2464
Sök

Vansinnig Winterbil. Golf Mk1 TD. "M90 Edition." 4Sale!

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#201
Nackdelen med låg bil i snö, all snö man kör över skyfflas in i motorrummet och gör att det blir svårt att växla....
Men vafan, det sliter till sig. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/832322_o6rp0n.jpg


1 265 Inlägg
6 januari 2010
#202
du kanske borde fundera på att byta till högre fjädrar?

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
1 265 Inlägg
6 januari 2010
#204
inge roligt men den slipper ta i överallt

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#205
joakim89 skrev:
inge roligt men den slipper ta i överallt

Du har uppenbarligen inte förstått tjusningen med att glida lågt tongue


Huh? (`´,)
518 Inlägg
6 januari 2010
#206
Manny varför fixar du inte un "undertray" under motor och låda av typ ½tum stål plåt så slipper du snön och kanske ett krossat tråg, och så får du en lite plog effekt eller pulka effekt iaf.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#207
Works skrev:
Manny varför fixar du inte un "undertray" under motor och låda av typ ½tum stål plåt så slipper du snön och kanske ett krossat tråg, och så får du en lite plog effekt eller pulka effekt iaf.

Funderingar finns på hasplåt, vi får se om jag orkar bygga en. ½tum blir når rätt så tungt iaf. Lite tunnare får det nog vara smile


Huh? (`´,)
518 Inlägg
6 januari 2010
#208
Jo men frågan är om den klarar av alla stenar som jag räknar med att du kommer träffa bara du tänker på dom. Den går ju att stärka upp om du använder längs gående ribbor på en tunnare plåt.

Jag tänker 6-7mm plåt men v formade ribbor 4-6cm imellan. Kan de funka?

För den behöver väl inte täcka mer än tråd/slutväxel.
Så hur brett kan det bli egentligen?

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#209
Works skrev:
Jo men frågan är om den klarar av alla stenar som jag räknar med att du kommer träffa bara du tänker på dom. Den går ju att stärka upp om du använder längs gående ribbor på en tunnare plåt.

Jag tänker 6-7mm plåt men v formade ribbor 4-6cm imellan. Kan de funka?

För den behöver väl inte täcka mer än tråd/slutväxel.
Så hur brett kan det bli egentligen?

Jag träffar MYCKET sällan marken idag som den är. Men om jag bygger en sån så ska den täcka hela vägen från fronten till torpeden, troligen i alu då.

Fast å andra sidan, det är inte snö så ofta här nere i skaune smile.


Huh? (`´,)
518 Inlägg
6 januari 2010
#210
Klart det inte är snö där nere det e ju platt det förklarar ju att du inte träffar några stenar heller, hehe
Jo alu kan vara lösningen viktmässigt.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#211
Trots bristen på markfrigång så har jag bara nån enstaka gång lyckats slå i marken med bilen. Man vänjer sig vid att hålla koll på potentiella hinder när man kör låg bil mycket smile.


Huh? (`´,)
518 Inlägg
6 januari 2010
#212
Jo det är ju sant.
Vad kommer härnäst på golfen nu när raketen ska av?

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#213
Works skrev:
Jo det är ju sant.
Vad kommer härnäst på golfen nu när raketen ska av?

Jag har några idéer, men lite svåra att genomföra utan att hosta upp massa pengar.

Annars letar jag mest militärdelar som kan passa smile


Huh? (`´,)
518 Inlägg
7 januari 2010
#214
Manny skrev:
Works skrev:
Jo det är ju sant.
Vad kommer härnäst på golfen nu när raketen ska av?

Jag har några idéer, men lite svåra att genomföra utan att hosta upp massa pengar.

Annars letar jag mest militärdelar som kan passa smile

Bygg en torped eller attack robot replika. va kan gå fel förutom vid flygande polis kontroller.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 januari 2010
#217
Manny skrev:
citerar emelie:

"dom ba, shit yao sån bil ska vi också ha ey.."

Jag tror det citat var roligare när man var med, vilket jag inte var, och det verkar som att emelie är en ung tjej (fjortis even?) med tanke på det "hippa" språket big_smile


Fortsätt med bygget det är annorlunda. enda anledningen till att jag följer detta bygge är för att det inte är så mycket glasfiber och elmialack.


Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#218
Såja, nu har det hänt, det som många av er tror skulle hända.

Generatorn sa upp sig, dock inte pga mängden lysen.

En morgon när jag körde till jobbet så tyckte jag att torkarna gick slött, dags o smörja upp dom igen tänkte jag o tände helljuset, poff så slocknade stereon.

Vafan!


Kollade voltmätaren...  10,5 volt, jahapp, det var bara att stänga av allt o köra med så lite förbrukare igång resten av vägen till jobbet.

Väl framme så var strömmen slut i båda batterierna, inget liv alls. Tur att man kör diesel som inte behöver mycket ström för att gå.

När arbetsdagen var slut så bytte jag ut ett batteri till ett laddat o fint som jag givetvis hade i bagaget. Man måste vara förberedd för oväntade situationer med vinterbilar smile.

Körde hem med lyset avslaget utan problem, väl hemma så laddade jag batterierna under tiden jag gjorde annat i garaget.

Samtidigt letade jag efter en annan generator, en utbytes 120A skulle springa lös på 4 tusen, näfyfan, det är mer än jag gav för bilen.
Kollade skrotarna o hittade en som verkade vara just en bättre beggad utbytes för 800 bananer.

Skulle dock ta nån dag att skicka, så jag fick köra med endast originallyset på morgonen till jobbet. Hade 11,5 volt väl framme på jobbet (4 mil), dubbla batterier är inte fel att ha smile.

När väl generatorn kom (efter 20timmar!) så var det bara o byta. Öppnade upp locket på bägge för att kika på dom.

Den "nya" såg ut så här när man tagit bort kolen, snygga o prydliga släpringar.:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/840498_isha7j.jpg

Den andra såg ut så här, lyckades tydligen få tag i en välbegagnad från skroten första gången:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/840497_hian8r.jpg

Inte undra på att den inte laddade, släpringarna var nerslitna till plasten bakom, och kolen var helt uppslitna så de inte nådde in till släpringarna. Kolla noga så syns det hur djupt in i ringarna kolen har nött.

Nu är den bytt, och numera har jag kopplat in laddlampan. Den hade jag inte orkat koppla in innan då den laddade utmärkt utan den.

Passade även på att byta löprullen på remspännaren när jag ändå var igång.

Ska lämna in den gamla på renovering så har jag ändå en i reserv smile.
Senast redigerat av Manny (17 januari 2010)


Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#219
Nu har ni väl väntat länge på nytt skoj va? tongue

Lite kvalitétstid spenderades med golfen denna fredagskväll.

Lagade lite rost som jag fått bra o veta på senaste besiktningen.

Så här såg det ut från början, hade man suttit med det bältet i en krock så hade man nog inte stannat kvar:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843973_ai2p7b.jpg

Kapa litta:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843974_4h0exm.jpg

Snickra en ny 2mm plåt istället, men en rejäl mutter påsvetsad istället för det pressade skrotet som satt där:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843975_0wqhbx.jpg

Svetsat o klart:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843976_bhhqaf.jpg

Osså lite zink på det, lite acme-rött blev det med senare, givetvis från utsidan med:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843978_axjgy3.jpg


Tog även en bild på min nya fina skruvben som bara rullat 500 mil, som nya! Notera att det finns lite mer att sänka, om bara hjulen får plats smile.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843972_fku87t.jpg


Sen vare bara o slänga ihop en arbetsbänk (det måste man när man har fullt med grejer på alla andra ställen:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843979_v4x1yb.jpg

Klädde in solskydden med lite fräsigt tyg jag hittat. Blev väl hyfsat med tanke på att jag inte använt symaskin sen syslöjden i mellanstadiet, 10-15 år sen. Tog en stund innan jag kom på hur den funkade smile.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843980_7o02mc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843981_hx9ps6.jpg

Gjorde en ny fin växelspaksdamask med när jag ändå var igång:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843982_cw88ce.jpg

Sist men inte minst så har jag fått på mina feta rostfria laserskurna centrumkåpor till fälgarna, tack som fan Johan för det! Blev en helt annan look på bilen nu. Lite usa-polisbils känsla kan man säga.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28048/843984_8ppkvt.jpg


Körv
3 535 Inlägg
23 januari 2010
#220
din bil är AWSOME!

Truckdriving Man


Sök