3797
Sök

Tveksam trimmning 200sx s13?

86 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag och en kompis funderar på att skaffa en 200sx s13. Har suttit och läst lite på olika forum och sett att oljekyl är väldigt viktigt. 

Det här är vad som är gjort på bilen!

ny servad med olja+filter,växellådsolja,bakaxelolja.
hyffsat ny gt28 turbo har gått ca: 800mil med en orginal WG så den laddar endast 0.4bar
255l bränsle pump
444cc spridare medföljer
btr
steg 3chip
3"avgas från katten och en simons slutdämpare med kromat utblås
saab intercooler
laddtrycksmätare i a-stolpen
med denna setup och 1bar laddtryck så ska motorn lämna närmare 300HK


Är det någon som vet vad som skall göras mer? hur mår bilen om man kör med orginal WG med ett steg 3 chip i?

Och är det svårt och kostsamt att byta lambda?


Tack på förhand!


258 Inlägg
19 oktober 2009
#2
Att byta lambda är inte allt för svårt, det sitter bara skruvad på downpipen vilket kan vara lite svåråtkomligt annars är det bara ett kontaktstycke o sedan är den av o sen på med den nya.

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

86 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#3
minievo skrev:
Att byta lambda är inte allt för svårt, det sitter bara skruvad på downpipen vilket kan vara lite svåråtkomligt annars är det bara ett kontaktstycke o sedan är den av o sen på med den nya.

Okej. men vad händer om man kört bilen med trasig lambda?


677 Inlägg
19 oktober 2009
#4
Bilen går fett och kommer inte gå som den ska...

Sen 200sx har oljeproblem original och med t28 och 1 bar låter inte bra..

Köper du den instalera kylare ASAP

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 oktober 2009
#5
Hellre högt ladd med en T28 än med en T25.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Herr
1 722 Inlägg
19 oktober 2009
#6
Bergkuist skrev:
Bilen går fett och kommer inte gå som den ska...

Sen 200sx har oljeproblem original och med t28 och 1 bar låter inte bra..

Köper du den instalera kylare ASAP

1bar me en vanlig t28 är inga problem, men mer är sällan lönt att ladda.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

517 Inlägg
19 oktober 2009
#7
En oljekylare hade varit det första jag hade installerat innan man hade börjat laborera med laddtryck och grejor...

86 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#8
Ghost_Face skrev:
En oljekylare hade varit det första jag hade installerat innan man hade börjat laborera med laddtryck och grejor...

jo de är ju det man är orolig för nu!

Men annars då vad händer om man kör bilen med trasig lambda? vad är det som tar stryk då? katten? turbon?

Är det försent att sätta dit oljekyl?
Lagerras?


150 Inlägg
19 oktober 2009
#9
Ännu en sundsvallsbo som fundera på skaffa 200a ;P

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

86 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#10
_Jonsson skrev:
Ännu en sundsvallsbo som fundera på skaffa 200a ;P

Ja så är det! har du några tips?


Herr
1 722 Inlägg
20 oktober 2009
#11
actioncrew skrev:
Ghost_Face skrev:
En oljekylare hade varit det första jag hade installerat innan man hade börjat laborera med laddtryck och grejor...

jo de är ju det man är orolig för nu!

Men annars då vad händer om man kör bilen med trasig lambda? vad är det som tar stryk då? katten? turbon?

Är det försent att sätta dit oljekyl?
Lagerras?

För sent att sätta dit oljekyl? är ju inte så att det är en tidsklocka som bestämmer när du kan o inte kan sätta dit en kyl... Stoppa dit en illa kvickt. Att köra med för fet blandning är inte jättefarligt, så länge bilen går som den ska, hellre för fet blandning än för snål=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

150 Inlägg
20 oktober 2009
#12
actioncrew skrev:
_Jonsson skrev:
Ännu en sundsvallsbo som fundera på skaffa 200a ;P

Ja så är det! har du några tips?

Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det tongue
och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar.
För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.

Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt tongue Det gjorde inte min där av motor ras ^^
Senast redigerat av _Jonsson (20 oktober 2009)

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

86 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#13
_Jonsson skrev:
actioncrew skrev:
_Jonsson skrev:
Ännu en sundsvallsbo som fundera på skaffa 200a ;P

Ja så är det! har du några tips?

Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det tongue
och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar.
För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.

Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt tongue Det gjorde inte min där av motor ras ^^

okej! hur kollar man tändningen?


150 Inlägg
20 oktober 2009
#14
Gå finns på forumet på: www.nogs.se  Finns mycket på den nissan sidan.

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#15
actioncrew skrev:
_Jonsson skrev:
actioncrew skrev:

Ja så är det! har du några tips?

Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det tongue
och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar.
För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.

Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt tongue Det gjorde inte min där av motor ras ^^

okej! hur kollar man tändningen?

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck.
Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g. Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.


86 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#16
Wanegardh skrev:
actioncrew skrev:
_Jonsson skrev:

Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det tongue
och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar.
För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.

Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt tongue Det gjorde inte min där av motor ras ^^

okej! hur kollar man tändningen?

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck.
Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g. Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

Tack så jätte mycket! kanon bra att veta!



Sök