Såja, nu har det hänt, det som många av er tror skulle hända.
Generatorn sa upp sig, dock
inte pga mängden lysen.
En morgon när jag körde till jobbet så tyckte jag att torkarna gick slött, dags o smörja upp dom igen tänkte jag o tände helljuset, poff så slocknade stereon.
Vafan! Kollade voltmätaren... 10,5 volt, jahapp, det var bara att stänga av allt o köra med så lite förbrukare igång resten av vägen till jobbet.
Väl framme så var strömmen slut i båda batterierna, inget liv alls. Tur att man kör diesel som inte behöver mycket ström för att gå.
När arbetsdagen var slut så bytte jag ut ett batteri till ett laddat o fint som jag givetvis hade i bagaget. Man måste vara förberedd för oväntade situationer med vinterbilar
.
Körde hem med lyset avslaget utan problem, väl hemma så laddade jag batterierna under tiden jag gjorde annat i garaget.
Samtidigt letade jag efter en annan generator, en utbytes 120A skulle springa lös på 4 tusen, näfyfan, det är mer än jag gav för bilen.
Kollade skrotarna o hittade en som verkade vara just en bättre beggad utbytes för 800 bananer.
Skulle dock ta nån dag att skicka, så jag fick köra med endast originallyset på morgonen till jobbet. Hade 11,5 volt väl framme på jobbet (4 mil), dubbla batterier är inte fel att ha
.
När väl generatorn kom (efter 20timmar!) så var det bara o byta. Öppnade upp locket på bägge för att kika på dom.
Den "nya" såg ut så här när man tagit bort kolen, snygga o prydliga släpringar.:
Den andra såg ut så här, lyckades tydligen få tag i en välbegagnad från skroten första gången:
Inte undra på att den inte laddade, släpringarna var nerslitna till plasten bakom, och kolen var helt uppslitna så de inte nådde in till släpringarna. Kolla noga så syns det hur djupt in i ringarna kolen har nött.
Nu är den bytt, och numera har jag kopplat in laddlampan. Den hade jag inte orkat koppla in innan då den laddade utmärkt utan den.
Passade även på att byta löprullen på remspännaren när jag ändå var igång.
Ska lämna in den gamla på renovering så har jag ändå en i reserv
.