3258
Sök

Saab 2,0t 150 hk.

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
#1
Vet någon hur många bar turbon laddar på en Saab 9-3 2,0t 150hk-02? Lättrycksturbon menar jag. Jag undrar om någon vet? Vore sjyst att få svar från alla som vet.

Livet startar vid 220 km/h

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
#2
Ingen som vet?

Livet startar vid 220 km/h

11 maj 2006
#3
Inte mycket.
9-3 aeron som kom 03 laddade 0,7 bar, har jag för mig. så det är ju inte mer än så iaf. kanske en 0,4-0,5?


302 Inlägg
11 maj 2006
#4
Har för mig att det är 0.5 bar

Avstängd
1 106 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#5
9-3 SS cab skrev:
Har för mig att det är 0.5 bar

Är det så på en 2,0 LTT 150 hk?

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
12 maj 2006
#6
Nja, inte laddar den mer än 0.3-0.4 bar...


Avstängd
1 106 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#7
Saabare skrev:
sveddan skrev:
Nja, inte laddar den mer än 0.3-0.4 bar...

Där var du till bättre hjälp. 900/9-3 Turbo 2,0T 185 hk 0,5 bar. Inte så mycket(menar på en 2,0LTT 150 hk). Det är ju en lättryckare så den laddar inte mycket.

Livet startar vid 220 km/h

14 Inlägg
12 maj 2006
#8
En saab 9-3 ltt av 99 årsmodell laddar 0,4 bar... har kollat det på min egna, skulle tro att de är det samma på 02:an oxå
Senast redigerat av MarkusGT (12 maj 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#9
MarkusGT skrev:
En saab 9-3 ltt av 99 årsmodell laddar 0,4 bar... har kollat det på min egna, skulle tro att de är det samma på 02:an oxå

Det där lättade mig ännu mer nu. Ska snart ta bilder på min bil. Så nu vet jag. Anledningen till att jag frågade är att jag inte har turbotrycksmätare i min bil.

Livet startar vid 220 km/h

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 maj 2006
#10
hej, det beror även på vädret, bilen ger nästan alltid 150 hk, så den ändrar laddet efter tempen på luften och hur effektivt IC:n jobbar...


14 maj 2006
#11
Ska man vara petnoga är ju även bränslet styrande. 95 eller 98 oktan, alltså. Det som förr hette APC, eller iaf ger samma funktion, sänker ju effekten om du kör på 95.


Avstängd
1 106 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#12
SaySomethingNasty skrev:
Ska man vara petnoga är ju även bränslet styrande. 95 eller 98 oktan, alltså. Det som förr hette APC, eller iaf ger samma funktion, sänker ju effekten om du kör på 95.

På 2,0t 150 får man endast ha 95 bensin.

Livet startar vid 220 km/h

Tattoo
14 maj 2006
#13
http://www.stcs.nu   gå in på denna sida å läs till du drunknar i kunskap är den bästa sidan någon sin för alla saabar . bara att fråga där finns  hur mycket kunnigt folk där.

Avstängd
1 106 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#14
Tack för sidan. Kolla in min bil på sidan.

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
14 maj 2006
#15
Saabare skrev:
SaySomethingNasty skrev:
Ska man vara petnoga är ju även bränslet styrande. 95 eller 98 oktan, alltså. Det som förr hette APC, eller iaf ger samma funktion, sänker ju effekten om du kör på 95.

På 2,0t 150 får man endast ha 95 bensin.

Nej, du kan tanka både 95 och 98 oktan men däremot behöver inte motorn mer än 95. smile


Avstängd
1 106 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#16
sveddan skrev:
Saabare skrev:
SaySomethingNasty skrev:
Ska man vara petnoga är ju även bränslet styrande. 95 eller 98 oktan, alltså. Det som förr hette APC, eller iaf ger samma funktion, sänker ju effekten om du kör på 95.

På 2,0t 150 får man endast ha 95 bensin.

Nej, du kan tanka både 95 och 98 oktan men däremot behöver inte motorn mer än 95. smile

Inte? Du kan jättemycket om Saab. Enligt instruktionsboken så ska det tankas med 95 bensin. Nu är det en varning till alla som har en bil med 98 bensin:nu är det så att på vissa stationer så finns inte 98 bensin.

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
14 maj 2006
#17
Saabare skrev:
Inte? Du kan jättemycket om Saab. Enligt instruktionsboken så ska det tankas med 95 bensin. Nu är det en varning till alla som har en bil med 98 bensin:nu är det så att på vissa stationer så finns inte 98 bensin.

Ja instruktionsboken uppger det bränslet med minsta rekommenderade oktantal, hade du haft en Aero så skulle det stå blyfri 98 istället. Men SAABs tändsystem tillåter att man tankar på valfri oktanhalt, även om motorn inte går lika bra på 95 som 98. Du kan tanka V-power (99 oktan) om du vill oxå, spelar ingen roll.


3 120 Inlägg
14 maj 2006
#18
Saabare skrev:
sveddan skrev:
Saabare skrev:

På 2,0t 150 får man endast ha 95 bensin.

Nej, du kan tanka både 95 och 98 oktan men däremot behöver inte motorn mer än 95. smile

Inte? Du kan jättemycket om Saab. Enligt instruktionsboken så ska det tankas med 95 bensin. Nu är det en varning till alla som har en bil med 98 bensin:nu är det så att på vissa stationer så finns inte 98 bensin.

1. Att man enbart kan tanka 95 oktan i en Saab Ltt tror jag inte på. Däremot kanske förbrukningssiffror osv är mätt med 95 oktan. Om jag inte minns fel stod det i boken att man skulle försöka tanka minst 92 oktan. (I sverige är det inget problem direkt).

2. Finns det inte 98 oktan rullar nog de bilarna på 95 också. Eller varför inte 99 el 100 oktan (V-Power tex.)

Har haft en Saab 9-3og -02 ltt 150 hk och den gick framåt på 98 oktan också ...


Avstängd
1 106 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
#19
sveddan skrev:
Saabare skrev:
Inte? Du kan jättemycket om Saab. Enligt instruktionsboken så ska det tankas med 95 bensin. Nu är det en varning till alla som har en bil med 98 bensin:nu är det så att på vissa stationer så finns inte 98 bensin.

Ja instruktionsboken uppger det bränslet med minsta rekommenderade oktantal, hade du haft en Aero så skulle det stå blyfri 98 istället. Men SAABs tändsystem tillåter att man tankar på valfri oktanhalt, även om motorn inte går lika bra på 95 som 98. Du kan tanka V-power (99 oktan) om du vill oxå, spelar ingen roll.

V-power är en mycket dyr bensin.

Livet startar vid 220 km/h

SAAB-Dåre
192 Inlägg
15 maj 2006
#20
Saabs orginal turbo tryck bör ligga mellan 0.43 - 1.0bar

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D


Sök