4226
Sök

Justera H-kamaxel B230

17 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej, har en H-kam på min B230F volvomotor.
Toppen är planad 3mm så nu skulle jag behöva veta lite mer hur jag bör justera in kamen.
Jag har justerbart kamdrev men inga siffror på hur mycket 4ans insug ska ha öppnat vi TDC, är det någon som vet?

Sen en annan sak jag funderat på: när man sägera att man har ställt fram kamen 3grader, menar man kamaxelgrader eller vevaxelgrader?
smile

Smålänning
7 887 Inlägg
16 oktober 2009
#2
Sätt dit originaldrevet, eller nolla det ställbara drevet och justera efter originalmarkeringar.

H-kammen är rätt vass, så tvekar på att du får bättre lågvarvsegenskaper genom att ställa om den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

17 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#3
Eftersom att jag har planat 3mm så stämmer inte orginaldrevet...

Vad ska jag ställa 4ans insug på vid TDC? tongue

driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#4
men om du hänger dit orginal drevet och ställer det efter markering inna du hänger dit remmen så har du ju ställt den rätt då sen sätter du dit dit ställbara och behåller inställningen ifrån orginaldrevet vips så är den ställd som den ska vara

sen kommer du få ett jäkla kompressions tryck om du planat 3mm och bara tänkt köra med H-kam det är nästan i snällaste laget med durationen och det på den kamen för det kompförhållandet blir väl typ 13;1 med 530 topp med planad 3mm om jag inte räknar fel
Senast redigerat av jooeell (19 oktober 2009)


17 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#5
Låter som en bra idé, ska testas.

Ang. kompressionsförhållandet så är jag inte helt säker trodde det hamnade på 12:1 men mycket möjligt att det är mer. Spikar inte iaf big_smile

Men hur mycket ger extra ger egentligen en komphöjning från 9,8:1 till 12-13:1 ? Är det mycket eller bara några % verkningsgrad?

/A

driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#6
nja verkningsgraden ökar ju propotionerligt men bara till dess att inte bränslet hänger med men det stämmer nog att det är 12;1 men det kan ju vara så att kamen står för tidigt nu och då blir det mindre känslig för spikningar då maxfyllnad kommer tidigare i vartalsregistret när den nu står närmre normalläge så kanske du ska vara mer försiktig för han den lille snickaren...

men kompressionstrycket vet jag inte riktigt om det har med spikningar o göra men däremot blåsta packningar hehe men det är kanske så?!


17 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#7
Den går på etanol nu så han har nog slagit sig på tummen lol

Men inte ska väll tomgången vandra på H-kam eller? Den är ju faktiskt en orginalkam...

Sen hur mycket går det att ställa fram kammen innan det blir helt fel? Hur märker jag när jag har vridit för mycket? tongue

driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#8
vrider du den med motorn kommer den tidigare och viceversa några grader bara... jasså du kör på E85 då är det ju ingen problem alls hehe =P

jo lite kan den nog vandra hehe men inte så mycket
Senast redigerat av jooeell (19 oktober 2009)



Sök