Jag och en kompis funderar på att skaffa en 200sx s13. Har suttit och läst lite på olika forum och sett att oljekyl är väldigt viktigt.
Det här är vad som är gjort på bilen!
ny servad med olja+filter,växellådsolja,bakaxelolja. hyffsat ny gt28 turbo har gått ca: 800mil med en orginal WG så den laddar endast 0.4bar 255l bränsle pump 444cc spridare medföljer btr steg 3chip 3"avgas från katten och en simons slutdämpare med kromat utblås saab intercooler laddtrycksmätare i a-stolpen med denna setup och 1bar laddtryck så ska motorn lämna närmare 300HK
Är det någon som vet vad som skall göras mer? hur mår bilen om man kör med orginal WG med ett steg 3 chip i?
Att byta lambda är inte allt för svårt, det sitter bara skruvad på downpipen vilket kan vara lite svåråtkomligt annars är det bara ett kontaktstycke o sedan är den av o sen på med den nya.
Att byta lambda är inte allt för svårt, det sitter bara skruvad på downpipen vilket kan vara lite svåråtkomligt annars är det bara ett kontaktstycke o sedan är den av o sen på med den nya.
Okej. men vad händer om man kört bilen med trasig lambda?
En oljekylare hade varit det första jag hade installerat innan man hade börjat laborera med laddtryck och grejor...
jo de är ju det man är orolig för nu!
Men annars då vad händer om man kör bilen med trasig lambda? vad är det som tar stryk då? katten? turbon?
Är det försent att sätta dit oljekyl? Lagerras?
För sent att sätta dit oljekyl? är ju inte så att det är en tidsklocka som bestämmer när du kan o inte kan sätta dit en kyl... Stoppa dit en illa kvickt. Att köra med för fet blandning är inte jättefarligt, så länge bilen går som den ska, hellre för fet blandning än för snål=)
Ännu en sundsvallsbo som fundera på skaffa 200a ;P
Ja så är det! har du några tips?
Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar. För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.
Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt Det gjorde inte min där av motor ras ^^
Ännu en sundsvallsbo som fundera på skaffa 200a ;P
Ja så är det! har du några tips?
Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar. För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.
Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt Det gjorde inte min där av motor ras ^^
Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar. För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.
Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt Det gjorde inte min där av motor ras ^^
okej! hur kollar man tändningen?
Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.
På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen. Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före. På tomgång ska tändningen stå på 15g. Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar. OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.
Fixa en oljekylare och en olje temp mätare.. Byta lambda är inte så svårt det är trångt men lite tålamod så går det och att köra med lågt ladd ska väl inte spela nån roll bara att bilen inte gå lika bra som på 1 bar. För att komma mot dom där 300hk så ska du väl ha en z32 lmm med.
Och ett tips är ju att kolla tänningen på den så du är säker på att den stå rätt Det gjorde inte min där av motor ras ^^
okej! hur kollar man tändningen?
Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.
På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen. Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före. På tomgång ska tändningen stå på 15g. Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar. OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.