3490
Sök

Vart tömmer man AC:n på en saab 900-92?

7 100 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
mors
vart tömmer man AC:n nånstans på en saab 900?
ska bort med hela skiten,men vet inte om de finns nå kvar.den funkar iaf inte.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/778810_bm03jy.jpg

mvh

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 oktober 2009
På en verkstad som har behörighet för det.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

7 100 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
nej,tänker inte lämmna in den där.

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 oktober 2009
bmx skrev:
nej,tänker inte lämmna in den där.

Ja, då vet ja inte.
Häller du ut spillolja i avloppet oxå?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 327 Inlägg
16 oktober 2009
Kan nog vara lite giftigt att andas in om du ska göra det själv.

Jag demonterade bort en ac från min gamla 900. Gjorde det utomhus men det verkade inte vara någon vätska kvar i systemet. En hel del onödig vikt slipper man iaf smile.
Senast redigerat av Aero T16 (16 oktober 2009)

4 586 Inlägg
16 oktober 2009
Låt skiten sitta kvar. Du kommer inte att märka något mer skillnad än att du har lite mer plats i motorrummet

vad är din anledning att ta bort den?
Senast redigerat av jocke_gronberg (16 oktober 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
16 oktober 2009
r134a är inte giftig och är en gas, du tömmer lättast genom att lämmna in den, annars om du ska plocka ur den och slänga den så kan du ju riskera livet o slå hål på kondensorn, det finns en anledning till att endast auktoriserade håller på med ac och de är för att på högtryckssidan kommer du upp i 13bar

Dog food lid. Backwards

7 100 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
har tömt flera AC:n förut,men ja vet inte vart nånstans på pumpen ja gör de!!
behöver utrymmet för att ja ska på med en IC.massa slangar och skit ivägen.

och tror ni att ja ska stå och sniffa de där eller?klart ja vet att det är farligt,gör det ute.

och nu vill ja har svart på HUR MAN TÖMMER DEN!!!!!!
på vilken av alla nipplar där.

1 019 Inlägg
16 oktober 2009
DusanMandick skrev:
r134a är inte giftig och är en gas, du tömmer lättast genom att lämmna in den, annars om du ska plocka ur den och slänga den så kan du ju riskera livet o slå hål på kondensorn, det finns en anledning till att endast auktoriserade håller på med ac och de är för att på högtryckssidan kommer du upp i 13bar

Är du säker på att det är R134a i en -92'a då? -91 var det iaf R12.

Random Hero
4 047 Inlägg
16 oktober 2009
bmx skrev:

och tror ni att ja ska stå och sniffa de där eller?klart ja vet att det är farligt,gör det ute.

okej tar inte på mej nåt som helst ansvar. du följer ett av rören från ac kompressorn, tills du kommer till en ventil. tryck ner pluppen i mitten av ventilen tills de slutar pysa, kan ta lång tid, o de e ingen fara att andas in men de luktar skit, så ha munskydd ändå, nu vet ja inte om du har acn me både hög och lågtryck, men har du högtryck ska du tömma på den( den meed grövst rör) lycka till

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
16 oktober 2009
Garfield skrev:
DusanMandick skrev:

man får inte använda r12

Dog food lid. Backwards

7 100 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
bmx skrev:

okej tar inte på mej nåt som helst ansvar. du följer ett av rören från ac kompressorn, tills du kommer till en ventil. tryck ner pluppen i mitten av ventilen tills de slutar pysa, kan ta lång tid, o de e ingen fara att andas in men de luktar skit, så ha munskydd ändå, nu vet ja inte om du har acn me både hög och lågtryck, men har du högtryck ska du tömma på den( den meed grövst rör) lycka till

de ska du inte göra heller!
aha okej,för göra de då,men de sitter ju en massa ventiler på den :S
men ja ska kolla på de iaf

1 019 Inlägg
16 oktober 2009
DusanMandick skrev:
Garfield skrev:
DusanMandick skrev:

man får inte använda r12

Nej, jag vet men man fick det 1992. Det finns ju inget som säger att bilen har blivit konverterad om den hade R12 från början.

806 Inlägg
16 oktober 2009
DusanMandick skrev:

Oj jävlar tänkte inte jag på när jag slet av hela ac paketet från min bil, va väl tur att det inte fanns någon gas kvar då

Random Hero
4 047 Inlägg
16 oktober 2009
lodiseN skrev:
DusanMandick skrev:

Oj jävlar tänkte inte jag på när jag slet av hela ac paketet från min bil, va väl tur att det inte fanns någon gas kvar då

jo de kan ju va r12 i den det är sant, men ett knappt kg freon till i ozonskitktet kvittar väl ? ja du hade tur att de inte va nån gas kvar, fyllde en transit en gång o en slang lossna som de låg en block nyckel emot, den flög iväg o gjorde 1cm djupt märke i en vägg

Dog food lid. Backwards

689 Inlägg
16 oktober 2009
jag tog en järnsåg o sågade av ett aluminiumrör till acn när jag plocka bort den från min 940

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2009
Skruva loss anslutningarna vid kompressorn helt enkelt bara?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

34 Inlägg
17 oktober 2009
Det står till och med r12 på kompressorn. Men så liten mängd, om du inte bryr dig, hål på slangen, kan iofs vara smart att göra det utomhus.

3 235 Inlägg
17 oktober 2009
Ventilerna verkar sitte på baksidan av pumpen (utifrån bilden), skruva loss locket på en av de och tryck ner ventilnålen med en skruvmejsel t ex...

Sök