3604
Sök

531topp Skrot eller?

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Är ny kring Toppar men jag hittade denna skada eller vad jag tror är en skada iallafall

http://www.mediahump.com/gallery/3682/ där är bilderna lite dålig fokus kanske men det får duga smile

Jag hoppas ju att det går att fixa! om det nu är något att fixa..

//Skeden

Kör 940Sleeper

driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#2
ingen fara ett vanligt gjutfel på volvo toppar men lagringen sker ju i toppöverfallet ändå så bra a tuta o köra


Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#3
Tackar jag hoppas du vet vad du pratar om. Inget illa menat alls. lugnande mig en hel del smile

Kör 940Sleeper

268 Inlägg
19 oktober 2009
#4
är detdära ett hål? yikes

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#5
ja hehe det är hål där men jag har sett det på fler toppar som funkar fint o köra med


Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#6
Ja det är det smile. Jag hoppas att packningen tätar det iallafall men som joel säger det borde vara lugnt, men bättre vara säker på saken! eller så säker man kan bli

Kör 940Sleeper

Volvo Fantast
194 Inlägg
19 oktober 2009
#7
Det hålet ska vara där för att det inte ska stå olja mellan kammen och packboxen, alltså ett avrinningshål eller vad man ska kalla de

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

268 Inlägg
19 oktober 2009
#8
karlsson_6 skrev:
Det hålet ska vara där för att det inte ska stå olja mellan kammen och packboxen, alltså ett avrinningshål eller vad man ska kalla de
tänkt det var nåt i den stilen smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#9
sedär ja där fick vi svar som förklarade också =P


Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#10
karlsson_6 skrev:
Det hålet ska vara där för att det inte ska stå olja mellan kammen och packboxen, alltså ett avrinningshål eller vad man ska kalla de
Underbart nu kan jag sova lugnt natt smile

Man lär sig alltid något nytt! då var det inte bortkastade pengar!

Kör 940Sleeper

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#11
För att hoppa bort lite från tråden eftersom det är löst. Kan jag vänta mig något roliga motor nu?. slänger av min 530 med T kam och slänger på en lätt portad 531 tagit lite på avgas och insuget och kommer köra med V kam..

Det är en 940LTT 95a.
Senast redigerat av Skeden (19 oktober 2009)

Kör 940Sleeper

Volvo Fantast
194 Inlägg
19 oktober 2009
#12
Är bilen chippad? Du kommer iallafall märka att du bytt kam, kommer kännas piggare i högre varv.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#13
karlsson_6 skrev:
Är bilen chippad? Du kommer iallafall märka att du bytt kam, kommer kännas piggare i högre varv.
ja chippad tändning+bränsle och 1 bars ladd har jag
Senast redigerat av Skeden (19 oktober 2009)

Kör 940Sleeper

Volvo Fantast
194 Inlägg
19 oktober 2009
#14
okej, 13c turbo eller har du bytt? iomed att du både chippat soppa och tändning så hade jag ställt upp laddet till 1,2 bar

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#15
karlsson_6 skrev:
okej, 13c turbo eller har du bytt? iomed att du både chippat soppa och tändning så hade jag ställt upp laddet till 1,2 bar
tänkte jag skulle höja tändningen 3 grader istället. 13c ja 16T snart. men har ic med övre kopplingar så känns säkrare att ligga runt 1 nu iallafall och bara höja tändningen 3 grader när toppen är på
Senast redigerat av Skeden (19 oktober 2009)

Kör 940Sleeper


Sök