skrev:

Kolla tändkassetten, LMM, lambda osv. Allt som kan ha med bränsleblandning osv att göra.

allt är kollat! men ska köpa stiften i morgon.. men fundersam över hur varm motorn är. hur varm ska den vara om man känner på ventilkåpan? glömt av de efter allt problem=) för läst att om man kör på ngk 7:or kan man få vita stift.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2010
TBOC_Razor skrev:

Men visst fan går det väl bra att köra en 9-5 på vanliga bcpr-stift med! Biopwer har jag tillochmed för mig de inte ska ha PFR?
PFR är kanske lite bättre på en bensinare än BCPR men visst funkar de vanliga med i princip samma oprestanda fast sämre livslängd bara?

6 170 Inlägg
15 juli 2010
bumpe skrev:
TBOC_Razor skrev:

Men visst fan går det väl bra att köra en 9-5 på vanliga bcpr-stift med! Biopwer har jag tillochmed för mig de inte ska ha PFR?
PFR är kanske lite bättre på en bensinare än BCPR men visst funkar de vanliga med i princip samma oprestanda fast sämre livslängd bara?

Jag går bara efter vad som står i manualen och WIS.

Och TS bil är ju ingen BioPower så dom bilarna hör inte ens hit wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

6 170 Inlägg
15 juli 2010
Hittade en fin liten lista i WIS nu med alla tändstift till dom olika motorerna:

________________________________________________________________________________________

Tändstift

Bensin                                        Bytesintervall KM

Blyfri                                                 60 000
B205E med trimsats                         20 000
Blyad bensin                                     20 000
BioPower                                          30 000

Motor                                          Beteckning

B205E                                       NGK BCPR 6ES-11
B205E med trimsats -M00         NGK BCPR 6ES-11
B205E med trimsats M01-         NGK PFR6 H-10
B205E BioPower M05-               NGK BCPR7ES-11
B235E BioPower M06-               NGK BCPR7ES-11
B235E                                       NGK BCPR 6ES-11
B235L                                       NGK BCPR 6H-11
B235R (225 hk)                         NGK PFR 7H-10      <----- har ingen aning om vad dom menar med denna...
B235R (230 hk)                         NGK PFR 6H-10
B308E                                       NGK BKR 7ES-11

________________________________________________________________________________________

Kollar man i denna listan så ska en 9-5 Aero ha PFR 6H-10 precis som jag sa så jag fattar inte vad BioPower stift gör i TS bil...

Sök